"Parkeringsljus" baserat på lysdioder som alltid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du möjlighet att mäta dem eller testa på labbplatta?

Om de är trasiga så kan jag skicka nya. Har många i lager. :)
Skickar jag i morgon så har du dem på fredag. 100% gratis förstås.
danneboy

Inlägg av danneboy »

Jag beställde ju 10 transistorer å 25 dioder så det ska väl vara lugnt att få igång ett fungerade system.. =) Men du kan ju gärna säga hur jag testar en transistor och en diod för att se om den funkar? Labbplatta har jag inte. Det enda verktyg jag har som kan tänkas vara användbart är en multimeter.

Tack för erbjudandet iaf =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Vi börjar med dioden:
Ställ in mätinstrumentet på resistans-mätning (om du inte har ett läge för diod-mätning?)
Sätt mätpinnarna på varsitt diod-ben och kika på multimetern.
Byt plats på mätpinnarna och titta igen.
Vid ett av mät-tillfällena ska multimetern visa hög resistans och vid andra mät-tillfället ska den visa väldigt låg resistans. Då är den hel.

Man gör ungefär likadant med transistorn. Tänk Emittern och Basen som en diod och mät enligt ovan. Sedan behöver man mäta mellan Emittern och Collectorn på samma sätt. Där ska det vara hög resistans vid båda mät-tillfällena. ..Iallafall på NPN-transistorer. Jag blev just lite osäker om det gäller samma för PNP-transistorer (som BC557 är), men du kan jämför med en transistor som du vet är hel.
danneboy

Inlägg av danneboy »

Tackar för din hjälp =) Har nu fått min testrigg att lysa samt att stängas av (lyser lite fortfarande men ska testa med större motstånd).

Just nu har jag kopplat in 3 blåa lysdioder. Kommer jag behöva byta motstånd mellan bas och jord om jag byter till andra lysdioder? Hur ska jag kunna räkna ut vilket motstånd jag verkligen behöver där?

Edit:
Testade nu med ett 22kOhms motstånd men dioderna glöder fortfarande lite.. Hur högt ska jag behöva gå för att få dom helt släckta?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Sätt en 1N4148 mellan Ständig + och emitter, katoden (svarta ringen) mot emitter.

Dioden som hindrar att du bränner transistorn skapar ett spänningsfall, lika stort som spänningsfallet mellan bas och emitter, så basen blir aldrig helt kortsluten.

Eller så nyttjar du belastningarna på tändningen till att jorda basen, dvs:

(Ständig +)---[E]

(+ via tändningslås)----[10 kOhm]----

-----[330 Ohm]---[Lysdioder]---(GND)

Med denna koppling kan det tänkas (osannolikt) att lysdioderna aldrig tänds (om det inte finns någon belastning på den kabeln), ett 1kOhm mellan + och jord löser detta:

(+ via tändningslås)--[10kOhm]----(GND)

Eller så tar du en annan kabel ut från tändningslåset...

Hur man räknar ut basmotstånd.

Du vet hur mycket ström du vill få ut från kollektor, dividera med hFE.
Nu har du basströmmen.
Räkna ut motståndet precis som motståndet till en lysdiod fast räkna på 0,7V över bas-emitter.

Exempel:

Du vill ha 20mA till en lysdiod från kollektor, hFE är 150 och du matar med 14V

Ib = Ic / hFE
20 / 150 = 0,13mA

R = (Vbb-Vbe) / Ib

(14-0,7) / 0,13*10^-3 = 102308

Avrunda nedåt -> 100kOhm
danneboy

Inlägg av danneboy »

Tack för att du tar dig tid att svara men nu blev det lite väl många "eller". Hur ska jag göra nu? Du får gärna rita upp ett slutgiltigt kopplingsschema igen om du vill.

Ditt första alternativ som du föreslog.. Vad ger det att sätta 1N4148 mellan "ständig +" och emitter?
Ska den jämna ut spänningsfallet?

Det andra alternativet förstod jag inte riktigt.. Ska inte basen jordas i den kopplingen?

Tack för svar =)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Tänk dig att vi klipper bort kollektorbenet från en transistor.
Det vi har kvar är i princip en diod.
Dvs. vi har ett spänningsfall på ca. 0,65V mellan emitter och bas (detta kallas Vbe) när vi drar ström genom den.

För att vi överhuvud taget skall kunna dra ström genom dioden måste spänningen vi matar med vara minst 0,65V lägre än spänningen på emitter Vee.

Om vi kopplar + via tändning till basen blir skillnaden mindre än 0,65V och transistorn är strypt, men vi måste ha dioden 1N4148 för att inte ström skall gå från basen till jord via prylarna som belastar tändningen.

Den här dioden skapar ett spänningsfall på 0,65V dvs. precis så mycket som behövs för att det skall kunna flyta ström från basen till jord via bas-resistorn.

Genom att koppla ytterligare en diod mellan + ständig och emitter krävs det nu att Vbb är 2 * 0,65V lägre än Vee så transistorn förblir strypt tills vi stänger av tändningen.

(+ ständig)----->|--------[E]

(+ via tändning)--->|---------[10kOhm]---(GND)

(C)-----[300 Ohm]---[lysdioder]---(GND)

Kod: Markera allt

Diod:
--->|--- 
A      K (strecket = ringen)

I alternativ två kan vi se tändspolen, soppapumpen osv. som ett basmotstånd på på några få Ohm mot jord.
Resistansen är så låg att vi kommer att bränna basen så vi kopplar ett 10kOhm i serie.

---[10kOhm]--(+ via tändning)---[tändspole mm. R~=10Ohm]-----(GND)

(+ ständigt)---[E]

----[300Ohm]---[lysdioder]----(GND)
Skriv svar