Hur dammkänsliga är frekvensomriktare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikber

Hur dammkänsliga är frekvensomriktare?

Inlägg av mikber »

Jag har frekvensomriktare på ett par träsvarvar. De utrustades för 20 år sedan. Fungerar utmärkt. De är monterade i rymliga dammtäta plåtskåp. Kablarna är korta och skärmade. Men på senare tid har jag hälsat på några träsvarvare som har sina frekvensomriktade monterade direkt på svarven. Med vanliga kablar. Det gör ju att de blir väldigt exponerade för trädamm och spån. Men trots att de svarvat så i flera år så har det fungerat. Jag ska nu montera på två nya svarvar och undrar därför hur man ska tänka. Det underlättare ju mycket om man slipper täta plåtskåp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur dammkänsliga är frekvensomriktare?

Inlägg av TomasL »

Tja, de är ju lika känsliga som all annan elektrisk apparatur, blir de fulla av damm så kan de inte kylas, och då blir de överhettade.
Man bör (läs skall) använda skärmad kabel, då en omriktare är en väldigt effektiv radiosändare.
mikber

Inlägg av mikber »

De flesta moderna frekvensare verkar ju ha förmågan att stänga av sig vid överbelastning, hög värme, mm. Exempelvis om det kommit damm i kylflänsar så att för hör värme uppstått så kan man ju lätt plåsa rent detta med lagom tryckluft. Är det ok att tänka så? I så fall slipper man plåtskåp!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, även plåtskåpet måste ju ventileras.
mikber

Inlägg av mikber »

Jag har inte haft ventilering av mina men de är rymliga har minst tre gånger så stora som frekvensarna. Det har gått bra.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag skulle säga att antingen har dina kompissvarvare bra kapslade omriktare, ett omfattande underhållsarbete med rengöring, eller ren tur.
Jag skulle satsat på antingen köra med ordentligt kapslade eller fortsatt ha dem i ett eget kapslat skåp med ventilation/kylaggregat om så behövs.

Hur mycket damm pratar vi om? I vissa fall kan det kanske tom röra sig om en Atex zon för dammexplosion om det vill sig illa. (Atex = dyrt).
mikber

Inlägg av mikber »

Några definitioner på damm-mängd kan jag inte, men hos de jag sett som har sina frekvensare riktigt dumt monterade så blir det lätt ett lager på några millimeter på dem vid slipning i svarven. Jag kommer att göra skåp att montera i och placera dem en halvmeter över svarven.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har jobbat en hel del med installationer av frekvensomriktare i dålig miljö. Du kan kolla, men de flesta omriktare har en kylfläkt. Vi monterade våra omriktare i dammtäta skåp och tog hål i bakstycket, på ett sådant sätt att kylflänsar med tillhörande fläkt tog dammig luft, medan kretskorten satt kvar inne i det rena skåpet. Omriktarens design tillät detta. Då kan man blåsa med tryckluft så att kylflänsarna förblir rena. Dock viktigt att låsa fläktbladen mot rotation vid blåsning. Detta fungerar om den tilltänkta omriktaren har tätt mellan kylkanal och kretskortsdel. En del omriktare tycker det är finurligt att även låta kylfläkten suga luft från elektroniken. Då kan man glömma denna idé. Vacon /Danfoss NXP klarar detta.
Om inte, är det definitivt bäst att montera i stora dammtäta apparatskåp som idag, eller varför inte i annat utrymme.
Omriktare kan sitta en bra bit iväg, i alla fall 20-30 meter med vanlig kabel. När det gäller störningar tar reglementet hänsyn till om omriktaren är placerad i industriell miljö eller vanlig hemmamiljö. I industriell miljö krävs ej skärmad kabel. För mig är ett snickeri industriell miljö. Vill du styra hastigheten, från svarven, välj en omriktare med löstagbar display och lång kontrollkabel.

När det gäller snickerier är det att betrakta som en miljö där dammexplosion kan inträffa. Att montera en omriktare med låg damtätningsgrad är direkt i denna miljö är direkt olämpligt ur brandsäkerhetssynpunkt. Den skall i så fall minst uppfylla IP54, dammtätt. Förmodligen är det skälet till att man monterade dina befintliga i apparatskåp.
Skriv svar