Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Re: Bygga egen karrossnurra
Hetvatten då krymper den ju
Det gör ju inte saken bättre att det är en cab/hardtop kaross, men Tomas kommer inte att berätta att dörrarna inte gick att stänga efter rostlagningen. Bilen kommer bara att tyst och stilla försvinna bort från forumet.
Det gör ju inte saken bättre att det är en cab/hardtop kaross, men Tomas kommer inte att berätta att dörrarna inte gick att stänga efter rostlagningen. Bilen kommer bara att tyst och stilla försvinna bort från forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, det där är en TARGA, inte cab (eller hardtop, som är ett tillberhör till en cab)
Sen vet jag inte om det är en frö eller nackdel iofs, en targa (eller cab) har ju stabilare kaross i övrigt så, men jag hade nog svetsat dit lite krysstag för säkerhets skull, även om jag inte rä säker på att det faktiskt behövs.
Sen vet jag inte om det är en frö eller nackdel iofs, en targa (eller cab) har ju stabilare kaross i övrigt så, men jag hade nog svetsat dit lite krysstag för säkerhets skull, även om jag inte rä säker på att det faktiskt behövs.
Taragone är ju en nötchokladkaka
Helt rätt Glenn jag glömde rätta namnet.
Helt rätt Glenn jag glömde rätta namnet.
Nu behöver ni inte vara lugna, jag skall sätta stag från övre infästningarna av säkerhetsbältena till övre gångjärnsfäste för dörrarna.
Nu iofs är den ju konstruerad för att klara betydligt mer än full last med dörrarna öppna, men då står den iofs på hjulen och hänger inte i kofångarfästena.
Samtidigt skall jag ju reparera en del balkar så....
Samtidigt är ju vikten rätt liten, 20% av bilens vikt.
Nu iofs är den ju konstruerad för att klara betydligt mer än full last med dörrarna öppna, men då står den iofs på hjulen och hänger inte i kofångarfästena.
Samtidigt skall jag ju reparera en del balkar så....
Samtidigt är ju vikten rätt liten, 20% av bilens vikt.
Bygga egen karrossnurra
Pust och stön. Tack Tomas nu slipper jag äta fler valium
Det drar ordentligt i plåtar som blivit varma vid TIG svetsning och sen krymper när dom kallnat efter att dom är fastsvetsade.
Det drar ordentligt i plåtar som blivit varma vid TIG svetsning och sen krymper när dom kallnat efter att dom är fastsvetsade.
Och dörrarna är väl knappast konstruerade att vara bärande delar? Då borde de vara rätt jobbiga att öppna. Så du har ju alla bärande delar på plats.
Sen att man såklart måste förstärka när man skär bort delar är ju självklart.
Sen att man såklart måste förstärka när man skär bort delar är ju självklart.
Bygga egen karrossnurra
Ställ en mätkäpp jämte sparklådan och låt frun och barnen stå i bilen och hoppa lite så ser du hur mycket den sviktar. Om du då skär bort delar av tex sparklådan och svetsar dit nytt så både krymper dessa plåtar och du har en försvagning undertiden du svetsar dit plåten.
Sitter du även på sparklådan när du svetsar så blir det helt klar måttförändringar när du är klar och allt kallnat.
Men det finns slägga och portopower att köpa som kan fixa till karossen om du inte behöver lämna iväg den på riktning i en dragbänk.
Sitter du även på sparklådan när du svetsar så blir det helt klar måttförändringar när du är klar och allt kallnat.
Men det finns slägga och portopower att köpa som kan fixa till karossen om du inte behöver lämna iväg den på riktning i en dragbänk.
Börjat svetsa:
Har kört med 3s punkter, skall nog halvera den tiden tror jag
Har kört med 3s punkter, skall nog halvera den tiden tror jag
Senast redigerad av TomasL 14 januari 2022, 20:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Ser jag rätt att det är någon som pop-nitat en tidigare lagning ?
Svetsat lite grand i helgen, körde slut på CO2 nu, så det slog stopp sas.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Färdig med höger ytter balk, samt lite grand i kupén.
I morgon skall jag börja med golvet.
Bör kunna forma det i ett stycke med det Engelska hjulet i kombination med Krymp & sträck och Sik/Fals maskinen, tycker jag
I morgon skall jag börja med golvet.
Bör kunna forma det i ett stycke med det Engelska hjulet i kombination med Krymp & sträck och Sik/Fals maskinen, tycker jag
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Lekt lite med det Engelska hjulet.
För första gången i hela mitt liv.
För första gången i hela mitt liv.