Hej,
Med tanke på hur mycket kunnigt folk det finns här så gör jag ett försök. Jag har köpt mig en Volkswagen Transporter T5 2007. I den sitter det en tillsatsvärmare av typen Webasto Thermo Top C.
Dessutom har tidigare ägare installerat ett eftermarknads-kit för att kunna använda samma värmare som parkeringsvärmare. Alla dessa komponenter och inkopplingar ser väldigt bra ut, och komponenterna är Webasto-original.
Nu till problemet;
När jag startar värmaren som parkeringsvärmare, så är det första man hör cirkulationspumpen på värmaren tillsammans med förbränningsfläkten. Dessa går tillsammans i ca. en minut. Sen slutar fläkten gå och det börjar klicka i dieselpumpen. Värmaren går igång och det kommer ut avgaser, även fläkten startar igen. Under ca. 4minuter fortsätter dieselpumpen klicka, fläkten och cirkulationspumpen går. Enda förändringen som sker är att dieselpumpen klickar oftare och oftare, för att efter 3-4min klicka typ 3 gånger per sekund. Men efter ca. 4 min så stannar fläkt, dieselpump och värmare tvärt. Allt förutom cirkulationspumpen slutar gå i ca. 5s. Efter dessa 5s så drar fläkten igång igen och då kommer det ett rejält moln med rök från värmaren. När fläkten gått ca. 1minut så stannar även den, och det enda som fortsätter gå är cirkulationspumpen.
Detta upprepas varje gång jag försöker starta värmaren. Jag gissar att jag har samma problem när den går som tillsatsvärmare, för bilen tar lång tid på sig att komma upp i temperatur.
Är det någon som har någon idé om vad som kan vara galet? Min första tanke var att cirkulationspumpen inte gick och att värmaren därför blev "för varm" och slog ifrån av den anledningen. Men cirkulationspumpen verkar göra vad den ska.
Som sagt, men tanke på allt kunnigt folk här och nån annan tråd jag hittade ang. Webasto så hoppas jag att någon som har lite erfarenhet kan hjälpa mig.
Stort tack!
Webasto Thermo Top C
Re: Webasto Thermo Top C
är det en separat bränslepump till värmaren? Tryckstyrd? Kan den få för mycket bränsle och dränkas? Felaktig tryckgivare för bränslet?
(Jag har ingen direkt erfarenhet, mer än att jag provkört en Webasto på bänken inför försäljning, var tänkt att sitta i en hästlastbil, men den blev aldrig monterad)
(Jag har ingen direkt erfarenhet, mer än att jag provkört en Webasto på bänken inför försäljning, var tänkt att sitta i en hästlastbil, men den blev aldrig monterad)
Re: Webasto Thermo Top C
Det finns ingen anledning att gissa vad som är fel eftersom värmaren sätter en felkod när den stannar.
Skaffa VCDS kan vara en bra idé om du vill kunna serva bilen själv, annars bara gå till närmsta verkstad så kollar de koderna på några minuter.
Skaffa VCDS kan vara en bra idé om du vill kunna serva bilen själv, annars bara gå till närmsta verkstad så kollar de koderna på några minuter.