Tankar om brandlarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Tankar om brandlarm

Inlägg av FormerMazda »

Detta kanske inte hör hämma i denna topic, om så är fallet, är admin fri att flytta.

Men jag har tagit hand om ett äldre centralt brandlarm, 11st deckare och 2st reläer till dessa.
Allt från calectro och funkade vid demontering, testat årligen då verksamheten kräver det.
Deckarna är optiska och löser även på temp om jag minns rätt. Men det borde med det inte finnas en teknisk livslängd.

Tankarna går nu kring att installera det i huset, jag är ju ändå i total renovering och kommer dra en himla massa slang, så ett par till för brandlarm är liksom inget.
Det kommer finnas ett apparatskåp för annan teknik till huset, tanken är att mata detta med batteribank 24VDC och totalt 95Ah. Har ingen direkt gissning på drifttid, men dagar skulle jag tro, när det är strömlöst förstås, vilket det sällan är.
Sen kommer det behövas en sirén eller två, och det ska kopplas så även utan DUC ska larm gå om det brinner.
Men med DUC ska man från panel kunna tysta ett utlöst larm om man steker köttbullar lite för rigoröst.

Detta alltså istället för vanliga deckare med batteri som man som bäst byter när den piper om det.

Tankar från ef-massan om detta?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Tankar om brandlarm

Inlägg av AndLi »

Calectro väcker minne från min tid i ventbranchen, rätt säker på att de var deras deckare och centraler vi satte i vår system.
Regin sålde deckare som såg väldigt lika ut, antagligen rebrandade...

Men detta var förra seklet, så jag antar att detta är några generationer nyare grejor, har för mig vi knöt ihop deckarna med en 4x0.5 EKKX el liknande i en slinga...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Tankar om brandlarm

Inlägg av FormerMazda »

Calectro lever än, men stämmer att regin har åtminstone reläer som verkar i princip identiska i funktion.
Skriv svar