Microprojekt: Rise and shine mr. 17" tft screen!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Microprojekt: Rise and shine mr. 17" tft screen!

Inlägg av Jine »

Tjo!

Nu har jag fått tag på en "död" lcdskärm.. :)
Förra ägaren sa att den bara flimmrade och blinkade..

Tog hem den och kopplade in den, Blinkar till 2ggr och sen slocknar den.. Ser dock att själva bilden fungerar, fast bakgrundsbelysningen är DÖD..

Så jag skruvar isär den och letar efter fel och hitta 5st uppsvällda kondingar som jag tror är problemet..

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Såå.. vad tror ni folket.. Kan det va flera fel eller tror ni att det räcker med detta? :)

Ska springa på elfa på tisdag och inhandla några 470uF 16v kondingar och byta ut dom iaf.. :)

mvh Jim

EDIT: första bilden råkade bli STOOR, ändrade den..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja med lite flyt så har du löst problemet, grattis i förskott :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skrev i en annan tråd om att jag hade fått ett 420W nätagg som inte fungerade som det skulle och där var några kondingar som hade läckt och som var orsaken så nu har jag ett gratis fullt fungerande 420W nätagg. Så bara byt! :)
Senast redigerad av Henry 21 oktober 2006, 07:15:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jo..

Tror ju att det som är felet, men KAN ju vara nåt annat..

Iof att jag tkr det är konstigt att de inte aaalls fungerade.. kan ett par kondingar förstöra såpass mycket? :S

Har även ett FX5200 jag ska byta kondingar på, samma problem nämligen :P
Fungerar ibland och endast när det är varmt.. annars ger det ingen bild alls :P

Men nån som vet nåt annat som BRUKAR gå sönder på tftskärmar?

mvh Jim
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

"Iof att jag tkr det är konstigt att de inte aaalls fungerade.. kan ett par kondingar förstöra såpass mycket? :S"

Nå, om en komponent sitter på ett kretskort brukar det ha nån funktion. En skulle kanske inte ha gjort så mycket, men när det börjar vara fråga om flera är det nåt som måste sluta funka.

Annars brukar det vara backlighten eller själva LCDn som gått sönder
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Vissa har det bra.

"Ska springa på elfa på tisdag och inhandla några 470uF 16v kondingar och byta ut dom iaf.."

skulle jag få för mig att springa till elfa så tar det väl 3-4 dagar om inte mer..
Har dock hittat en "lokal" leverantör bara 4mil dit.

Hadde tyr när jag skaffade mig min Lcd skärm, såg ett reklamblad från Coop Forum 1500kr för en 17" lcd skit bra tänkte jag å lyckades få en resa förbi Skara så jag sprang in där å då hadde dom inga framme, men hon skulle ut i lagret å leta. Det dröjde länge så jag tänkte att nu va dom slut å det va dom men hon hittade en 17" Wide Lcd TV HD ready, som jag fick för samma pris 8)

men men det va lite OFT

Det jag eg tänkte skriva va att jag kke hadde några sånna kondingar liggandes här hemma som du kunde fått men det va bara 4,7uF/16V.

men men..

mvh Jim
Skriv svar