Fläktmotor 220 V fluktuerar i varvtal och spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CTL

Fläktmotor 220 V fluktuerar i varvtal och spänning

Inlägg av CTL »

Jag har en pelletsbrännare (Thermia Bequem 15) där tilluftsfläkten har börjat svaja i varvtal. Lagren har låtit slitna tidigare så jag tänkte helt enkelt att det är dags att byta ut fläkten (Torin Ltd, AU076282) med motor märkt 220 V AC. Fläkthastigheten styrs från pannans kontrollenhet (Biomatic+) genom att variera spänningen och ett typiskt värde lär vara 110 V. Av nyfikenhet ville jag mäta spänningen till motorn för att få bekräftat att spänningen var konstant så att det verkligen är motorn som behöver bytas och då uppstod en del frågor. Först försökte jag mäta spänningen över motorn med min Mooshimeter men den tappade kontakt med displayen (läs mobiltelefonen) så snart fläkten fick spänning. Så jag kopplade in en enkel multimeter och förvånades över spänningen som fluktuerade kring 360 V vid drift, med 400 V vid start och ner till 310 V när fläkten snurrade som snabbat. Varför är spänningen så hög och variererar på detta vis? Klarar min enkla multimeter inte av att mäta korrekt i detta fall? Indikerar fläktens varierande spänning och varvtal att styrningen håller på att haverera?

Planen är alltså att byta ut fläkten men vill gärna ha grepp om vad som pågår innan jag gör det.
Förhoppningsfullt,
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fläktmotor 220 V fluktuerar i varvtal och spänning

Inlägg av grym »

nix det funkar inte, oscilloskop eller en bra multimeter, eller, bäst, trög analog mätare
Mindmapper

Re: Fläktmotor 220 V fluktuerar i varvtal och spänning

Inlägg av Mindmapper »

Verkar som din multimeter mäter för höga värden.
En anledning att multimeterar visar för höga värden brukar vara att batteriet är dåligt.
Fast så där höga värden känns inte riktigt som att ett dåligt batteri skulle vara skyldigt till men titta på hur det står till med batteristatusen.
Skriv svar