Skapa fyrkant med WS2812B

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Skapa fyrkant med WS2812B

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur monterar man bäst en Array med 8 x 8 WS2812B?
Det är väl bara data som man sedan måste dra runt.
5V och Gnd kan man väl ansluta där det passar!
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Skapa fyrkant med WS2812B

Inlägg av FormerMazda »

Datat ska runt som du säger.
Tänker du använda ett färdigt bibliotek för att driva dom så kolla gärna hur dom tycker LEDs ska sitta = hur datat ska dras.

5V och GND spelar mindre roll. Annat än det ska vara rättvänt helst. :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skapa fyrkant med WS2812B

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fann en väldigt bra förklaring här:


Som en Oxe plöjer!

const uint8_t kMatrixWidth = 16;
const uint8_t kMatrixHeight = 16;

// Param for different pixel layouts
const bool kMatrixSerpentineLayout = true;
const bool kMatrixVertical = false;

// Set 'kMatrixSerpentineLayout' to false if your pixels are
// laid out all running the same way, like this:
//
// 0 > 1 > 2 > 3 > 4
// |
// .----<----<----<----'
// |
// 5 > 6 > 7 > 8 > 9
// |
// .----<----<----<----'
// |
// 10 > 11 > 12 > 13 > 14
// |
// .----<----<----<----'
// |
// 15 > 16 > 17 > 18 > 19
//
// Set 'kMatrixSerpentineLayout' to true if your pixels are
// laid out back-and-forth, like this:
//
// 0 > 1 > 2 > 3 > 4
// |
// |
// 9 < 8 < 7 < 6 < 5
// |
// |
// 10 > 11 > 12 > 13 > 14
// |
// |
// 19 < 18 < 17 < 16 < 15
//
// Bonus vocabulary word: anything that goes one way
// in one row, and then backwards in the next row, and so on
// is call "boustrophedon", meaning "as the ox plows."
Skriv svar