Trummaskin til en trum module?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pekkape
Kontakt:

Trummaskin til en trum module?

Inlägg av pekkape »

Vi har 2 olika trum enheter med olika sätt att spela trummor på. Frågan jag har tar jag sist, Längst ner i detta flummiga meddelande : :rofl

Trum Module: En modul man kopplar riktiga trumpads till som man bankar på med trumpinnar. Kan i vissa fall ha interna pads oxo. Kraften i pinnarna avgör ljudvolymen per trumma typ 8-16 steg, oftast på billiga moduler
Trum Machine, en apparat med knappar för varje trumma, så trycker man knappen, med olika kraft, får man olika styrka på ljudvolymen för olika ljud.

En sensor som man sätter inne i en trumma har inre micro koner som glider mot varandra, och hur lång sträcka den glider iväg, mot den andra, avgörs av kraften i trumpinnen.

Knappen i trum maskinen? För mig är den en gåta hur en knapp, eller en tangent på en anslagskänslig synt funkar? är principen den samma?

Trummaskiner finns i fler modeller och oftast lite billigare än lösa trummoduler för pads. Ibland halva priset. Om man skulle kunna bygga om en trummaskin till en Trummodul för trumpads, vore det ju guld. Det handlar om hundratals kronor.

Så vad vill jag göra? Jo köpa en trummaskin, plocka isär den, kapa av kontakten från en trumknapp och koppla in den på kabeln till sensorn i en "digital" trumpad. Digital? Trumpads är faktiskt analoga. Sensor är analog med vibrerande microconer. :D Jaja, ni förstår nog vad jag menar. :D En snubbe gjorde detta med en leksakstrummaskin för barn. Den var INTE anslagskänslig men principen måste ju vara den samma? Men anslagskänsligheten i trum grooves är A o O, för varannat slag, ibland vart tredje är starkare än de andra osv.

Titta här:

[media]https://www.youtube.com/embed/VsshXMMSk7k[/media]
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Trummaskin til en trum module?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tips från våra tittare i södra San Marino, försök förmå en moderator att slå ihop den här tråden med din andra tråd, så får du svar, frågor och (APPSELUT) gillande i en och bara en tråd.

Det är inte ovanligt att hitta trådar som visserligen har en trådtitel men som kan vara lite spretiga (amatörradiutråden är ett bra exempel, min synttråd ett annan).
Skriv svar