Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Mycket vanligt med vägguttag av "Biltema-kvalitet". Det blir sämre och sämre med tiden då värmen mattar ut härdningen i fjäderstålet och orsakar ännu sämre kontakt. Till slut smälter det och/eller brinner.
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Jag skulle helt klart misstänka uttaget.
Själv får jag ofta "problem" med att den andra proppen - den som man sätter i bilen, blir varm, då är det dags att göa rent kontakterna från oxid, mestadels den på anslutningssladden, för den hänger ju oskyddad utomhus medans kontakten på bilen har ett tätt lock.
Själv får jag ofta "problem" med att den andra proppen - den som man sätter i bilen, blir varm, då är det dags att göa rent kontakterna från oxid, mestadels den på anslutningssladden, för den hänger ju oskyddad utomhus medans kontakten på bilen har ett tätt lock.
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Ja, uttaget i bilen har jag rengjort så gott jag kunnat.
I eftermiddag cirka 0 grader här. Stiften riktigt heta då jag drog ur från stolpen. Får ett rött märke på huden om jag duttar mot.
Så det blir inte ljummet eller så. Utan riktigt hett. En halv sekund kan man dutta med fingret. Sen bränns det ordenligt.
Med 0 grader ute så tror jag att stolpens ström endast är runt 1 timme eller nåt sånt. Kupévärmaren matar ju på en del vid 0 grader. Visserligen kanske det inte är 0 grader inne i kupén?
Ska testa grannens uttag i samma stolpe o se om det blir skillnad.
Mätte genom kabeln igår 95ohm. Utan 96ohm. Men det är väl ganska samma lika.
Ska beställa en strömtång så får vi se belastningen.
Dokument för felsökning av värmeelement.
Effektkurva.
Waveline 1700 har jag. Använder läget 2.
Blir samma symptom i läge 1
I eftermiddag cirka 0 grader här. Stiften riktigt heta då jag drog ur från stolpen. Får ett rött märke på huden om jag duttar mot.
Så det blir inte ljummet eller så. Utan riktigt hett. En halv sekund kan man dutta med fingret. Sen bränns det ordenligt.
Med 0 grader ute så tror jag att stolpens ström endast är runt 1 timme eller nåt sånt. Kupévärmaren matar ju på en del vid 0 grader. Visserligen kanske det inte är 0 grader inne i kupén?
Ska testa grannens uttag i samma stolpe o se om det blir skillnad.
Mätte genom kabeln igår 95ohm. Utan 96ohm. Men det är väl ganska samma lika.
Ska beställa en strömtång så får vi se belastningen.
Dokument för felsökning av värmeelement.
Effektkurva.
Waveline 1700 har jag. Använder läget 2.
Blir samma symptom i läge 1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
En annan test kan vara att använda en kort men bra skarvsladd och sätta emellan i uttaget och din sladd. Då ser du var det blir varmt. Din stickpropp eller skarvsladdens stickpropp?
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Aha, det var fiffigt det kan jag testa med också. Jag kan införskaffa en sådan för utomhusbruk.