Påhängsmotor, rullstol

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Påhängsmotor, rullstol

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är märkligt att TS får så många konstiga och negativa förslag och synpunkter.
Vi har i Helsingborg Makerspace diskuterat detta i somras och jag ger nu TS lite positiv återkoppling.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... r-de-aldre

Så kontakta Mikael.

Utdrag från Helsingborg MS
Mikael Larsson
Fantastiskt bemötande!
· Svara · Dela · 29 v
Niclas Ekholm
Tack för ett trevligt första möte! Det är en spännande och viktig uppfinning du jobbar med Mikael Larsson. En smidigare och snyggare eldriven rullstol med utökad funktionalitet för inomhusbruk tror jag definitivt att det finns en växande marknad för. U… Visa mer
· Svara · Dela · 29 v
Mikael Larsson
Niclas Ekholm Ja det var ett givande/inspirerande möte. Kul! Då skriver jag ner 1 juni. Då har jag också klart något man kan sitta i 🙂 Rudbecksgymnasiet kanske vi ska vänta lite med tills vi vet var detta hamnar 🙂 Jag har möte med innovationsgruppen vård och omsorg på fredag, vet att det ligger några projekt på förvaltningen. Kunde vara en ide som du sa att göra ett litet paket med flera projekt.
· Svara · Dela · 29 v
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Tror inte folk är negativa till detta utan har snarar resignerade efter att ha haft att göra med olika instanser inom äldrevården.
Gäller även mig som haft med dessa personer att göra i olika ärenden rörande släktingar.
Man måste älska att överklaga och driva sin talan, är man som mig som vill ha resultat och praktisk handling relativt omgående och inte orkar diskutera olika rättigheter när du hela tiden möts av att det är inte vårt ansvar och det ingår inte i vår budget, personen du söker är sjukskriven och det saknas vikarie så vänligen återkom under nästa år. Ja då tröttnar man.
Jag hoppas TS får till det med hjälpmedelscentralen eller kan få till det med en golfvagn. Stå på dig annars trampar någon på dig!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ska man ha någon framgång med det där, då tror jag på att köpa en egen rullstol, om nu det är tillåtet?
Farsan fick inte ens ha sin egen rullator på äldreboendet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jodå, hjälpmedelscentralen köper "aggregatet" från Decon och de ser till att det är godkänt ihop med den aktuella rullstolen. Det finns avtal med ett antal olika tillverkare av rullstolar.
https://decon.se/om-decon/

Detta är inget ovanligt, alla som levererar denna typ av produkter har förstås ordnat så de kan bli godkända och leverera till regionerna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter ju positivt.
Jag trodde att byråkratin var krångligare än så.
helmut

Inlägg av helmut »

Borde inta vara några större problem att koppla in en omkopplare så man kunde välja topphastighet inomhus typ två km/tim och en annan högre hastighet utomhus borde räcka med 25 km/tim. Ett krockskydd i fronten som nödstoppar rullstolen borde inte heller vara några problem. Självklart ska pensionärer kunna vistas utomhus. Har själv vänner som är 60 plussare som tycker att det är kul att gå ut sent på kvällarna och bli provocerade av skitungar. Dom är nästan höga som om dom tagit droger när dom spöat en skitunge som muckat gräl.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vore ett riktigt clickbait. Pensionär i ellrullstol med speedwaydubbar i däcken körde över fötterna på uppkäftiga skitungar i snikers.
Är väl lite ot nu...
Men kanske skulle titta på att köpa en skoter och sätta på joystick?
Här finns modern smidig rullstolar
https://eloflex.se

Och en påhängsmodell som nog massakerar inventarierna, men lite idéer hur man kan bygga själv?
https://www.amazon.se/dp/B08699Y14N/ref ... 6MMZ768E6R
IMG_2893.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För att fortsätta tråden med lite mer seriösa inlägg, lägger jag in denna film, innan jag har letat upp mitt fordon med ILO Hjul.

Det är kul med olika tips, men TS Svärmor skall alltså kunna röra sig "i Rummet" som det klart står i starten av tråden. Respekt!
Så kom igen nu TS Vad säger Boendeledningen?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

På en rullstol borde det räcka med att ha drivning och styrning på ett av framhjulen :)
mippen

Inlägg av mippen »

Får man bara tag på två motorer med lämpliga hjul så tror jag "parallell" styrning för rotation är enklast.
pga p-son så är inte "singel hjul" och styre aktuellt.
(just nu jagar vi fortfarande ansvariga för en "riktig" lösning)
Skriv svar