Skuggor i TV-bilden/installation av antenn
Skuggor i TV-bilden/installation av antenn
Jag var hemma hos morsan igår och satte upp en TV-antenn, en "standardantenn" för UHF-bandet, kanal 21-69 (CO 32-8120). Enligt Teracoms täckningskartor bor hon inom ett område med "mycket god mottagning", och huset är högt beläget. Hon har inte bytt till digital-TV ännu.
Nu till problemen: SVT1 är utsmetad/suddig i sidled (massor av olika långa skuggor?), och skuggorna ändras bara man flyttar antennsladden inomhus. SVT2 har en skugga. (TV4 ser närmast perfekt ut.) Det var faktiskt bild på TVn, om än lite brusig, under installationen när antennsladden hängde ut fritt där antennen skulle sitta.
Kan det vara så att hon har lite för bra mottagning, så att radiovågorna reflekteras och ger upphov till skuggorna? Kan man i så fall fixa det med nåt slags dämpning? Hur? Eller är det något annat som är fel?
PS. SVT1 sänds egentligen på VHF (iaf från Nackamasterna). SVT2 och TV4 ligger på UHF.
Arvid
Nu till problemen: SVT1 är utsmetad/suddig i sidled (massor av olika långa skuggor?), och skuggorna ändras bara man flyttar antennsladden inomhus. SVT2 har en skugga. (TV4 ser närmast perfekt ut.) Det var faktiskt bild på TVn, om än lite brusig, under installationen när antennsladden hängde ut fritt där antennen skulle sitta.
Kan det vara så att hon har lite för bra mottagning, så att radiovågorna reflekteras och ger upphov till skuggorna? Kan man i så fall fixa det med nåt slags dämpning? Hur? Eller är det något annat som är fel?
PS. SVT1 sänds egentligen på VHF (iaf från Nackamasterna). SVT2 och TV4 ligger på UHF.
Arvid
Du har köpt en UHF antenn och den går bara på just UHF bandet, att försöka få in band III (VHF TV1) på en sådan är helt förkastligt.
Det bästa är väl att du börjar köra digitalt(Boxer) med den nu på en gång, där får du in allt på UHF.
Om du får ändringar i bilden när du rör antennkabeln kan det bero
på att koaxkabeln är dåligt skärmad.
Du bör ha lågförlust koaxkabel av "parabolkvalité", innerledare minst
0.7 mm och skärm av både folie och kopparstrumpa.
Clas antennerna brukar inte vara av någon höjdarkvalité, dom är inte
gjorda för att tåla det svenska klimatet men tekniskt går dom nog bra.
Kjelle
Det bästa är väl att du börjar köra digitalt(Boxer) med den nu på en gång, där får du in allt på UHF.
Om du får ändringar i bilden när du rör antennkabeln kan det bero
på att koaxkabeln är dåligt skärmad.
Du bör ha lågförlust koaxkabel av "parabolkvalité", innerledare minst
0.7 mm och skärm av både folie och kopparstrumpa.
Clas antennerna brukar inte vara av någon höjdarkvalité, dom är inte
gjorda för att tåla det svenska klimatet men tekniskt går dom nog bra.
Kjelle
Koaxkabeln vi använde är nog inte av bästa kvalitet, nej. Den är av den smalare typen ("inomhusantennkabel"), dock har den både folie- och strumpskärmning, så jag tyckte att det var konstigt att bilden påverkas av att man bara flyttar kabeln lite...
Finns det något namn på den sorts kabel man bör använda?
Tanken var just annars att satsa på något som borde funka för digital-TV, och ta en eventuell sämre bild på ettan tills det är dags att byta i mars, senast. Men skuggan på SVT2 är irriterande, om så bara för att jag tycker att den inte borde vara där.
Arvid
Finns det något namn på den sorts kabel man bör använda?
Tanken var just annars att satsa på något som borde funka för digital-TV, och ta en eventuell sämre bild på ettan tills det är dags att byta i mars, senast. Men skuggan på SVT2 är irriterande, om så bara för att jag tycker att den inte borde vara där.

Arvid
-
Kabeln är nog ok. Om det är lång sträcka dämpar den signalen men du verkar inte ha dom symtomen. Den är riktigt skärmad, även om den har hög dämpning. Frågan är om kontakten är skärmad. Om signalen läcker in vid kontakten (vid TVn) får du en skugga som ligger till vänster om riktiga signalen.
Har du en skugga som ligger till höger får du (mest troligt) in flera signaler med olika gångväg till antennen (rikta om). (Kan också vara missanpassning.)
Har du en skugga som ligger till höger får du (mest troligt) in flera signaler med olika gångväg till antennen (rikta om). (Kan också vara missanpassning.)
Var köpte du kabeln?
Är svaret Biltema, så kan du lika gärna riva bort den.
Deras kabel är verkligen fruktansvärt dålig, för digitala sändningar funkar den vanligtvis inte alls. Trots att den har folie, strumpa och ser "riktig" ut.
Vet ej hur den funkar med analoga signaler, men jag antar att det inte är särskilt bra.
Är svaret Biltema, så kan du lika gärna riva bort den.
Deras kabel är verkligen fruktansvärt dålig, för digitala sändningar funkar den vanligtvis inte alls. Trots att den har folie, strumpa och ser "riktig" ut.
Vet ej hur den funkar med analoga signaler, men jag antar att det inte är särskilt bra.
Tack för svaren allihop!
Skuggan är till höger. Vi testade förstås att rikta om antennen men utan märkbar effekt (det enda som hände var att bilden blev brusig om man riktade antennen väldigt långt åt sidan om nackamasterna). Vad menas med missanpassning?
Det finns förresten ingen kontakt, kabeln går från antennen och ut genom väggen utan någon uttagsdosa, direkt till TVn.
Kabeln är gammal och återanvänd och jag har ingen aning varifrån den kommer. Tack för tipset om ELFA-kabeln! Det vore intressant att byta och se vad som händer. Vi får väl se om jag kan hitta tid till det bara...
Arvid
Skuggan är till höger. Vi testade förstås att rikta om antennen men utan märkbar effekt (det enda som hände var att bilden blev brusig om man riktade antennen väldigt långt åt sidan om nackamasterna). Vad menas med missanpassning?
Det finns förresten ingen kontakt, kabeln går från antennen och ut genom väggen utan någon uttagsdosa, direkt till TVn.
Kabeln är gammal och återanvänd och jag har ingen aning varifrån den kommer. Tack för tipset om ELFA-kabeln! Det vore intressant att byta och se vad som händer. Vi får väl se om jag kan hitta tid till det bara...
Arvid
Du borde nog ha ett antennuttag mellan antenn och TV. I uttaget sitter det ett termineringsmotstånd, kan ju vara det som saknas men är inte helt säker. De finns för övrigt olika sorters antennuttag berorende om du ska ett eller flera i systemet. Det sista eller det ända uttaget ska vara ett med slutmotsånd.
TV'ns ingång bör vara korrekt terminerad, det är inte lösningen att införa ett extra uttag. Är det en gammal TV som har "hett" chassie så kan det finnas kondensatorer i både signal och jord och det ger problem där signlaen är superstark. Även dåålig skärming inne i mottagaren ger sådana besvär.
Det bästa är att koppla in en digitalbox, då kommer antagligen problemen att försvinna. Fungerar det ändå inte så byt till en antenn med stort fram-back förhållande, inte en med stor förstärkning. Prova också en bandkabeldipol på väggen, det kanske räcker till digitalboxen.
Det bästa är att koppla in en digitalbox, då kommer antagligen problemen att försvinna. Fungerar det ändå inte så byt till en antenn med stort fram-back förhållande, inte en med stor förstärkning. Prova också en bandkabeldipol på väggen, det kanske räcker till digitalboxen.
-
Visst har du en kontakt. Hur kopplar du annars kabeln in på tv'n. Den kontakten kan vara oskärmad, kanske bara en plastkåpa över.
Men det stora problemet är väl TV1 och det löser du inte med skärmad kontakt, eller bättre kabel. Om inte digitaltv är aktuellt försök om inte en bordsantenn kan funka så länge till dess att digitaltv blir aktuellt.
Men det stora problemet är väl TV1 och det löser du inte med skärmad kontakt, eller bättre kabel. Om inte digitaltv är aktuellt försök om inte en bordsantenn kan funka så länge till dess att digitaltv blir aktuellt.
Jag går också i tankar på att byta min billiga inomhuskabel som jag använder ända upp till antennen för både TV och satelit, via en combiner. Ca 15m.Kjelle skrev:En bra koaxkabel brukar vara KTV 0,7/4,8 HV.
Till ex. ELFA 55-911-10, inte lika smidig som den tunna inomhuskabeln
men mycket bättre.
Jag var dock tveksam när jag letade kabel och uppsakattde därför din rekommendation. En fråga bara, varför rekommenderar du just denna och inte KTV 1,1/4,9 CV med samma ytterdimension men lägre förlust 12,9 mot 18,8 dB? Priset är likvärdigt?
Givetvis kan man använda KTV 1,1/4,9 CV den är väl mer avsedd för
fastighetsnät där det är längre sträckor och dra.
Jag använder KTV 0,7/4,8 HV både till vanlig antenn installation och
parabol.
Skulle jag använda KTV 1,1/4,9 CV till parabol så går det inte få in
innerledaren på 1,1 mm i själva LNB't.
Kan gå med lite våld men det är inget jag rekommenderar.
Kjelle
fastighetsnät där det är längre sträckor och dra.
Jag använder KTV 0,7/4,8 HV både till vanlig antenn installation och
parabol.
Skulle jag använda KTV 1,1/4,9 CV till parabol så går det inte få in
innerledaren på 1,1 mm i själva LNB't.
Kan gå med lite våld men det är inget jag rekommenderar.
Kjelle