Vilka operationsförstärkare man bör ha hemma
Vilka operationsförstärkare man bör ha hemma
Det finns hundratals olika operationsförstärkare att köpa och det kan för en nybörjare vara svårt att inse vilken som passar i den givna kopplingen.
Nedan kommer tips om några mycket billiga operationsförstärkare som kan vara lämpliga att ha hemma för olika situationer.
TL071/072/074
Passar till många ändamål där man har dubbel matningsspänning från ± 5 V till ± 15 V.
Fungerar också för enkel matningsspänning från +10 V till +30 V om in- och utspänningar ligger minst 2 V från matningsspänningen och 0 V
Låg ingångsström.
Hyfsat snabb.
Hyfsat lågt brus.
Låg distorsion.
TL061/062/064 är ett alternativ till ovan.
Lite mindre snabb. Lite högre brus. Lägre strömförbrukning vilket gör den lämpligare för batteridrift.
MCP6001/6002/6004
Lämplig för enkel matningsspänning från +1.8 V till + 6 V.
Ingångar är Rail-to-Rail, d v s inspänningar kan ligga på matningsspänningen och 0 V.
Utgång är Rail-to-Rail, d v s utspänning kan ligga mycket nära matningsspänningen och 0V.
Låg ingångsström.
Låg strömförbrukning.
MCP6271/6272/6273 är ett alternativ till ovan.
Lite snabbare. Lite högre strömförbrukning
LM321/LM358/LM324
Lämplig för enkel matningsspänning från +5 V till + 30 V.
Inspänning kan ligga på 0 V.
Utspänning kan ligga mycket nära 0 V.
Ej lämplig för HiFi-ljud då den har övergångsdistortion.
Nedan kommer tips om några mycket billiga operationsförstärkare som kan vara lämpliga att ha hemma för olika situationer.
TL071/072/074
Passar till många ändamål där man har dubbel matningsspänning från ± 5 V till ± 15 V.
Fungerar också för enkel matningsspänning från +10 V till +30 V om in- och utspänningar ligger minst 2 V från matningsspänningen och 0 V
Låg ingångsström.
Hyfsat snabb.
Hyfsat lågt brus.
Låg distorsion.
TL061/062/064 är ett alternativ till ovan.
Lite mindre snabb. Lite högre brus. Lägre strömförbrukning vilket gör den lämpligare för batteridrift.
MCP6001/6002/6004
Lämplig för enkel matningsspänning från +1.8 V till + 6 V.
Ingångar är Rail-to-Rail, d v s inspänningar kan ligga på matningsspänningen och 0 V.
Utgång är Rail-to-Rail, d v s utspänning kan ligga mycket nära matningsspänningen och 0V.
Låg ingångsström.
Låg strömförbrukning.
MCP6271/6272/6273 är ett alternativ till ovan.
Lite snabbare. Lite högre strömförbrukning
LM321/LM358/LM324
Lämplig för enkel matningsspänning från +5 V till + 30 V.
Inspänning kan ligga på 0 V.
Utspänning kan ligga mycket nära 0 V.
Ej lämplig för HiFi-ljud då den har övergångsdistortion.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Vilka operationsförstärkare man bör ha hemma
Beror på vad man bygger. Jag har ärvt en massa CA082 (dual MOS opamp), har en näve 741 samt 071/2/4. Utöver dessa ett gäng LM13700 …
Jag och Dave Jones hade nästan samma val av Standard Op som är bra att ha i lådan. Det som skiljde är valet av lågspänning rail to rail OP. Skälet att jag skrev tråden är att det i många trådar används OP som ej är lämpliga för enkel matningsspänning där in och utgångar ska klara att gå ner till 0 V. Där är den superbilliga LM324 ofta ett tillräckligt bra val trots att den är ålderstigen.
OBS Trådens innehåll är inte för de som är väldigt kunniga om OP förstärkare utan de som inte har en aning om vad som kan vara viktigt. Det är annars lätt att man tittar i någon gammal kursbok och tror att LM 741 är det bästa i alla lägen.
De 3 typerna som jag nämnt täcker en mycket stor del av de konstruktioner som en nybörjare behöver.
OBS Trådens innehåll är inte för de som är väldigt kunniga om OP förstärkare utan de som inte har en aning om vad som kan vara viktigt. Det är annars lätt att man tittar i någon gammal kursbok och tror att LM 741 är det bästa i alla lägen.
De 3 typerna som jag nämnt täcker en mycket stor del av de konstruktioner som en nybörjare behöver.
- Hobbyisten
- Gått bort
Vad kan en LM1458 klara av som inte en TL072 duger till?
Inget vad jag vet.
Däremot finns det massor av kopplingar där TL072 är mycket bättre än LM1458.
För en nybörjare duger TL072 i stället för NE5532 i minst 99 % av fallen enligt min erfarenhet.
I vissa sammanhang med motstånd med hög resistans eller källor med hög inre impedans är den t o m bättre.
Inget vad jag vet.
Däremot finns det massor av kopplingar där TL072 är mycket bättre än LM1458.
För en nybörjare duger TL072 i stället för NE5532 i minst 99 % av fallen enligt min erfarenhet.
I vissa sammanhang med motstånd med hög resistans eller källor med hög inre impedans är den t o m bättre.