Trasig mixerbordspot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Trasig mixerbordspot

Inlägg av Meduza »

Letar därför efter en servicemanual till mixerbordet "Studiomaster Powerhouse Vision 708"

Då en skjutpot har gått helt sönder, måste fått en smäll någonstans...

Det som har hänt är alltså att själva delen man flyttar på är helt vinglig och har inget fysiskt motstånd när man drar den fram och tillbaka.

Ska använda den i morgon, klarar mig dock utan den kanalen för tillfället men det vore trevligt att ha tillbaka den...

Poten verkar (av mätningar med skjutmått på ovansidan av mixerbordet) ha en slaglängd av 70mm och har 82mm mellan centrum på dom två skruvhålen

Det är en 10k pot

Knappfästet (spaken som knappen sitter på) är 8x1mm
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Om det är akut kan du ju löda dit en vanlig potentiometer tills vidare..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du öppnat den och kollat hur trasig den är?
Annars, om den fått ett slag, är det inte helt omöjligt att metallflärparna som är vikta runt kanten på själva kolbanan där lödbenen sitter har vikt ut sig, så att det glidit isär. Då försvinner dragtrögheten. Har du tur är det bara att trycka ihop det igen och böja tillbaks flärparna. :)
Har du otur är det släden som spruckit.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej jag har inte öppnat själva poten, har bara plockat loss den och känt på den...

Då det inte bara är så att dragtrögheten har försvunnit utan den håller sig inte rakt längre utan vickar väldigt mycket i sidled också, därför tror jag tyvvär att det är släden som har spruckit.

Det är en av alla dessa gamla potar som är tillverkade i det där hemska bruna materialet som liknar pertinax eller dylikt och är limmade, har ingen möjlighet att öppna utan att bryta upp den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo men det brukar ju vara en platta av pertinax, och så ett hus av metall ovanpå, och ett gäng med öron som är vikta över kanten på pertinaxkortet.
Om plattan lossnar, så finns ju inget som pressar släden upp mot taket av metallhuset, och knappen blir sladdrig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Metall-öronen (som ska gå längs kanten på pentinaxkortet) kan lossna från potspaken. Det kan märkas som att potspaken blir "sladdrig" eller går ovanligt trögt. Har man otur så kan metall-öronen lägga sig över anslutningarna och vips har man en pot på 0Ω :oops:

Om det är detta som är problemet så är det ganska enkelt att pilla tillbaka de små metallbitarna. Gjorde så på en 30-bands spektrumanalysator/EQ där närmare hälften av metallbitarna hade lossnat. Det var bara en som jag inte lyckades få ok igen, så "Lyckas-faktorn" är ganska hög. :)

Har släden däremot spruckit så är det lite lika kul, men om du gillar att modda så går det kanske att panik-laga med något annat, t.ex en liten plexiglasbit.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har inte mixern hemma just nu (orkade inte bära hem den mitt i natten i fredags...) men ska hämta hem den senare i veckan och pilla lite med den...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har inte orkat öppna mixern igen, men skriver lite här i posten för att tvinga mig själv att ta tag i den :)

Försökte maila till studiomaster i somras, fick inget svar alls...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Inte för att vara taskig men varför behöver du en servicemanual om du bara skall byta en pot som du dessutom redan lött bort och vet är på 10k?
Köp en ny pot som är så lika som möjligt och löd dit den...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har hittat servicemanual och listor på delarna för ett tag sedan... men poten verkar "unobtanium" eftersom att studiomaster inte kan svara på var dom kommer ifrån eller kan svara var man kan få tag i dom, är en lite udda längd...

http://mysite.wanadoo-members.co.uk/stu ... /phv-e.pdf
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Alltså... Det finns massor med företag som tillverkar pottar. Varje firma hittar på en egen beteckning. Firmor kommer och går... Alltså kan det vara otroligt svårt att hitta en mekanisk komponent bara med utgångspunkt från ett artikelnummer.

Dock är det ju så att det ofta är liknande mekaniskt utseende på skjutpottar även om de kommer från olika tillverkare och har olika artikelnummer.

Så ett tips kan ju vara att ta ett gäng kort på den där potten och lägga upp dom här så kanske någon kan dra sig till minnes om han sett en liknande pot som kanske skulle kunna passa, ev med små modifieraingar bordet.

//B1N4RY
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Meduza: Lyckost som bara behöver hitta en ny pot. :) Jag ska försöka laga såna här motoriserade potar:

Bild

Själva potarna är ok, men en tunn nylonlina har lossnat (syns liggandes på det vita hjulet vid motorn längst till höger.)
Sedan ska det bytas lite drivremmar och sånt.

Lyckligtvis ligger det här långt ner på att-göra-listan. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu har jag massakerat poten och kommit fram till att det var släden som hade spruckit...

Skickar upp en bild här senare...

Det står instansat "Alpha" på sidan...
Skriv svar