Ladda batteri på rätt sätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Markson2

Inlägg av Markson2 »

Jag har letat information om detta men vill höra vad mer kunniga personer har att säga varav mina korta frågor där samtliga svar uppskattas, då jag inte är så insatt och vill göra det rätt.

Har en ny ficklampa Nitecore MH25s som drivs av ett NL2150, 21700 mAh batteri. Ficklampan har en port som batteriet laddas genom och på batteriet står det 3,6 volt. Kan jag ladda ficklampan genom en Samsung adapter som stoppas in i vägg-uttaget eller behöver jag en speciell laddare/adapter då det är ett li-ion batteri i ficklampan?
På samsung adaptern står det: Input 100-240 V, 50-60 Hz 0,3 A och Output 5.0 V 1,55 A, 7,8 W, (det står också ce eac).

Haft en lampa med samma batteri där det snabbt blev fel på batteriet som jag laddade på detta sätt. Beror det på detta?
Skadar några timmar extra laddning batteriet, den har overcharge protection, är man ändå säker då från skada på
batteriet/brand?

Det är 230 volt i svenska vägguttag, är detta något att ta hänsyn till om man har flera apparater på laddning samtidigt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ladda batteri på rätt sätt

Inlägg av grym »

det sitter en laddkrets i så allt är smidigt
du kan ladda med allt som ger 5v och tillräckligt med ström

och på 230v sidan är det extremt förlåtande, inga bekymmer

och den blir inte överladdad av för lång tid heller
det är precis som en mobiltelefon
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Lithiumbatterier tar slut mycket snabbare av att förvaras varmare än normal rumstemperatur.
Både djupurladding och knökladdning sliter.
Förvaring knökladdat och varmt expressåldrar batteriet.
Sval förvaring c:a 75% laddat är bäst för hållbarheten.
Markson2

Inlägg av Markson2 »

tack för svar :)
grym

Okej då behöver jag ingen speciell laddare för ficklampan, så input 100-240 volt betyder att samsungadaptern kan hantera strömmen från vägguttaget på 230 volt ? och output på 5.0 v betyder att jag kan använda denna laddare utan några problem, för det är de 5 output volten du menar jag ska titta på, är det rätt?

Marta
Att det står overcharge protection på batteriet, innebär inte det att man inte behöver oroa sig om ficklampan skulle ladda några timmar extra?
Men tål litiumbatterier kyla bra om man använder det utomhus i en ficklampa i några minusgrader?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har den en usb port för laddning så funkar alla vettiga usbladdare till den, inga problem
däremot så undvik kina usbladdare, dom brukar inte vara elsäkra

bra lite kortare usbkablar är att föredra, finns många dåliga

japp, den usbladdaren funkar från 100.240v 50 och 60 hz , ungefär standard nuförtiden
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ficklampan vill ha USB-C kontakt enlig Nitcores hemsida.
Men om du har det på din laddare så är det lugnt.
100-240 VAC är för att den fungerar över allt i världen fast reseadapter kan behövas i vissa länder.
Markson2

Inlägg av Markson2 »

Palle500

Inlägg av Palle500 »

Den fungerar nog utmärkt.
Jag bara poängterade att det var USB-C kontakt som gällde vilket är den "nya" standarden. Det verkar som om rätt kabel ingår ihop med ficklampan. Den kanel du fick med laddaren verkar vara micro USB vilket inte passar i ficklampan, men laddaren fungerar bra för det. Så kör på och ladda, inga problem.
https://flashlight.nitecore.com/product/mh25s
IMG_2872.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

NITECORE är bra grejor, kör själv med dom (SRT5/SRT7/SRT9) och KLARUS, samt ACEBEAM.

Köp Originalbatterier så slipper du en massa onödiga problem.

(Kineserna är Världsmästare på Fake-Specs) = Samtliga med ordet FIRE är mög inifrån och ut.
Markson2

Inlägg av Markson2 »

Palle500

Jag förstår vad du menar, vad bra att jag nu vet.
Tack alla för hjälpen.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Markson2 skrev: 11 december 2021, 13:05:09 Men tål litiumbatterier kyla bra om man använder det utomhus i en ficklampa i några minusgrader?
Använda går bra men man skall inte ladda i minusgrader.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det sker inget speciellt med lithiumbatterier vid just noll grader Celsius. Däremot går alla kemiska reaktioner saktare när det är kallt. Därför minskar det möjligt strömuttaget när det blir kallt. Batteriets förmåga att absorbera laddning minskar också. Blir laddströmmen större än vad som hinner lagras så sker gasutveckling o.dyl. obra saker... Batteriet kan laddas även när det är kallt, men sakta, sakta.

Skyddskretsen ger visst skydd mot extrema saker, men ytterligheterna i laddstatus som den tillåter sliter på batteriet. Hålls det alltid mellan 20 och 80% laddat och svalt så håller det jättelänge och klarar många laddcykler. Detta gäller LiPo, bly skall vara knökladdat vid lagring.
Markson2

Inlägg av Markson2 »

Jag ska inte ladda batteriet i kyla, men det är nyttigt att veta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Urladdningsmässigt så kan LiIon-batterier användas till under -18 grader C men då med reducerad kapacitet - kanske till 50% av det har vid 20 grader C, men beror också väldigt mycket på urladdningstakt och kör man i 'moon-shine' läge på lägsta nivå så kommer kapacitetsreduceringen märkas mindre även vid mycket stark kyla. Men å andra sidan om man kör 1-3 Watt läge och ännu mer så är det en del egenuppvärmning lampan och når värmen batterierna också så kan man nyttja allt större delen av batterikapaciteten.

LiIon/LiPol-batterier skall helst inte laddas när de är kallare än 0 grader C - det går att ladda vid lägre temperatur med lägre ström med laddare som hela tiden känner av batteritemperaturen men redan vid 5-6 minusgrader kan tillåtna laddströmmen vara på 10% av vad som tillåts vid 0 grader C och snabbt blir meningslös om det är ännu kallare.

Det är Litiumets interscalering in i kol/grafiten på dess anod ( minuspol) som snabbt tappar farten med temperaturen och laddar man med högre ström än vad som hinner absorberas så blir det lithium-metallplätering på ytorna som stänger reaktionsområden (batteriet har svårare att lämna ström), passivisering av reaktant (ger lägre kapacitet) då den metalliska lithiumet inte löses igen av normal ladd/urladd-cykel efteråt och det värsta är att det kan växa metallnålar genom separatorn och kan orsaka kortslutning senare och gör batteriet farlig att det kan självantända sig.
Skriv svar