Koppla CPU-fläkt
- SeniorLemuren
Koppla CPU-fläkt
Har en CPU-fläkt 12 V DC Taisol ball beraring som jag tänkte använda att till att förflytta lite värme drån braskaminen med. Den har fyra uttag svart, röd, gul, blå. Jag har testat att lägga på 12 V DC på röd och svart men inget händer. Någon som vet hur man kör en sådan fläkt. Normalt brukar det ju vara tre tampar pos, neg, och varvtalstamp.
Re: Koppla CPU-fläkt
Jag kan mycket väl tänka mig att det är gul som är +12V och svart som är 0v.
Svart och gul så snurrat den.
Röd är hastighetsingång. Blå är för att styra. Men om den är oansluten går den fullt.
Röd är hastighetsingång. Blå är för att styra. Men om den är oansluten går den fullt.
Hade du inte slutat med braskamin?
- SeniorLemuren
Det blev för dyrt och kallt med dieselvärmare så jag har installerat en Jötul 600 vedkamin och eldar gratis lastpallar, så nu är de 35 grader i akterruffen men bara 15 grader i förruffen där jag sover.
När jag körde Dieselvärmaren så var jag ju även tvungen att köra generatorn för att få ström till värmaren. Tänka sig att generator eller värmare pajar när det är 20 grader kallt, inte bra, då fryser värmeväxlarna till motorerna och båten tar in vatten och sjunker som en sten. Nu kan jag spara både Diesel, bensin och gasol. Det finns en kokplatta på kaminen. Pajar generatorn så kan jag tända fotogenlampan så nu känner jag mig helgarderad.
När jag körde Dieselvärmaren så var jag ju även tvungen att köra generatorn för att få ström till värmaren. Tänka sig att generator eller värmare pajar när det är 20 grader kallt, inte bra, då fryser värmeväxlarna till motorerna och båten tar in vatten och sjunker som en sten. Nu kan jag spara både Diesel, bensin och gasol. Det finns en kokplatta på kaminen. Pajar generatorn så kan jag tända fotogenlampan så nu känner jag mig helgarderad.