Matteproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Matteproblem

Inlägg av thepirateboy »

Har ett problem där jag ska lösa ut gränsfrekvensen för ett filter (-3dB). Har kämpat en vecka nu men har kört fast. Är det någon som har koll på detta?

Jag vill alltså veta vid vilken frekvens (eller vinkelfrekvens) spänningen över belastningen R sjunkit med 1/roten_ur(2).

Resultatet bör bli ungefär 2400 rad/s (380Hz) enligt Formel 1. Lösningen ska göras för hand. Efter en del förenkling hamnade jag på Formel 2.

Men, är det möjligt att lösa ut omega ur formel 2, här har jag kört fast.

http://www.laddaupp.nu/bilder/FindOmega.JPG
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag antar att du menar att utspänningen sjunkit till 1/sqrt2, i sånt fall så är beloppet av nämnaren i formel2 =sqrt2. Sedan är det bara att lösa en andragradsekvation.
bearing

Inlägg av bearing »

Blir ju en fjärdegrads eftersom att man kvadrerar realdel och imaginärdel när man tar beloppet. Men den kommer iofs bara innehålla w^4- och w^2-termer så den löses som en andragradare t.ex. genom variabelsubstitution.
peter555

Inlägg av peter555 »

Bearing, du har så rätt, klumpigt att missa detta, dock blir ju som du säger principen densamma.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ok, thanks boys. Jag ska titta på detta igen när jag är klar i knoppen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om man räknar i det komplexa talplanet (induktiv impedans = sL, kapacitiv impedans = 1/(sC)), kan man då se det hela som en spänningsdelning mellan L1 och parallellkoppling av C1 och R1 med de vanliga räknereglerna för resistanser?

Alltså:

Z_R(s) = R, Z_C(s) = 1/(sC) => Z_R||Z_C = 1/(1/Z_R + 1/Z_C) = R/(sRC + 1)?

I så fall borde alltså utspänningen bli V_RC(s) = R/(R + LRCs^2 + sL)*V_in(s).

Kan det stämma? (Första gången jag försöker applicera komplexanalys på elektronik... :roll: )

Arvid
peter555

Inlägg av peter555 »

Arvidb, om man substituerar s med jw så tycker jag att det ser ut som du kommit fram till samma sak som Piraten. Dock gäller ju fortfarande att man måste lösa en andragradsekvation (4-grad med substitution).

Peter
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> arvidb

Precis det thepirateboy gjort, fast med s = jw.

Edit: För slö :(

Edit2: Jag tog mig friheten att försöka lösa den, fick w0 = 3799j, w1 = -595j
Två imaginära lösningar... :humm:

Edit3: Jag gjorde visst fel :wall:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hehe... :doh:

thepirateboys fråga handlar alltså om hur man löser ut ω ur beloppet av överföringsfunktionen? :D

Klurigt. Men jag tror jag har det. :) Vi har H(s) = R/(LRCs^2 + Ls + R) => [s = iω, G = gain]:

|R|/|R-LRCω^2 + iLω| = G =>

|R-LRCω^2 + iLω| = R/G = sqrt(R^2 - 2LR^2Cω^2 + L^2R^2C^2ω^4 - L^2ω^2) = [ω^2 = a]

sqrt(a^2 + ((-L - 2R^2C)/LR^2C^2)a + R^2).

Hmm, kvadrera för att få bort roten? =>

a^2 + ((-L - 2R^2C)/(LR^2C^2))a + R^2 - (R/G)^2 = 0.

=> (L = 4.7 mH, C = 0.39 μF, R = 8 Ω, G = 1/sqrt(2)) ω = ±sqrt(a) =>

ω1 ≈ 0.032, ω2 ≈ 322210 (±).

ω2 ≈ 51281 Hz.

Om någon orkar kontrollera så vore det kul! Och om det stämmer, varifrån kommer ω1? Finns den brytpunkten på riktigt?

Arvid

[Edit: mina lösningar är iaf reella! :) Jag lyckades trycka ctrl-w två gånger medan jag skrev meddelandet och fick börja om (av någon anledning har jag fått för mig att ctrl-w ska ge 'ω'.) :roll: ]
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det ska finnas fyra lösningar, varav en är intressant.
Två komplexkonjugerande rent imaginära och två runt origo speglade reella lösningar. Den positiva reella är intressant.

Enligt min grafräknare är det intressanta svaret ω = 2405 rad/s (382,77 Hz)
Men någon analytisk lösning med det svaret har jag inte lyckats få fram :yeahright:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag löste den analytiskt och fick samma resultat, 2405 rad/s.

Ekvationen blir alltså: "realdel av nämnare"^2 + "imaginärdel av nämnare"^2 = 2

Kollade också att formeln i bilden stämde och det gjorde den.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har svårt att somna...
Var går det fel? :wall:

Bild

Varför kan man inte skriva TeX-syntax direkt i forumet, och få den tolkad!? :humm:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vad är det för program som producerar sådär snygga ekvationer, $tiff? :)

Vi verkar iaf göra exakt likadant, och jag kan inte heller komma på vad som är fel. (Du har ett teckenfel i överföringsfunktionen: Q(jω) = jωL/R - ω^2LC + 1, och jag räknade med C = 0.39 uF istf 39 uF i min förra uträkning).

Men med dessa saker åtgärdade blir fortfarande den intressanta lösningen på ω nånstans runt 4744 rad/s, om jag nu har räknat rätt. Ingen aning om vad som är fel.

bearing? Hjälp!

Arvid
bearing

Inlägg av bearing »

Hehe, räknade också med 0.39 uF först. Men då fick jag 1711 rad/s.

$tiff: När man tar absolutbeloppet använder man bara faktorn framför j i kvadrat. Har jag för mig, det var iaf så jag räknade. Absolutbeloppet är ju längden på vektorn, det är ju pythagoras sats man använder.
Då får faktorn w²L²/R² ombytt tecken.

arvidb: Om du räknat som $tiff har du säkert samma fel. Din beräkning i textformat var för krånglig att läsa =)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag har labbat lite med detta idag (igen) och kommit lite längre (man är ju något trög). :)

Det är som sagt ett par tecken fel i $tiffs ekvation. Löser man "realdel av nämnare"^2 + "imaginärdel av nämnare"^2 = 2 bör man få om jag räknat rätt

Bild

Nu ska jag försöka lösa fjärdegradaren, undrar hur lång tid det tar med min takt :)
Skriv svar