Rotexkoppling
Rotexkoppling
På jobbet har vi Rotexkopplingar mellan motor och rulle på en rullbana.
Det är ständiga problem med att plaststjärnan som sitter i kopplingen havererar.
Man har provat ett par olika hårdheter på plasten med samma dåliga resultat. Jag hörde ett rykte om att det ska finnas stjärnor i kevlararmerad gummi.
Har ni någon koll på detta?
Vi behöver få fatt i sjärnor av bästa tänkbara material.
Det är ständiga problem med att plaststjärnan som sitter i kopplingen havererar.
Man har provat ett par olika hårdheter på plasten med samma dåliga resultat. Jag hörde ett rykte om att det ska finnas stjärnor i kevlararmerad gummi.
Har ni någon koll på detta?
Vi behöver få fatt i sjärnor av bästa tänkbara material.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1596
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Rotexkoppling
Liknar de kopplingar som sitter mellan motor och drev på Volvo Pentas motorer med drev t.ex. MD5B och 110S. Massivt gummi. Drygt 100 mm i diameter och 25 mm tjock, tummått kanske.
.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Rotexkoppling
Jag har använt den lila insatsen, den har samma hårdhet som den röda du har men är mycket tåligare mot vibrationer.
Trots att jag kört stopp många gånger med 200 bar hydraultryck har jag aldrig lyckats ta sönder en insats.
https://www.ktr.com/fileadmin/ktr/media ... _ROTEX.pdf
Om inte den lila insatsen håller så behöver ni förmodligen byta till en större koppling, de finns ju i olika diametrar beroende på vridmoment och effekt som ska överföras.
Det finns också "special"-insatser som du ser längre ner i katalogen, de tål högre vridmoment men har sämre dämpning.
Ring gärna till KTR, de har mycket bra koll på detta.
Trots att jag kört stopp många gånger med 200 bar hydraultryck har jag aldrig lyckats ta sönder en insats.
https://www.ktr.com/fileadmin/ktr/media ... _ROTEX.pdf
Om inte den lila insatsen håller så behöver ni förmodligen byta till en större koppling, de finns ju i olika diametrar beroende på vridmoment och effekt som ska överföras.
Det finns också "special"-insatser som du ser längre ner i katalogen, de tål högre vridmoment men har sämre dämpning.
Ring gärna till KTR, de har mycket bra koll på detta.
Re: Rotexkoppling
Jag tror inte det beror på vibrationer, men ingen vet.
Det är en rullbana för varmvalsad plåt, det borde inte bli några vibrationer där.
Det är inte att stjärnorna slits, utan de blir helt söndersmulade.
Re: Rotexkoppling
Visst kanske det blir lite varmt, men inte extremt.
Det är även ganska mycket fett i utrymmet där kopplingen sitter, om det nu har någon betydelse.
Jag kan nämna att på första sektionen av den här rullbanan är det fortfarande gamla utförandet.
Där består kopplingen av ett fastklämt "bildäck", och där är det nästan aldrig problem.
Jag minns inte vad de kopplingarna heter.
Det är även ganska mycket fett i utrymmet där kopplingen sitter, om det nu har någon betydelse.
Jag kan nämna att på första sektionen av den här rullbanan är det fortfarande gamla utförandet.
Där består kopplingen av ett fastklämt "bildäck", och där är det nästan aldrig problem.
Jag minns inte vad de kopplingarna heter.
Re: Rotexkoppling
Nej, det ser ut som ett motorcykeldäck.
Jag har sådana där själv på något hydraulaggregat också.
Så här ser de ut.
Jag har sådana där själv på något hydraulaggregat också.
Så här ser de ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30137
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Rotexkoppling
Är inte de två axlarna helt i linje med varandra så gummit i rotexkopplingen måste ta upp rörelser i sidled går de slut väldigt fort. Metallen gnuggas ju fram och tillbaks på gummit för varje varv.
Det blir som att rulla ett suddgummi mellan två plattor. Smulor.
Det blir som att rulla ett suddgummi mellan två plattor. Smulor.
Re: Rotexkoppling
Som sagt, det är flänsmonterade motorer direkt på lagerhuset så det borde stämma hyggligt.