Yet Another UV Box

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Yet Another UV Box

Inlägg av maha »

Blev precis klar med min UV-box och jag brukar alltid tycka att det är kul att se andras projekt så då är det väl lika bra att jag också bidrar. Det är långt ifrån en hightech variant men den borde väl klara av att göra det den är tänkt för, hoppas jag iaf, har inte testat den ännu. Lämnade plats för ett tredje lysrör på en av kanten ifall behov skulle uppkomma i framtiden men just nu tror jag två stycken räcker riktigt bra.

Tanken är väl nog att jag ska sätta dit en AVR+display för att kunna ställa in exponeringstid men äggklocka funkar ju faktiskt också...

Så Macce, nu får nog du också ta tag i din Scanner-UV-box. Det tog trots allt bara ungefär 3 timmar.

En rolig detalj var apparatintaget... På scannern fanns som vanligt bara ett DC-intag så jag tänkte att det blir väl som vanligt till att ta upp ett hål. Men så såg jag att DC-intaget var fast i en bit som satt fast med snäppare. Och då man tog bort den biten så såg man en bekant form. Köpte ett apparatintag idag och *klick* så satt det fast. Infällt och allt... Stort tack till AGFA som tänkte till då de gjorde lådan!

Hmmmm...betyder det här nu att jag inte har någon ursäkt längre för att inte ta tag i alla halvfärdiga projekt...? :oops:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ser bra ut, jag har också byggt mig en uvbox mha en gammal scanner. Får kanske fotografera lite jag med *hmmm*
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade kanske inte skadat att lägga lite blank aluminiumfolie under så att ljuset hade spridit sig mer + att du får ut mer av ljuset från rören.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Snyggt, det ser ut som du hade planerat att ha tre rör, är det så?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Henry: Ahaaa, bra tips! Ska absolut sätta dit lite folie.

lgrfbs: Helt rätt! Läser man noga så skrev jag till och med det. :wink:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Oops.. :oops: så går det när man bara stressar igenom en text.
spufuz

Inlägg av spufuz »

vilken bra idé! Att jag inte tänkte på det!?

Har en gammal scanner som inte fungerar nånstans.
Ska "flytta" in min UV-Box i den!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Snyggt gjort!

Idén är mycket bra, glasskivan och plattan ovanpå gör att filmen och laminatet kommer tätt mot varandra.

Varifrån köpte du rören? Börjar som du säger nog vara tid att min bildläsare får samma behandling...
Jag kom så långt att jag slet ut innehållet ur den, men fick inte tag på OK-prisklassade rör. Via Kontaktor skulle jag säkert få bara jag skulle veta exakt vad det är för rör, men "UV-rör" sade dom inte mycket där.
Elektronikcenter får tag för ca 25 euro/st, men det tycker jag är att ta i lite väl mycket. Jag gissar att inspirationen till att leta ordentligt fram några OK-prissatta rör kommer senast när jag har jullov. Går smidigt att göra kort i skolan för tillfället... :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Orkade inte leta speciellt länge efter UV-rör så jag tänkte att jag ska göra det enkelt för mig och beställa från Elfa (tror dom blev runt 22 euro styck...). Sagt och gjort, jag plitade ner en beställning med lite ett och annat. Dessvärre blev UV-rören satta som restorder, skulle ta ungefär en vecka längre. Nå det slutade med att det tog nästan en månad!

Men jag klandrar inte Elfa för det, får dom inte tag i produkten så vad ska dom göra? Beställde en gång 100st av 3 olika lysdioder och lite annat krimskrams därifrån men paketet jag fick var misstänkt tungt. Det visade sig att det fanns 3 x 1000 lysdioder och 10st riktigt dyra...nånting...har glömt vad det var... Skickade tillbaka det som inte var mitt och då fick jag faktiskt tillbaka en liten bonus som tack. Har faktiskt glömt vad det var också men glad blev jag iaf. (Börjar jag bli senil?) :?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok. Jag antar att Elektronikcentrum skaffar fram rören från Elfa, de tar ju en stor del av komponenterna därifrån, och priset var ju samma + lite vinst åt dom. Får väl bita i det sura äpplet och köpa från Elfa om jag inte hittar något annat ställe...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De jag köpte från Elfa (33-541-72) kostade 17,80 (166kr) plus moms. Det var alltså de små med G5-sockel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jepp, det var dom jag syftade på. 17,80 + 22% moms = 21,72.

Inte billigt men dom verkar vara rätt schyssta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. :) Jag var lite osäker på er moms i finland. :)

Jo de verkar vara bra. Har inte provat dem än eftersom jag saknar reaktorer till dem, men jag köpte 4st UV-rör för att vara ordentligt säker på att lysa upp tillräckligt i min scannerlåda med TFT-skärm (som kommer bli hela 24cm hög pga all elektronik.)

Kul att det är flera som håller på med såna här projekt! :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ska man varkligen ha folie? Fanns en fet tråd angående detta och det var precis tvärtom, man får jämnare ljus med vit refletor, liksom fotografernas paraply när de fotograferar
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ja det låter ju rätt vettigt faktiskt. Dessutom enklare. :lol:
Skriv svar