Wincor Nixdorf USB-hub

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cadahl

Wincor Nixdorf USB-hub

Inlägg av cadahl »

Försöker sparka igång en sån här USB-hub som jag köpte billigt. (Bilder från Ebay, samma modell som jag har.) Den är av en proprietär typ, PoweredUSB, som är vanligt i POS-system dvs kassaapparater.

Kom fram till pinout på 5-pinnarskontakten i övre högra hörnet:

Jord (kabelskärm), jord, D+, D-, 5V från v till h. Verkar rimligt och matchar normal USB-ordning.

Dock tycks hubben inte vakna när jag endast ansluter detta till en dator.

[attachment=1]s-l400 (3).jpg[/attachment]

Började fundera över om molexkontakten även driver kretsarna på kortet, och började mäta kontinuitet. Blev snabbt förvånad när det visar sig att jag mäter kontinuitet mellan alla fyra ledarna i kontakten.. och till jord. Ser inga tydliga ledningsbanor från pinnarna, utan de verkar anslutna till jordplanet. Varför? Är något kortslutet? Ska det vara så?

Styrkretsen är den kvadratiska mindre. SMSC USB2514B vilket verkar vara en vanlig fyraportars hub med USB 2.0-stöd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Wincor Nixdorf USB-hub

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker det låter väldigt konstigt om alla fyra pinnar i Molex-kontakten skulle vara jord.
Gissar på att du antingen mäter fel, eller att kortet är grillat så att där faktiskt är kortslutning.

Men ta lite skarpa och högupplösta bilder på hela kortet, ifrån olika vinklar, så är det lättare att göra en riktig bedömning.
De väldigt lågupplösta bilderna du postat är inte till mycket hjälp.
cadahl

Inlägg av cadahl »

Här kommer bilder.
cadahl

Inlägg av cadahl »

En till på ovansidan vid molex. Ser ju ut som att åtminstone 5V dras genom en diod eller något.
cadahl

Inlägg av cadahl »

Det är jag som mätt fel, förlitade mig på diod/pipläget på min JULA-multimeter. I resistansläge får jag vettigare värden, i 10-30 kohm-området. Gissar att det är normalt och bara tyder på resistans i kretsen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Komponenterna med "LF 185" på är LittleFuse polyfuse, alltså återställningsbara säkringar. Mycket vanliga med USB-grejor.
cadahl

Inlägg av cadahl »

Med 5V i molexen hoppade hubben igång! Tack för hjälpen, jag är rätt ny på "analoga" kretsar och lär mig hela tiden.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Icecap skrev: 5 november 2021, 13:55:29 Komponenterna med "LF 185" på är LittleFuse polyfuse, alltså återställningsbara säkringar. Mycket vanliga med USB-grejor.
Den nära kabeln ser lite stekt ut, eller råkar den bara vara missfärgad?
cadahl

Inlägg av cadahl »

Det är troligen jag som inte rengjort ordentligt och lämnat en fläck av flussmedel kvar.
Skriv svar