Byta vridpot. i labbagg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Byta vridpot. i labbagg.

Inlägg av FormerMazda »

Har ett welleman PS613, en gammal trotjänare som duger gott åt mig.
Men nåt som alltid retat mig är inställning av ström och spänning, visst, jag behöver egentligen inte precisionen, men vill jag ratta in 5.00V så är det rätt svårt med original vridpotar.
Helst skulle jag köpt flervarviga i rätt värde direkt, men det verkar inte så billigt..
I gömmorna har jag däremot hittat en form av flervarvig potentiometer som förvisso är i helt fel format, men flervarvig.
Jo, de är 100kΩ också, och vad jag tolkar ur schemat så ska jag ha en 50kΩ och en 10kΩ.

Scrolla ner lite så finns ett schema, VR1 50kΩ är spänning och mest intressant att byta, VR2 10kΩ är ström och kan gärna bytas.
https://www.eevblog.com/forum/repair/ma ... cs-needed/

Så, kan jag helt enkelt sätta ett 100kΩ motstånd parallellt med min 100kΩ potentiometer för att få en 50kΩ potentiometer, eller ställer det till det med linjäritet eller annat?

Hur hade ni gjort? :)
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Byta vridpot. i labbagg.

Inlägg av arvidb »

Det blir lite olinjärt:
parallel.png
Edit: Koden (octave):

Kod: Markera allt

R1 = 100:100:100e3;
R2 = 100e3;

Rtot = 1./(1./R1+1/R2);

plot(R1, Rtot);
pause;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ovanstående bygger på antagandet att potentiometern används som en ren variabel resistor, alltså att bara två av dess anslutningar används. Om den används som en spänningsdelare blir det mer komplicerat. Men kortfattat kan man säga att effekten blir inversen till mitt diagram ovan, vilket gör att du får finare kontroll i det lägre området, vilket väl är precis det du vill ha här.

Mer detaljer här (mitt på sidan).

Så det beror på hur potentiometern är kopplad i detta fall (jag har inte kollat på schemat).
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Kom att tänka på en jag såg på Tradera i vecka, så jag satte mig och sökte där. (finns kvar)

https://www.tradera.com/item/340198/506 ... ta-10-ohm-

Med lite tur är det precis vad du söker.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Okej, kunde inte hålla mig från att titta på schemat. :)

Originalet har ju redan en parallell resistor (470 kΩ). Det ger max resistans på ca 45 kΩ och följande resistanskurva:
parallel-50k.png
Med 50 kΩ pot får du byta 470 kΩ-resistorn till 82 kΩ för att få liknande maxresistans. Kurvan blir såhär:
parallel-100k.png
Frågan är vilket läge som ger 0 V ut? Om max resistans ger 0 V ut så är ju kurva 2 klart bättre för fin kontroll i lägre området. Om max resistans = max spänning så är kurva 2 sämre än originalet. Nån som är bättre än mig på analog-analys får försöka lista ut hur regleringen funkar. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Flervarviga är så OTROLIGT tradigt, jag har det på ett av mina labbagg, det är OTROLIGT irriterande att vrida >10 varv på den när man ska ställa om från 5V till 12V typ, och sen tillbaka.

Absolut bäst är det ju med en fin och en grovinställningsratt om det går. Då kan man ha finratten på mittläget normalt och bara köra med grovratten, vill man ha precision finjusterar man med finratten.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

nja, 5 till 12 V är 7 V på ett 30V agg så ca 2,5 varv på en tiovarvig pot.

Men ja, det är ett irritationsmoment. Det har hänt att man ibland fått dra ner spänningen fort pga ngt problem. Fast det är försent . Då är det bättre med dubbel pot lösningen.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och dubbel pot är i princip bara två i serie?
Men (bortsett tillgängliga standardvärden) sätter man en 45k och en 5k i serie då?

Gillar inputen att flervarv är tradigt, det är ju helt sant faktiskt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läste inte alla inlägg, men jag har 10k flervarvs över.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ska ha dom i åtanke! :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

FormerMazda skrev: 29 oktober 2021, 10:11:29 Hur hade ni gjort? :)
Eller hur har jag gjort?
Så här gjorde jag:
Jag köpte en 10-varvspot med rätt värde, samma typ och storlek på ebay för några år sedan.
Och det var en av de bästa modifieringarna jag gjort. Hur enkelt som helst att ställa in spänningen.

Jag köpte faktiskt 2 st pottar eftersom jag hade två likadana aggregat. Men jag tänkte precis som någon här ovan skrev att det blir många varv att veva när man ändrar spänningen mycket, t.ex. mellan 5V och 12V.

I praktiken använder jag dock bara det modifierade aggregatet med 10-varvspotten eftersom det är för okänsligt att ställa in spänning med 1-varvspotten.

Hellre veva ett par varv med efterföljande enkla finjustering och hamna på rätt spänning nästan direkt, med decimal-noggrannhet, än att flera gånger behöva justera spänningen fram och tillbaka med okänslig ratt.
Även om jag försiktigt släpper ratten på 1-varvspotten så nog fan klibbar några "finger-molekyler" kvar och vrider till den lite så spänningen hoppar iväg.

Så jag kommer att byta till 10-varvspot även på det andra aggregatet också snarast. Vilket år som helst nu faktiskt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

För uppdatering så klabbade jag dit 100k-poten (eller 120k som den tydligen verkligen är) jag hade liggandes.
Satte ett 120k parallellt med den och den går 0-52k, borde vara 0-60k teoretiskt, men uppmätt är 0-52.

Ett jäkla rattande, men nu går det att ratta in ett exakt värde, så på så sätt en lyckad modd.
Det högre värdet gav 0-33V istället för 0-31V som den gick innan, känner mig lugn där då.

Men det bästa vore en dubbel uppsättning ändå, tror jag. Kanske ska testa det vid tillfälle, men nu får det räcka för idag.
Frågan kvarstår dock, för att ersätta en 50k-pot med två ur nåt standardsortiment, vad väljer man då?
Helt enkelt en 50k och en 1k i serie?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så gjorde jag på mitt hemmabyggda agg. En grovratt och en finratt. I serie.
Funkar hur bra som helst.

50k / 1k kanske är lite väl stor skillnad tycker jag.
Om du har 30V på 50k, blir varje k bara 0,6V.
Finns 3,3k som standard? :humm:
Annars funkar ju 5k bra till 50k. Då blir det 3V finjustering.
Jag har för mig jag har 10:1-förhållande på min.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Update!

Köpte och satte en 50k och en 2k i serie, det ger mycket riktigt en behagligare upplevelse.
Precisionen är inte lika bra som med flervarviga poten, men mer än tillräcklig för att vara en avsevärd förbättring mot original.
Vill man gå överbord så sätter man väl en till pot i serie. Grov - fin - onödigt fin :D
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

En fråga till er som använder en grov- och en finpott.
Blir det inte känsligt/riskfyllt att grovpotten kan ändra sig om än aldrig så lite.

Även om du med finpotten kan få din exakta inställning så kräver ju ändå det att grovpotten/originalpotten håller sin inställning exakt.
Den vill ju liksom "fjädra" tillbaka eller ändra sig om än aldrig så lite. Det kan ibland ta flera sekunder.
Kanske en liten knuff på arbetsbordet får den att hoppa till, eller liknande störning?
Skriv svar