På HAM .se har jag försökt få igång en lyssnar och skanningskategori, men intresset verkar dåligt.
https://ham.se/forums/scanning-mottagning.30/
Att byta (hemliga) frekvenser med varandra vore kul men verkar inte finnas intresse.
Radiolyssning är ett mycket stort ämne,
På kortvåg finns massor att lyssna men många hr nuförtiden kraftiga störningar.
På VHF, 30 - 300 MHz finns massor, men blåljus finns ju inte mera. Det var väl det som lockade flesta förr, det fann och finns en uppsjö av kristallstyrda skannade mottagare för 68 - 88 MHz och i synnerhet 79 MHz polis.
UHF 300 - 3 GHz, lite svårare, kräver bättre antennläge, lågbrusigare mastoppsförstärkare, tjockare koaxkablar, och färre med lyssningsbara sändningar, förutom amatörradio i området 432 - 438 MHz. LPD radio av olika slag
Exempel är flygradio i bandet 118 - 137 MHz AM.
Flygfyrar: 75 MHz +- 108 - 118 MHz
Försvaret 138 -144 MHz och 240 - 328,6 MHz FM stridsflyg bl.a även NATO som sänder med AM.
MArin VHF 156 - 162 MHZ
Jaktradio 155 MHz +-
Lätt komradio vid vägbyggen etc 156,000 MHz
Att söka över till synes tyst frekvensområden kan resultera i att man hittar mystisk och hemlig trfik.
Bangårdsradio på UHF.
Marknät på flygplatser UHF
Vädersatteliter 400 MHz +-
Som lyssnare är det inte innehållet i vad man hör som är det intressanta utan tekniken bakom att lyckas höra något.
Det lär finnas stora mängder avancerarde kommunikationsradiomottagare med olika skanningsmöjligheter "där ute".
Själv har jag med ganska stort arbete funnit ett 30 tal aktiva frekvenser som försvaret använder vid luftstrid.
Vad behöver jag för antenn, kabel, förstärkare, är exempel på frågor som ett sådant forum kan ge svar på.
Att ladda hem PTS frekvenslist är ett bra första steg.
Roysan