Hur ska jag tänka kring hur jag ska speca hur många ampere jag ska mata?
Jag har ju tänkt att strömmen regleras av belastningen dvs att om jag matar 12 V till något så regleras strömmen av sig själv utifrån belastningen och jag behöver därmed inte tänka så mycket på det utan handlar mer om vad som är kapabelt att leverera. Om man tar ett exempel med en laddare till en telefon så laddar ju en laddare med 2 ampere din telefon snabbare än en med 0.5 ampere. Och det är telefonen som avgör hur mycket ström den ska dra(?)
Så hur noga behöver jag vara med att speca strömmen? Kan jag se värdet som det max antal ampere som den är kapabel att leverera eller behöver jag vara mer noggrann än så. (antar det annars hade man ju inte behövt något värde utan alltid ha maxvärdet som referenspunkt, i mitt fall omkring 18 ampere).
T.ex. matar jag en drivaren a4988 till en stegmotor från aggregatet så finns det i drivaren en currentlimiter så jag antar att den är inga konstigheter att ställa manuellt som i denna beskrivning:
https://ardufocus.com/howto/a4988-motor ... t-tuning/
Men t.ex. om jag matar en raspberry pi med 5V och 3A (samma som den officiella adaptern). Är då 3A max vad RPi kan leverera och om jag utifrån ohms lag ansluter belastningar med mer an 1.66 ohm (15 / 3) så kan den gå sönder? Men den kan väl fortfarande inte leverera mer 3A?
Ursäkta det lite snurriga inlägget men kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen