Har en Atmega88a uppkopplad för att labba lite och lära mig om dess USART. Körde först med interna RC-oscillatorn och det gick skapligt efter lite trimmande av OSCAL. Plockade dit en 8 MHz-kristall och körde med den utan större problem. Roade mig med att prova olika baud-rate osv, allt för att exprimentera lite. Någon dag senare (idag) så tänkte jag utveckla det hela lite, men när jag kopplar in spänning så funkar det inte alls längre. Va tusan?? En mätning på PD0/RXD ger följnade:
Det är .1 V per ruta och DC-läge. Det är rätt data som syns och ändrar jag i programmet så ändrar sig även seriedatat.
Men varför driver den inte ordentligt längre?
Böt till en annan Atmega88 med samma resultat.
glappkontakt? Någon ändring i koden som kan jäklas? är portarna rätt konfigurerade?
Ja, jag vet att det har funkat innan men något måste ha förändrats (atmegan är rätt tålig och jag har svårt för att tro att dom är sönder).
Det sista jag gjorde i går natt var att flytta hela klabbet till en annan del av labbdäcket. Detta gjorde jag just för att jag funderade kring glappkontakt. Tyvärr så löste inte heller det problemet.
Programmet är så vitt jag vet inte ändrat. Kan posta koden ikväll, den är kort och det skadar inte att få några ögon till på den eftersom jag är ny på AVR.
Skummast av allt är ju att det kommer negativa flanker.
Från första inlägget: "Det är .1 V per ruta och DC-läge."
Jag trodde inte heller det var ett programfel, men vad gör man inte när man är desperat.
Men skam den som ger sig, kopplade om alltihop ytterligare en gång på labdäcket och nu funkar det
Jag vet inte varför eller hur, och just nu bryr jag mig inte heller.
Håller med Sodjan, fel som "kommer och går av sig själv" är bland det elakaste som finns! Jag skulle inte lita på nå't runt mitt labbdäck innan jag rotat reda på vad som var orsaken.
Jag tror också att flera här skulle uppskatta att få reda på vad som var/är galet. Det kan om inte annat hjälpa andra...
-> Jag vet inte varför eller hur, och just nu bryr jag mig inte heller.
Nu skall jag göra det jag tänkte göra när felet hindrade mig. Men självklart kommer jag att fundera över vad problemet var och om det går att återskapa.
Har du *ordentligt* med avkoppling på MAX232'an ?
Minst 1uF mellan 5V och gnd.
> det som skickas på TX-pinnen även på RX-pinnen.
Tja, av försat osc-bilden i första inlägget ser det ju ut att vara bara
0.1-0.2 V, så "det som skickas" är det ju inte. Mer som en överhörning
eller störning via matningen.
Slutligen är det naturligtsivs synd att så mycket tid och intresse ska behöva
läggas på en prob som hålls mot fel pinne ! En eloge dock för att
du talade om det...