Styra lampor/solenoider från en PC ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tgr

Inlägg av tgr »

Som även andra säger... Om du har en bärbar 600 med 128Mb minne så kommer ju XP gå toksegt. Se till att peta in 256Mb iaf.

Om du lägger lite energi på att lära dig C eller något liknande så kan du köra DOS eller linux på den och helt plötsligt få en riktigt snabb dator.

Och så bygger du såklart in skärmen på framsidan i ditt flipper (för det var väl ett sådant du skulle bygga) så kan du få ha massa tuff grafik med poängstaplar annat i färg. Å varför inte möjlighet att köra virtuellt flipper i skärmen typ pinball!!!
Användarvisningsbild
Windman
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Lappisen använder jag när jag programmerar och fixar lite.
Har inga planer på att stoppa in den i flippret :)
Där skall det sitta en vanlig maskin.

Men självklart skall jag använda en LCD-skärm som flippermonitor.
Kommer dock att sätta en ram på den, så den får samma format som en riktig display.

Har redan lekt med filter i Photoshop för att få lite "flipperdisplay look a like". Nåt i denna stil hade jag tänkt mig:
http://www.hogmark.se/figurer.jpg

Och där med har jag avslöja temat :D

OBS. Bilden måst kolla på i 100% storlek.
Annars blir det kefft med raster...
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

LPT hastighet.

Inlägg av SvenPon »

Okej, får väl göra samma mätning på den "riktiga" datorn hemma.

Nyfiken att testa min dator.Hur har du lagt upp mätningen ?
Enl min uppfattningen så kan du utan vidare göra 1000 OutPuts/sek

För XP datorer använder du DLPortIo.dll som i sin tur använder
Windows\System32\Drivers\DLPortIo.sys.
Tillägg för Win2000 XP NT
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
För övriga intresserade (Installera Testa)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag kör 2st olika dll'er i delphi och det går som tåget. För tidshanteringen så kör jag med port.dll som hanterar us tider. Men den dll'en klarar inte in o out i XP utan jag fick köra in en io.dll för detta.

Jag kör tusentals port kommandon i sekunden utan problem med en 333'a under XP. Men kom ihåg att XP bara släper ifrån sig operativsystemet en liten stund i taget. Men där verkade faktiskt W95 o 98 vara ännu sämre. Så du kan begära realtids hantering ifrån XP och få bra mycket snabbare hantering. Men lämna ifrån dig för att köra meddelanden, annars så hänger sig datorn ifall du kör en loop.

I Delphi som har en timer som har ms upplösning så får den trigga en procedur som jag låter köra under realtid och sedan processar jag meddelanden när det är klart så funkar det kalas.

I början av proceduren så läser jag in följande:
SetPriorityClass(GetCurrentProcess, REALTIME_PRIORITY_CLASS);

I slutet så kör jag av de mest tidskrävande slingorna läser jag in process_messages och i slutet av proceduren så går jag tillbaka till att läsa in SetPriorityClass(GetCurrentProcess, HIGH_PRIORITY_CLASS);

Just metoden att begära realtid är väl samma i VB eftersom du ropar på en funktion i windows. Sedan är det inte äkta realtid men ska tydligen vara så nära man kan komma utan stora besvär.

Men en varning. Ställer du till det lite här så hänger sig datorn. Så ta o spara ditt jobb innan du testkör.

Port.dll har delay() och delayus() för att bromsa ner tiderna. Vill man styra ett RC servo är det inga problem att köra

Portout($378,1); {hör till io.ddl}
Delayus(position) {hör till port.dll}
Portout($378,0);

Och låta en timer trigga proceduren 50ggr sekunden o jag har provat o öka uppdateringarna på det till 500ggr sekunden så servot formligen skriker när det kör.

Borland gav ju bort en massa versioner av Delphi gratis för inte så länge sedan. Jag har då allt från 1, 2, 5 och 6'an hemma.

Mikael
Användarvisningsbild
Windman
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Har inte kommit så mycket längre med mina kretskort...
Men har gjort en enkel hemsida för mitt flipperprojekt:
http://www.bamse.hogmark.se

Kommer garanterat med fler frågor fram över...
Tack för all den hjälp jag fått så länge :)
Skriv svar