Steglöst ställbar solenoid, finns det?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Steglöst ställbar solenoid, finns det?

Inlägg av chille »

I nästan alla konstiga projekt jag funderat på som inkluderar antingen pneumatik, hydraulik eller någon form av vätska så kommer jag alltid fram till att det inte är genomförbart utan en solenoid som kan ställas steglöst. Antingen steglöst mellan av och på eller steglöst mellan två olika in/utgångar. Finns det sådana?

Är det någon som undrar så har jag brainstormat lite på att bygga något motorfordon (typ modda min gokart 8)) till AWD med hjälp av hydraulik. Om man skulle få tag i solenoider som kan styras steglöst skulle man ju på så vis kunna behålla vridmomentet/effekten från motorn på högt varvtal, fast hjulen snurrar lite. Och även att man får en diff så man kan diffa alla hjul inviduellt. Det skulle nog kunna bli spännande att programmera den databoxen.

Som sagt, finns dom och var köper man dom? I det här läget är det hydraulik som är intressant. Och de ska ju ha bra flöde och greja lite tryck. Är ju även en fördel om de går att öppna stänga/fort.

Ett annat alternativ är ju att ha en kran som styrs av något servo eller liknande. Tror ni det skulle funka i praktiken? Med tanke på att det är lite större grejer vi snackar så är det ju fullt acceptabelt om det blir rejäla doningar. Bara de inte blir överdrivet stora. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kika lite här http://www.oemautomatic.se
Dom har en sjuhelsikes massa tryck & flödes prylar
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tackar så mycket för tipset. Tyvärr så hittar jag inget som verkar lämpa sig för hydraulik. Max 16 bar är lite fjuttigt om man ska haka på en 100hk motor. :lol: Däremot fanns det mycket information av bra kvalite och även en del intressanta saker när det gäller andra byggen, typ digitalstyrd duschkabin med inställbar temperatur osv... 8)

Ni får gärna tipsa om mer sidor som säljer produkter eller innehåller information. Vore även nice med någon bok om hydraulik. Dels en för nybörjare, men den ska även ha med de avancerade grejerna, så man inte behöver uppgradera efter en vecka.

EDIT: Hur får man tag i en prislista?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns och kostar multum, nytt, tyvärr
kolla efter servoventiler eller proponatailventiler(grovt felstavat)

det finns massor av olika sätt att styra dom på
gillar elservo till mekaniskventilstyrning, går att göra själv om man vill
100hk i hydralik är inte helt lätt att styra
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns ju produktkataloger och en del hyrdralikfirmor har även utbildningsmaterial med vettigt innehåll

jag önskar att det fanns något bibliotek för teknikidioter med all sorts info
dom vanliga biblioteken är hyggligt bra, dom har mycket och man kan fjärrlåna en hel del, men dom sållar ut gammalt material och har sällan annat än rena böcker

tror att om man samlade ihop vad vi på forumet har i form av inte bara böcker utan , trycksaker? , så skulle det vara en intressant läshörna
gillar att läsa gammal facklitteratur och gamla kataloger
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, 100hk var kanske lite att ta i, men säg runt 40hk - förluster :)

Hittade för övrigt en till länk som var bra: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=234

Aja, kanske får lägga ner projektet :(
Problemet med att göra själv är att de måste vara hyffsat snabba, man vill inte att gasen ska lagga typ 2 sekunder.

Ett annat alternativ är ju att ha någon form av variator/koppling och köra en pump till varje hydraulmotor, och justera hastigheten genom vartiatorn/kopplingen separat till varje pump. Undra ifall man kan få tag i en elektriskt styrd variator :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det måste gå
Tänk på alla grävmaskiner, vilka jevulska krafter som far ut för att flytta skopan & med en precision så att man kan lyfta ett ägg utan att det går sönder.
Det måste ju finnas en hel del sånna hydraulpaket på skrotar mm som man borde kunna få tag på lite billigt & även om någon ventil skulle vara paj så lär ju resten funka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hör dig för på en Citroen skrot (eller en rent generell) om skrot från en. Deras hydraul system kanske kan innehålla någonting som kan gå att använda.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi har byggt en skördare för gallring av skog, den hade en hydralisk kran.
Vi styrde ventilerna med en 2-10V signal... Har inte kört kran själv så jag kan inte jämföra med denna, men killen som prova den gnällde först på att den var okänslig i joystickarna. Men efter lite mjukvaruändringar och en krashad lysrörsamatur så var han nöjd!

Och jag tror inte dessa ventiler var sådär jätte supder duper special, tyvärr kommer jag inte ihåg märket.

Som kurriosa kan jag ju nämna att joystickarna lästes av och centrerades av en Stamp SX2. Som sen serielt skicka ner signalen till Stamp nr 2 som styrde ventilerna. Stamparna är för slöa....
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Skall du driva en hydraulmotor så skall du ha en hydrostat-pump. Det fina med en sådan pump är att den har variabelt flöde. Skall du vara riktigt hård och få perfekt 4x4-drift skall du ha en motor per hjul och en hydrostat per motor!

/Magnus
74

Inlägg av 74 »

Kolla på www.moog.com , om jag inte minns helt använder/använde Porsche dessa ventiler för aktiv styrning av stötdämpare(?) har även sett dom användas på formsprutor för plastprodukter för styrning av insprutningen, så prestanda tror jag inte blir ett problem för dig. Vet ej pris...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Henry skrev:Hör dig för på en Citroen skrot (eller en rent generell) om skrot från en. Deras hydraul system kanske kan innehålla någonting som kan gå att använda.
All citroenhydraulik är rent mekanisk.
Visserligen finns det en höjdregulator som man kanske kan styra från ett servo, MEN två saker, dels bygger Citroens hydraulik på väldigt små flöden, rören är ca 1-2 mm invändigt och dels har höjdregulatorn väldigt liten slaglängd, typ 2 mm mellan ändlägena.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Kolla på www.hammars.se, dom kan ha propotionalventiler.

På Åkerman grävarna så styrs utslaget mha ström inte spänning, detta för att solenoiden blir varm efter ett tag. Om man styr med spänning så blir strömmen en helt annan än när den är kall (utslaget är propotionellt mot strömmen har jag för mig).

Eller kolla på någon traktorskrot, det kanske finns ngt ventilpaket som kanske "bara" behöver en omlindad solenoid.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Fagge: Jo det är sant. Men för det mesta så kör man ju spakar!? Iofs så finns det ju såklart sådana med fjärrkontroll. Men har man verkligen steglös reglering? Den enda jag har kört tror jag bara hade två olika lägen, flytta snabbt och flytta långsamt.

AndLi: Det där lät ju lovande. 8)

Snabelost: Oj då, nu börjar det likna något. Det där var ju ett av förslagen jag tänkt på.. hmm.. hydrostatpump...

74: Okej.. men det låter ju ändå dyrt.

Ulf: Sure, ska kolla upp det. 8)

Det här verkar ju nästan lite lovande i alla fall.

EDIT:
4st Hydrostatpumpar
5st Hydraulmotorer
2850kr :)

Undra ifall grejerna duger. Säg typ 10hk per motor/pump, borde ju kunna funka!? :)

Sen måste man ju förståss ha något servo eller nått som styr hydrostatpumparna. Eller finns det elektriskt styrda hydrostatpumpar att få tag i för en rimlig peng?

Skulle ju nästan bygga en radiostyrd bil som prototyp :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hydrostaterna regleras mekaniskt.

Det var väldigt billigt på e-bay... Dock ser den inte så stor ut, axeln var ganska tunn. Men cirka 10 hk per hydrostat är nog ganska tänkbart. Den jag har klarar 16 hk och den har 3/4" axel in.

Skall du ha hydraulmotorer skall du leta efter Danfoss OMSW-serien, dessa är konstruerade för att tåla att montera en fläns för montage av hjul direkt på utgående axel. W i modelbetäckningen står för "Wheel".

/Magnus
Skriv svar