Lite CNC funderingar/frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Kalf

Lite CNC funderingar/frågor

Inlägg av Kalf »

Hej jag har länge funderat på att bygga en CNC-maskin. Men jag är osäker på om jag kommer att klara av att bygga en. Varför jag är osäker beror främst på att jag inte riktigt vet hur en CNC-maskin fungerar. Om jag fattat det rätt så är det enligt följande:

1. CAD-ritning laddas in i ett program som räknar ut(?) i vilken ordning och vilka kordinatersom skall fräsas.
2. Datorn räknar ut hur fräsen skall gå(x,y,z)
3. Datorn skickar signaler till ett styrkort för varje led.

Det man då behöver bygga är:
*själva fräs-ställningen
*Ett styrkort för varje stegmotor
*ett styrkort för styrning av fräsmotorn

Här är lite av vad jag har för förkunskaper:
Kan programera ABB robot lite
Kan en del SFC och Ladder för PLC
Kan lite C++
Kan väldigt lite programering av MCU, PIC
Det är väll de kunskaper som kan vara relevanta.

Hoppas ni kan säga hurvida ni tror jag, kunskapsmässigt, skulle kunna bygga en CNC-fräs?
Om man inte vill bygga en maskin som har mikrometer presition. Utan en maskin som bara behöver fräsa lite plexiglas. Hur mycket kan man komma undan med? 2000:- ?
Hade jag rätt med hur En cncmaskin fungerar?

//Kalf
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

*Ett styrkort för styrning av fräsmotorn = behövs ej om man inte vill.

Alla dina programmeringskunskaper behöver du inte, utan man kör t.e.x med Turbocnc eller Mach 3 & så är den saken fixad ang mjukvara.

Prislappen på 2lakan kan du tyvärr glömma utan multiplicera talet med 5 så kommer du närmare värkligheten, såvida du inte råkar ha ett lass stegmotorer, fräsmotorn, drivaxlar, & drivkort redan.
Sen är det ju det där med fräsarna, & då brukar man få 3st per tusenlapp, så det är ingen jättebillig hobby precis men kul. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Med tillgång till rätt sorts skrot kan man bygga det mesta nästan gratis.
Vissa på forumet bygger i trä andra i aluminium mm. Vill du komma billigt undan är väl trä att föredra. Precis som du säger är det ju ingen precisionsfräsning du är ute efter.

För dina punkter 1-3 finns program färdigt för det. Exempelvis: EMC2, TURBOCNC, MACH3, KCAM etc.
Dock läser de in sk. G-kodsprogram och inte CAD-ritningar. Det finns program som kan läsa in DXF och konvertera till G-kod.
sök på G-Code och CNC så hittar du många tutorials.

Några programmeringskunskaper utöver lite G-kod behöver man inte för att komma igång med CNC.

Läs igenom de trådar som finns här på forumet så får du säkert massor med ideer hur själva mekaniken kan se ut.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Glömde nämna att jag kan CAD relativt bra med. Men då prislappen skulle bli så pass hög så kommer jag nog att skuta upp bygget tills man har råd. Men hade jag rätt när det gäller hur det fungerar?

//Kalf

EDIT: Kan man inte ta stänger etc från någon gammal skrivare och stegmotorer(prisklass: 500:-) på elfa. och använda en "budget" dremel som fräsmotor samt bygga i trä. Och sedan är det bara frågan om styrkort. Eller är det något mer?

Sjeälva mekaniken har jag redan ganska goda tankar på hur det skall se ut. Jag har redan börjat CAD'a på det.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vill du komma billigt undan, så titta inte på Elfas priser. :)

Kjell & Co har tex kontrollerkort för nån hundring/st, och ska du bygga en liten lättdriven maskin kan du nog använda deras motorer också. Glidlager eller ännu bättre med kullager för upphängning och vanliga gängstänger för 13:-/st duger gott till din maskin. Sen köper du en Dremmelkopia på Clas Ohlsson för några hundringar. Så dina 2k bör nog räcka till att utforska vad CNC är för nåt, sen kan du tänka dyr andramaskin när kraven ökar.

Det är bättre att bygga nåt som fungerar 80% av vad du drömde om, än att inte bygga nåt alls. Stort sätt alla maskiner klarar av tre & plast, tex om du ska bygga modellflygplan eller fräsa skyltar. Man bygger iaf fel första gången. :lol:

Min "Lilla röda" gick på ca 1500:- i delar
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Något i stil med din lilla röda hade jag tänkt mig. Vet inte hurvida jag skall bygga i trä eller plåt. Men angående gäng stänger. Var får man tag i trapetsgängstavar till ett rimligt pris. Även muttrar till det. Så du tror att de motorerna på kjell är tillräckligt starka för mitt ändamål?

Men styrkorten komuniserar med paralellporten behöver man en dator med tre kommunikationsporar då eller kan man ha något så man bara behöver en?

//Kalf

EDIT: Tänkte art.nr. 88109 på kjell som styrchip men jag behöver ju då tre stycken Och för att styra alla tre med en dator så skulle kemo m108 vara bra(http://www.kemo-electronic.com/pdf/m108/m108.pdf) Men var får jag tag på denna?
Senast redigerad av Kalf 17 oktober 2006, 11:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Min "Lilla Röda" är gjord i kretskortsmaterial. Etsade bort all koppar och fräste ut.

Trapets får du från http://www.wiberger.se/

Allt beror på konstruktionen. Du kan ju testa med en motor först. Du förlorar ju bara 79:- om det inte skulle funka.

Det finns flera utgångar i varje parallellport, så du behöver bara en.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tänk dig för bara innan du handlar, pris & prestanda hänger ju ihop.
Om inte jag minns fel så finns det en tråd här i forumet om just Kjells stegmotordrivare, & det var inga glada miner har jag för mig. :?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För det första hade han köpt helt fel modul, och för det andra är det bättre att testa/lära sig lite hur man bygger det mekaniska och se att det funkar före man sätter sig i skuld eller att det inte blir nåt alls. Man måste lära sig krypa, före man...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kalf: Skriv aldrig mer info eller flera frågor i ett gammalt inlägg. Det var bara "tur" att jag såg att du lagt till info. Det går bra att ändra tex stavfel, men inget mera.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför fastnar alla för Kemo's färdiga moduler :humm:

Titta i stället på 87547 eller 87548
87211 är också en rolig liten sak :)

Börja med en (1) å testa/lär.

http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm var den första jag köpte, men då kan man lika bra använda ett av mina kort, iaf om man ser till priset :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jojje, så länge ingen har svarat så är det helt ok att använda Edit & allra helst när det bara gäller minuter emellan!.

Problemet med alla dessa billiga drivare är ju att dom inte jobbar med chopper strömbegränsning vilket gör att motorn kommer att gå sakta.
Låt säga att du får upp ett max varvtal med styrka på 3varv/sek & har en gängstigning på 3mm så blir ju maskinens maximala matning 540mm/min
Kör du då med en dremelkopia som varvar ca 10000 rpm som minimum så klarar inte maskinen mata på tillräckligt fort för att hålla en lagom spåntjocklek med t.e.x en 3mm fräs, & resultatet kommer då att bli kleggande plexi och utnöta fräsar. :?
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Om jag då vill börja med att lära mig detta med stegmotorer och den mjukvaran som CNC medför innan jag köper fler motorer. Den motorstyrningen som du, jojje, länkade verkade intressant, men om jag senare vill fortsätta behöver jag lägga ut mer än om jag skulle köpa ett ifrån jojje då det redan har tre kanaler. Så det är lite och fundera på.

Hur kan man räkna ut hur snabbt maskinen borde gå för att den skall fräsa så bra som möjligt utan att pajja frässtiftet etc.

En fråga till: En stegmotor har ingen max på hur många varv den kan snyrra va? Den har ett visst antal steg/varv eller hur fungerar det?

Nu skall jag ut och se vad jag har för saker som skulle kunna användas i detta eventuella bygge.

/kalf
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den kan bara snyrra 1276 varv. sen exploderar den. :vissla: :wacko:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Matningsformeln för bearbetning i plexi med belinfräsarna är
Rpm * Spåntjocklek 0,03mm * antal tänder * diametern = matning i mm/min
Alltså 10000rpm*0,03mm*1st*3mm=900mm/min
Detta är ju dock bara ett riktvärde som man sedan måste sjustera efter maskinens prestanda/stabilitet/vibrationer/värme/typ av kylning mm.
Antalet steg per varv är ju olika & brukar stå på motorerna, men vanligast är 200/varv
Något direkt maximalt varvtal finns inte på en stegmotor, utan det är drivkorten som bestämmer hur hög spänning dom klarar att hantera. Men givetvis finns ju en gräns för stegmotorn också innan gnistorna börja hoppa mellan lindningarna. :twisted:
Skriv svar