Suck gamla bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

Suck gamla bilar

Inlägg av Ostboll »

Tjena jag har en Chrysler 63'a som temp å tank instrumentet krånglar med ... tror jag behöver nån form av stabb till panelen .. är det nån som har en liten smudig ritning på en stabb som man kanske kan variera och som klarar runt 2-3 A ?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Spänning??
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Välkommen till forumet!

Vad sitter det för nuvarande stabilisering?
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

biljäkel

Inlägg av Ostboll »

spänning e ju växelström runt 14 volt (fast amerikansk alternator)... å stabb finns inte annat än batteri .det finns ju bara vridspole instrument i bilen ... men jag läste på nätet om en snubbe som kopplade in en bimetallstabb på instrumetpanelen och fick den å funka .. men bimetall låter så 1960tal ....[/quote]
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27455
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det du har i bilen är typ lite drygt 14V likspänning. Om generatorn funkar som den ska. Ska du ha en stab till instrumenteringen så borde det vara till en lägre spänning. Vet du vad det ska vara?
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

inte en aning .. så en variabel spännings stabb hade ju vart guld ....typ väga av 20 liter och 80 grader ....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27455
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Variabla stabbar är inget kostigt så det fixar man lätt. 73-266-64 på elfa tex. Sök på spänningsregulator. Den tillsamman med en potentiometer löser ditt problem. Men vad menar du med 20 liter och 80 grader. Bränsletanken måste ju vara större än 20 liter, och moton gå varmare än 80grader.
Skriv svar