Timingproblem på parallellporten (inte Mach3:s fel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Timingproblem på parallellporten (inte Mach3:s fel)

Inlägg av maha »

Har lite problem att få Mach3 och mina stegmotorer att fungera bra ihop.

Testkör motorerna utan belastning. Med snabb acceleration och höga varvtal fungerar det rätt bra men kör jag med långsam acceleration eller lågt varvtal så stannar motorerna ofta.

Man kan också både se och märka att motorerna går väldigt ojämnt vid låga varvtal. Jag antar att det här har med min dator att göra. Jag (åtminstone inte ännu) följt performance-tipsen som lär ska finnas i en fil.

Kopplade nu precis in oscilloskopet för att se vad som riktigt pågår och ser till min förvåning detta:

Bild

Det verkar alltså komma dubbla pulser tätt efter varandra. Kanske tydligare att se på följande bild där jag har långsammare tidsbas:

Bild

Iofs är det möjligt att det inte är dubbla pulser utan bara oregelbundna pulser för man ser att "topparna" blinkar.

Dessutom verkar ju nivån ligga på lite över 3V? Kopplade loss drivkorten men det förändrade inte nivån. Sitter med en stationär Dell Optiplex GX270. 2.8GHz med 1.25GB minne och dessa drivkort.
Senast redigerad av maha 15 oktober 2006, 21:59:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Moikka,

Det ser ut som om din PC inte lämnar rätt nivå till drivkorten, rätta till detta med lämpligt breakoutboard tex C11 kortet http://www.cnc4pc.com/Multifunction_CNC_Board.htm

Har själv flertalet av dessa till min maskinpark, bra kort till rätt pris.
Ska du beställa så hälsa Arturo från mig.

Detta är inget Mach3 problem :!:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Moi moi!

Hmm, att nivåerna inte är korrekta är ju en sak men hur är det med timingen då? Timingen borde ju inte bli bättre med en breakoutboard?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gör som så att du tar en annan burk och ser till att allt är OK först.
Vad säger 'driver test' programmet?
Vad är det för nåt i denna Dell burk? Inte integrerad grafik bara = strul?
Har du följt 'installation.txt' i händelse av strul?
Hoppas att detta är en dedikerad burk för CNC bruk som du testar med, mao inget annat än OS:et och Mach3 i stort ska finnas i burken.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Har nu testat med två andra datorer.

Den ena var 466MHz med ett helt fräscht Windows 2000. Samma problem med timingen där men nivåerna var okej.

Den andra var en laptop på 1.6GHz där var återigen nivån dålig men timingen helt katastrof.

Alla datorerna har "riktiga" grafikkort.

Var hittar man installation.txt?

Har inte heller gjort några konstiga inställningar i Mach3, bara ställt in portarna och motorinställningarna.

Några tips? Som det är nu får jag riktigt ojämna pulståg ut från tre olika datorer... :(
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Svaren finns på http://www.machsupport.com under downloads, filen heter 'optimization.txt'

466 +W2K = knappast (mach2 kanske med väloljat maskineri)
Lappen med 1.66, 'riktigt' grafikkort !? Låter inte så.....

Du har nog inte hårdvara som lirar i rätt division
min 1G propp
helst 256Mb minne eller mer
ej VIA baserat mobo
inga 'onboard' grafiklösningar med shared memory
Ett rent OS utan en massa krusiduller >>> OPTIMISATION.TXT <<<
!!! Använd en dedikerad dator till detta !!!

?? Vad säger DRIVER TEST som finns i MACH3 mappen ??

Jag har inga som helst problem med att få mina olika datorer med Mach3 att lira mot en del olika lösningar med breakoutkort och drivers, allt från LMD18245 baserade, gamla 5-fas Berger&Lahr via kineser till Geckos.

Säger det igen, detta är inte ett Mach3 problem (ändra gärna rubriken) utan hårdvara som inte lirar som det ska.

Kan du verifiera ATT dina drivers lirar med något annat program?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det var någom på forumet som också hade problem med ojämn gång, det var visst för lång paralellkabel som det gick in störningar på. Har du lång kabel :?:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nja kabeln är nog inte speciellt lång, kanske två meter.

Varför skulle inte en laptop kunna ha ett "riktigt" grafikkort? Det är ett utbytbart kort, i detta fall ett GeForce2Go.

Testade på nytt med den stationära Dellen. Avinstallerade Mach3 och satte in nyaste versionen. Driver Test ger faktiskt en riktigt fin kurva. Bara några pyttesmå glitchar ibland.

Testade också att köra med riktigt långsam maxhastighet och jättelångsam acceleration och kom fram till att det finns vissa varvtal där det känns precis som motorn kommer i nån konstig resonansfrekvens, den skakar och låter betydligt mer vid dessa varvtal.

Skulle kunna rycka upp mig imorgon och skriva ihop ett litet testprogram till en AVR-mikrokontroller och säkerställa att det inte är PC:n som bråkar med mig.

Mitt CNC-bygge kom helt av sig (för rätt många månader sedan) på grund av de här problemen men trodde då att det berodde på mitt egentillverkade breakoutkort. Så nu då jag tog nya tag så körde jag utan det kortet men resultatet verkar ju dessvärre vara samma.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Prova med ett annat prg. exempel K-Cam så ser du snabbt om felet ligger på datorn eller andra sidan.
http://www.kellyware.com/download/download.shtml
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hej.
Testa att gå in i "motor tuning" och ändra lite i parametrarna där.
Tex. ändra "step pulse" från 4 till 5.
Per
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Nå nu har jag lite mera att komma med.

Gjorde sist och slutligen så att jag gjorde ett litet testprogram till en AVR och körde direkt från den. Så nu talar vi RTOS...bara en tight loop. Men motorerna uppför sig på samma sätt i alla fall. Så nu är det endera drivkorten eller stegmotorerna som bråkar med mig, men stegmotorerna kan vi väl troligtvis utesluta. Mätte lite mera med oscilloskopet:

Mätt över Sense-motstånden vid ett varvtal då motorn går jämnt:
Bild

Mätt över Sense-motstånden vid ett mindre lämpligt varvtal:
Bild

Mätt över Sense-motstånden vid ett riktigt olämpligt varvtal,
men vad är det som pågår här riktigt?
Det är ungefär 20kHz på fyrkantvågen i slutet på varje puls.
Har detta med Mixed Decay Mode att göra?
Bild

Mätt över en av lindningarna vid väldigt lågt varvtal, motorn går riktigt
dåligt här... Samma konstiga fyrkantvåg:
Bild

Mätt över en av lindningarna då motorn går bra:
Bild

Mätt över en av lindningarna då motorn hackar och har sig,
man ser att det ibland händer konstiga saker vid nollgenomgången:
Bild

Säger detta er någonting?

Försökte också med K-Cam men med samma resultat. Inte så konstigt i och med att datorn verkar vara helt oskyldig.

Kör med en rejäl 2x18V trafo med ordentliga kondensatorer så spänningen borde ju teoretiskt sätt ligga på 26V och det verkar ju stämma rätt bra med verklighet som man ser på de tre sista bilderna. Som jag skrev tidigare använder jag Allegro 3977-drivkorten jag länkade till.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Rent spontant skulle jag gissa på att strömen inte räcker till eller att choppermotstånden inte fungerar som tänkt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Transformatorn är på 180VA och jag testkör med endast en motor med 1A/fas. Så det borde finnas kräm så det räcker. Borde ju inte bli mer än max 50VA ungefär.

Kretsarna ska ju klara upp till 2,5A/fas så inget problem på den punkten heller.

Men det märkliga är att det är helt och hållet beroende av varvtal.

Stegmotorerna är ur Sonceboz 6500-serie (6500R416).
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ja då återstår enligt min teori endast choppermotstånden som inte begränsar strömmer som dom skall, motorn tar ju mer ström på varje puls ju saktare den går, står den helt still så skall choppermotstånden begränsa annars är det nära kortslutning.
Tero kör med 3Amp Nemomotor och har då motsånden R3 och R4 (choppermotstånden) till 0.20 ohm, har du samma värde?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du vill så kan jag skicka ett av mina kort, så kan du iaf prova. Jag använder Allegros 3979 och kanske har kopplat "Mixed Decay Mode", eller nåt annat, annorlunda än på ditt kort.
Skriv svar