Kontakter för 1-wire
Kontakter för 1-wire
Jag tänkte sätta upp ett litet 1-wire nätverk här hemma för att logga temperaturen mm på lite olika platser.
Kommer utgå ifrån servern som ska vara nere i källaren och sedan dra 1 eller ev flera sladdar från den. Sladdarna har minst 3 ledare eftersom jag antagligen kommer köra med aktiv strömförsörjning till kretsarna.
Det jag ledar efter är alltså kontakter som jag kan koppla på "huvudsladdarna" för att koppla in en sensor som har kanske 1m sladd på sig i sin tur.
Jag vill nämligen inte bryta "huvudsladdarna" utan bara kunna koppla in mig där jag vill för att ev sedan kunna flytta sensorn.
Typ en sådan klämkontakt man har till flatkablar helt enkelt.
Kommer utgå ifrån servern som ska vara nere i källaren och sedan dra 1 eller ev flera sladdar från den. Sladdarna har minst 3 ledare eftersom jag antagligen kommer köra med aktiv strömförsörjning till kretsarna.
Det jag ledar efter är alltså kontakter som jag kan koppla på "huvudsladdarna" för att koppla in en sensor som har kanske 1m sladd på sig i sin tur.
Jag vill nämligen inte bryta "huvudsladdarna" utan bara kunna koppla in mig där jag vill för att ev sedan kunna flytta sensorn.
Typ en sådan klämkontakt man har till flatkablar helt enkelt.
Och sedan läser du de applikationsnotes som omhandlar "stubbar" vilket du har beskrivit så väl och upptäcker varför skiten inte fungerar....
Du kan INTE ha stubbar (1 meters bitar) på det nätverk! Du kan ha turen att det fungerar .... mestendels.... och då är det dax att köpa en lott också då.
Läs NOGA de application Notes som finns om 1-wire netverket och begrunda sedan varför det inte fungerar.
Du kan INTE ha stubbar (1 meters bitar) på det nätverk! Du kan ha turen att det fungerar .... mestendels.... och då är det dax att köpa en lott också då.
Läs NOGA de application Notes som finns om 1-wire netverket och begrunda sedan varför det inte fungerar.
Perfekt, det var vad jag sökte. Okey jag ska inte ha 1m stumpar. Får köra på tajtare. Eller finns det något annat tips hur man för sätta upp nätet?
1dm stumpar kanske funkar? Vill kunna trycka fast temp-sensorn mot vattenrör bla.
Det där med stumpar, gäller det även "huvudledningarna" som jag pratade om. Tänkte koppla ihop allt nämligen till en och samma punkt. Bättre att ha en slinga som slingrar sig runt i stället?
Hur brukar folk helt enkelt sätta upp sina 1-wire nätverk?
1dm stumpar kanske funkar? Vill kunna trycka fast temp-sensorn mot vattenrör bla.
Det där med stumpar, gäller det även "huvudledningarna" som jag pratade om. Tänkte koppla ihop allt nämligen till en och samma punkt. Bättre att ha en slinga som slingrar sig runt i stället?
Hur brukar folk helt enkelt sätta upp sina 1-wire nätverk?
"Hur brukar folk helt enkelt sätta upp sina 1-wire nätverk?"
Enkelt = kort! Ett par dm kanske....
Det är nämlig vad det är designad till.
Jag fasthåller att du ska läsa den information som finns om 1-wire netverk hos Maxim/Dallas, där står allt du behöver veta. Att ha ett stjärnnät är definitivt inget de rekommenderar!
Enkelt = kort! Ett par dm kanske....
Det är nämlig vad det är designad till.
Jag fasthåller att du ska läsa den information som finns om 1-wire netverk hos Maxim/Dallas, där står allt du behöver veta. Att ha ett stjärnnät är definitivt inget de rekommenderar!
Okey men hur är det med själva ihopkopplingen. De kopplar väll ihop det hela på något smidigt sätt. Att jag tänkte på sådanna som man "hijackar" sig in på kablarna var för att slippa bryta huvudkabeln och på så sätt gör det inte så mycket om man måste flytta en sensor.
RJ11 verkar användas en del inom 1-Wire världen. Men då kan man väll inte göra som jag tänka på ett smidigt sätt antar jag, eller?
RJ11 verkar användas en del inom 1-Wire världen. Men då kan man väll inte göra som jag tänka på ett smidigt sätt antar jag, eller?
Alt.1. Om du sätter rj11 på kablarna. Sen gör du små kretskort med 2st rj11 honor. Då kan du även montera din sensor direkt på det kortet eller med valfri längd på sladden. Ska du inte ha sensorn mer så är det ju bara att sätta en förlängningsgrej istället eller ett kort utan sensor...
Alt.2. är ju att löda på kablarna direkt på ett litet kort och sen ha en rj11hona för att koppla in sensorn. Eftersom den är paralellkopplad så spelar det ju ingen roll för nätet om en sensor är inkopplad eller ej.
Dock med resevationen att jag vet inte om lödade/kontakter i skarvar på slingan minskar möjlig längd. Men det finns massa bra dokument om hur man bör designa sitt nät för att få maximal längd osv.
Alt.2. är ju att löda på kablarna direkt på ett litet kort och sen ha en rj11hona för att koppla in sensorn. Eftersom den är paralellkopplad så spelar det ju ingen roll för nätet om en sensor är inkopplad eller ej.
Dock med resevationen att jag vet inte om lödade/kontakter i skarvar på slingan minskar möjlig längd. Men det finns massa bra dokument om hur man bör designa sitt nät för att få maximal längd osv.
Jag blir alltså tvungen att kapa sladde vilket fall som helst. Det blir väldigt mycket skarvar.
Finns det ingen typ som flatkabel kontakt som man bara trycker på? Flatkabelkontakter brukar väll vara för rätt tunna ledare men det kanske finns för lite grövre (tänkte använda vanlig telefonkabel).
Den där på biltema är för mycket grövre kablar så den fungerar nog inte. Men något liknande för minst tre ledare och mindre dimention.
Kanske finns någon billig typ jack för panelmontage som man har för RJ45-nätverk där man inte måste kapa änden.
Borde finnas billigare än följande dock och gärna för RJ11.

Finns det ingen typ som flatkabel kontakt som man bara trycker på? Flatkabelkontakter brukar väll vara för rätt tunna ledare men det kanske finns för lite grövre (tänkte använda vanlig telefonkabel).
Den där på biltema är för mycket grövre kablar så den fungerar nog inte. Men något liknande för minst tre ledare och mindre dimention.
Kanske finns någon billig typ jack för panelmontage som man har för RJ45-nätverk där man inte måste kapa änden.
Borde finnas billigare än följande dock och gärna för RJ11.

Hittade följande på Kjell & co för 25:-/st vid köp av 10st eller fler.
Man skulle kunna koppla sladdarna rakt igenom i så fall. Varje ledare hamnar på två ställen i kontakten men det borde kunna lira om det bara hamnar på rätt kontakter så att en RJ11 kommer åt minst 3 av dem.

Blir dock lite pengar i alla fall.
Man skulle kunna koppla sladdarna rakt igenom i så fall. Varje ledare hamnar på två ställen i kontakten men det borde kunna lira om det bara hamnar på rätt kontakter så att en RJ11 kommer åt minst 3 av dem.

Blir dock lite pengar i alla fall.
- prototypen
- prototypen
Nu börjar det liknan något. Länkar in bilden så folk slipper surfa in på ELFAs hemsida.prototypen skrev:Om kabeln är 0,25 mm2 prova denna kontakt 43-805-15 från ELFA, verktyget kostar en dryg hundring kontakten nästan inget. På sensorn sitter stiftkontakten i samma serie. Går bra med vanlig stiftlist också.
Prototypen

Man borde kunna plugga in en sensor direkt i kontakten men om man vill ha en liten stump sladd på en decimeter och sedan koppla ihop så vill man nog ha någon typ av han-kontakt som passar. Finns det någon bra?
Skulle vara trevligt om man kunde sätta på ett lock också så kanske sladdarna sitter bättre. Som kontakten ovan jag skrev om som var för nätverksjack.