Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ha, nej jag tror inte det :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Men vi ska nog kanske inte döma ut MDF-varianter helt och hållet.

Med tanke på hur otroligt många som bygger i MDF så kan det ju inte vara helt förkastligt.

Men det beror ju förstås helt och hållet på vad man ska använda fräsen till.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ska man plana gjutjärnstoppen, då bör man leta efter annan typ av fräs, men ska man fräsa i dom materialen jag nämner ovanför, då ser inte jag så stora problem med materialvalet i själva fräsen. Upplagringen av dom olika delarna + spindelmotorn avgör mera vilka material man kan bearbeta. Tex om man använder typ Dremmel, då spelar det ingen roll om fräsen är gjord i MDF eller aluminium. Man måste ha en bra kraftig motor och upplagring om man ska tro att det går att fräsa stål.

Av dom MDF-fräsar jag har byggt eller hittat på nätet, så är det ingen som har klagat på materialvalet iaf, det är mest större fart man vill ha efter en stund. Samma sak vid bilköp. Fortare fortare :lol:

Att trä inte tål vätska får man göra något åt i stället för att döma ut materialet direkt. Förutom att lacka, så kan man tex lätt göra en typ av tråg. Då får man även cirkulering på kylvätskan, eller som på bilderna nedan, ligga å gosa sig i kylan.

http://www.bergan.se/downloads/metal5.jpg
http://www.bergan.se/downloads/metal6.jpg
http://www.bergan.se/downloads/metal7.jpg

Det jag tänkte snacka om vid ev. träff är samma sak vi snackar om här, men det är mycket lättare IRL. Till er som redan har bestämt er för materialval och konstruktion kan vi nog inte tillföra mera kunskap, men om man vill ha en öppen förutsättningslös dialog så tror jag att man även kan få ut något själv av att lyssna på andra. Sen om man har något konstruktivt att tillföra, så är det bara en bonus för oss andra.

/// Jojje
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag tycker det skulle vara mycket trevligt att prata CNC, utbyta ideér och kanske sälja/köpa/byta komponenter, diskutera materialval och smarta lösningar mm.
Säg till när och var det blir så ska jag försöka komma.


angående MDF vs. Metall så har det väl att göra vad man vill ha ut av maskinen, MDF är ju i alla fall enkelt att bearbeta och billigt att köpa för sin första maskin. kör på!
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Jag håller med dar303 och jojje, det vore rätt bra att bolla lite idéer IRL. Kan helt klart tänka mig att en träff kunde vara rätt kul, även om jag själv inte kommit mycket längre än att börja samla material.

/offe
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Byggt min i alu och ekträ samt MDF och även fräst lite mässing med den, det går bra bara man tar det nätt :)
http://www.laddaupp.nu/bild.asp?bild=pcmdroppe.jpg
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jojje skrev:(Om vi träffas, så kan vi hjälpas åt att utvecka min "nya" kontroller tillsammans också.)
låter spännande :)

inte för att jag bygger någon cnc just nu men jag hänger gärna med på en träff...

/Johan
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Träffen som vi hade förra gången var trevlig!

Bild

Men då snacka vi mest om Assembler kod och Startrek! :wacko:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Jeppsson

Ser ut som en ny studiecirkel är på väg att bildas! :rofl
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag kan ta med saften.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Lite OT men...
Jeppson: Du är inte möjligen släkt med en Peter Jeppson?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag är också gärna med på en cnc-träff!

Och jag sällar mig till dem som tror att det går bra att bygga i MDF. Man får se till att lacka och vara ännu noggrannare med konstruktionen bara, så att man inte får för mycket flex i maskinen.

Arvid
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Pagge >> Nej, jag är inte släckt med någon Peter Jeppson vad jag vet, inte på nära håll i alla fall!

Men på min Mormors sida väldigt långt tillbaka så är jag släckt med Gustav Wasa! :shock:
Tror att det var han som uppfann knäckebröden?! :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den jag gjorde nu senast har bara lite lite flex. Det som flexar är inte MDF'en i sig själv, utan lagringen. Ev. kan man byta ut lite smådelar till aluminium + lite omkonstruktion, så blir flexet så nära noll man kan komma. Den är byggd som en tärning, och att den har lock (syns inte på bilden) gör att man slipper städa hela rummet efter fräsning. :)
En annan sak som inte heller syns, är att all elektronik med trafo å allt får plats i utrymmet på baksidan. Det enda som sticker ut är motorerna.

http://www.bergan.se/downloads/IMG_0548_1024.jpg
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

jojje: den där såg snitsig ut! Funderar på att bygga något liknande som är inkapslad. Du har inte fler bilder? :D

/offe
Skriv svar