Totalt förvirrad av en DPST rocker switch med lampa
Totalt förvirrad av en DPST rocker switch med lampa
Hej!
Jag har beställt hem några DPST switchar. Nu till saken att jag har blivit helt mindf'cked av databladet som jag kikat i lite extra efter leverans.
Hur i hela friden kopplas detta ihop?? Varianten jag beställt är LRA32H2FBGEN 250V och den ska enligt datablad vara 2-polig med inbyggd grön lampa.
Eftersom jag har en 2-polig med lampa antar jag att det är den längst till höger jag ska kolla på ?? Såhär ser den ut hos mig Om jag ska koppla på 230V så sätter jag väl fasen på 2A och nollan på 4B ?? Enligt bilden längst till höger är lampan inkopplad mellan 1A och 3B ? Så kan jag koppla in någonting där ? När jag kopplar på 230V och sätter switchen på ON så mäter jag upp 230V mellan 2A och 4B och mellan 2A och 3B, men mellan 2A och 1A är den 0V. Borde jag inte också få 230V där i mellan ? Eller kollar jag på fel bild i databladet ? Lampan lyser som den ska vid ON läge.
Är verkligen ingen expert men blev fruktansvärt förvirrad nu.
Länk till datablad: https://eu.mouser.com/datasheet/2/833/R ... 366268.pdf
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har beställt hem några DPST switchar. Nu till saken att jag har blivit helt mindf'cked av databladet som jag kikat i lite extra efter leverans.
Hur i hela friden kopplas detta ihop?? Varianten jag beställt är LRA32H2FBGEN 250V och den ska enligt datablad vara 2-polig med inbyggd grön lampa.
Eftersom jag har en 2-polig med lampa antar jag att det är den längst till höger jag ska kolla på ?? Såhär ser den ut hos mig Om jag ska koppla på 230V så sätter jag väl fasen på 2A och nollan på 4B ?? Enligt bilden längst till höger är lampan inkopplad mellan 1A och 3B ? Så kan jag koppla in någonting där ? När jag kopplar på 230V och sätter switchen på ON så mäter jag upp 230V mellan 2A och 4B och mellan 2A och 3B, men mellan 2A och 1A är den 0V. Borde jag inte också få 230V där i mellan ? Eller kollar jag på fel bild i databladet ? Lampan lyser som den ska vid ON läge.
Är verkligen ingen expert men blev fruktansvärt förvirrad nu.
Länk till datablad: https://eu.mouser.com/datasheet/2/833/R ... 366268.pdf
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Totalt förvirrad av en DPST rocker switch med lampa
Lasten ska du koppla emellan 1A och 3B. Lampan tänds när du slår på brytaren och då ska du ju koppla in lasten också.
0 V mellan 1A och 2A är, när switchen är i läge on, som det ska vara.
Tyder på att switchen fungerar
Likaså ska det vara O v mellan 3B och 4B i detta läge.
0 V mellan 1A och 3B i läge off.
230 V i läge on mellan dessa två.
Tyder på att switchen fungerar

Likaså ska det vara O v mellan 3B och 4B i detta läge.
0 V mellan 1A och 3B i läge off.
230 V i läge on mellan dessa två.
Hej,HUGGBÄVERN skrev: ↑12 augusti 2021, 18:06:48 Lasten ska du koppla emellan 1A och 3B. Lampan tänds när du slår på brytaren och då ska du ju koppla in lasten också.
Tack för så snabbt svar, men kanske en dum fråga till. Hur kopplas lasten in mellan 1A och 3B då? Vilken är fas respektive nolla ?
Tack
Ditt svar stämmer exakt överens med verkligheten
Tack för din hjälp!
Det spelar ingen roll.
Det är en lampa.
Du behöver ju inte vrida stickproppen år ett visst håll för att få din bordslampa att lysa.
Samma sak här.
Det är en lampa.
Du behöver ju inte vrida stickproppen år ett visst håll för att få din bordslampa att lysa.
Samma sak här.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bra fråga kräver dumt svar - 673km ... Spelar ingen roll.
Just för att du har en tvåpolig brytare bryter du BÅDE fas och nolla och då spelar det ingen roll hur du vänt stickkontakten i väggen eller eljest hur anslutningen till nätet är gjord. OM du använt en 1-polig brytare kunde läget varit ett annat. Betonar KUNDE.
Jag kan iofs tycka att det var lite klumpigt ritat i databladet, de flesta här förstår nog för att man vet hur dessa switchar brukar fungera och hur den ser ut rent fysiskt (man ser till och med de små ledarna som går till lampan på bilden underifrån), men ska man tolka efter hur det är ritat så håller jag med TS i att det ser ut som att man inte kan koppla nån last på 1A och 3B.
Ni är ju helt underbara. Detta räddade min kväll, och ja det blir väldigt självklart när man vet hur det fungerar men som en amatör så blev det väldigt förvirrat. Stort tack till alla som hjälpt tillGlenn skrev: ↑12 augusti 2021, 19:24:24 Jag kan iofs tycka att det var lite klumpigt ritat i databladet, de flesta här förstår nog för att man vet hur dessa switchar brukar fungera och hur den ser ut rent fysiskt (man ser till och med de små ledarna som går till lampan på bilden underifrån), men ska man tolka efter hur det är ritat så håller jag med TS i att det ser ut som att man inte kan koppla nån last på 1A och 3B.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tittar man på bilden, och detta spelar ingen roll egentligen, men brytarna (de där "pinnarna" i vinkel) borde liksom sitta tvärtom alltså sitta fast på 2A resp 4B och falla mot 1A resp 3B. Men som sagt du ska fortfarande ansluta din last mellan 1A och 3B.

Jag hade iaf inte ritat sådär om jag ritade illustrationen i databladet, just av den anledningen.
Jag hade nog gjort såhär istället:
.:Eller dragit "runt" ledarna om det nu är nödvändigt att ha resistorn med i en principskiss, vilket jag inte tycker det är när man redan angett vilka spänningar lampan tål.
Det där är mycket mer logiskt i mina ögon, nu ser man ju att 1A och 3B inte är en stängd loop. Så om man ska para ihop dessa terminaler, kan man då säga att 2A-3B bildar en krets och 4B-1A bildar en annan ? Eftersom jag mäter upp 230V mellan 2A-3B och mellan 4B-1A i ON läge. Om jag då kopplar in nätspänning med fas på 2A och nollan på 4B.Glenn skrev: ↑12 augusti 2021, 20:20:22![]()
Jag hade iaf inte ritat sådär om jag ritade illustrationen i databladet, just av den anledningen.
Jag hade nog gjort såhär istället:
.:Eller dragit "runt" ledarna om det nu är nödvändigt att ha resistorn med i en principskiss, vilket jag inte tycker det är när man redan angett vilka spänningar lampan tål.
Eller säger man snarare att 2A-4B är en krets och 1A-3B är en annan krets ?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu krånglar du till det alldeles förskräckligt. Elementet på bilden är en två-polig strömbrytare. Den bryter fas och nolla eller två faser till en last av någon sort.
I min enkla skiss ser du att när strömbrytaren sluter har du en och bara EN krets från kärnkraftverket som genererar 230V via brytarens 2A/1A till lasten, vidare tillbaka via brytarens 3B/4B till kraftverket.
Det som är viktigt är att du kan mäta 230V över brytarens 2A och 3B och när du sluter brytaren ska du mäta samma 230V mellan 1A och 3B, Det finns inga andra kretsar utan du har bara en potentialskillnad mellan "fasen" och "nollan".
I min enkla skiss ser du att när strömbrytaren sluter har du en och bara EN krets från kärnkraftverket som genererar 230V via brytarens 2A/1A till lasten, vidare tillbaka via brytarens 3B/4B till kraftverket.
Det som är viktigt är att du kan mäta 230V över brytarens 2A och 3B och när du sluter brytaren ska du mäta samma 230V mellan 1A och 3B, Det finns inga andra kretsar utan du har bara en potentialskillnad mellan "fasen" och "nollan".
Förklaringsmässigt ligger du på 20/10! Det här är fullständigt solklart nuHUGGBÄVERN skrev: ↑13 augusti 2021, 11:34:41 Nu krånglar du till det alldeles förskräckligt. Elementet på bilden är en två-polig strömbrytare. Den bryter fas och nolla eller två faser till en last av någon sort.
Tills vidare så får jag tacka stort för dina exceptionellt awesome svar!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tror lampan förvirrade dig en del. Det ser ju ut som om strömbrytarens "utgång" är upptagen (av lampan), men den är ju inbyggd i brytaren och man behöver inte bry sig.
Jag skrev " du kan mäta 230V över brytarens 2A och 3B och när du sluter brytaren ska du mäta samma 230V " men menar givet vis "brytarens 2A och 4B".
Jag skrev " du kan mäta 230V över brytarens 2A och 3B och när du sluter brytaren ska du mäta samma 230V " men menar givet vis "brytarens 2A och 4B".