Trefasmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hannes33

Trefasmotor

Inlägg av hannes33 »

Hej,
Jag skulle vilja bedömma hur mycket ström det går i ledarna till en trefasmotor för att dimmensionera kabelanslutningen.
För det första, jag ska köpa en motor. Så jag vet inte hur den är kopplad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem.
Jag hittade lite på nätet om induktionsmotorer som är trefas, är en trefasmotor per automatik en induktions motor?

I varje fall säg en trefas motor på 3KW, hur räknar jag ut strömmen i ledarna till motorn.
Om jag inte har mjukstart, hur mycket startström kan tänkas gå genom ledarna, är det något som man bör ta hänsyn till pga att startströmmen är ganska kort och uppvärmning av kabeln är väl inte så farlig på den korta tiden?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Trefasmotor

Inlägg av mrfrenzy »

För att veta exakt får man ju läsa märkskylten på motorn, men det är ganska enkelt att göra en överslagsräkning.

3kW = 3000W

3000W / 400V / √3 = 4,33A

Alltså använder du en 10A säkring (det minsta som är vanligt) och drar en kabel som är 4G1,5.
Startströmmen är ca 6 gånger driftströmmen, det vill säga 25A. Det klarar en trög säkring utan problem den korta tiden.

Sedan behövs ju ett motorskydd och någon kontaktor eller strömbrytare om den inte ska köras dygnet runt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Startströmmen beror på motorns last, du måste dimensionera avsäkringen så den klarar startströmmen.
Motorströmmen finns alltid angiven på märkplåten, de flesta 3-fasmotorer är lindade för 230V-D/400V-Y vilket innebär att du skall titta på motorströmmen för 400V-Y.
Skenbara effektet, dvs den du dimmar ledarna för är sannolikt 25% större än aktiva effekten (ligger i området 10-100%, beroende på motor).
Så i ditt fall, utan att veta vad för motor du tittar på så skulle jag anta att den skenbara effekten är runt 3,75 kVA, vilket då skulle ge en motorström om 5,8A.

S/(400*1,73)
eller
S/(3x230)
där S är skenbara effekten.
hannes33

Inlägg av hannes33 »

Jag ska köra ett kompressorblock. Dock så brukar kompressorblocken ha en tryckkännslig avluftning. Dvs vid låga tryck så är det pyspunka till backventilen. Om jag förstår det rätt så är det för att minska lasten vid start. kompressorblocket är dimmensionerat till 4hp/3kW. Har ni något tips om vad man ska ha för motor till den. Jag kommer inte använda kompressorn mer än sporadiskt.

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

TomasL skrev: 6 augusti 2021, 13:24:11 de flesta 3-fasmotorer är lindade för 230V-D/400V-Y*
* I den storleken.
Större motorer är oftast 400V-D/690V-Y.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, idag är det vanligare med 230/400V iom att man ofta kör stora motorer via omformare.
Men visst motorer avsedda för YD-start är ju rätt vanliga också.
Oavsett, så har det inte med tråden att göra.

Till TS, köp lämpligaste motor, du borde hitta uppgifter om varvtal i databladet för din kompressor, dock vanligast är nog 4-poliga motorer med 1500 rpm.

Det handlar mer om hur du skall skruva fast motorn och axeldiameter, typ.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

TomasL skrev: 6 augusti 2021, 19:49:04 Nja, idag är det vanligare med 230/400V iom att man ofta kör stora motorer via omformare.
Jag kom på det efteråt att jag borde ha skrivit att det var halvt OT.
Jag har iof inga siffror på förhållandet men det är fortfarande många industrier som har kvar 690V, främst tunga el-intensiva (där det just finns många motordrifter). Men det är klart, det skulle förvåna mig om man byggde helt nya industrier med 690V, då är det nog smidigare att köra de tyngsta drifterna på mellanspänning och resten på 400.
Skriv svar