Mikrofon-kompressor
Mikrofon-kompressor
Jag har kikat lite på SSM 2166 , har bara skummat igenom databladet än så länge..
Någon som har tidigare erfarenhet av den eller ljud-kompressorer i övrigt?
Tanken är att även personer som är ovana att prata i mikrofon ska låta bra.
Då menar jag att många pratar för långt ifrån mikrofonen.
Så man knappt hör dom, sammanhanget är i en radio-studio.
Där det kan vara svårt för dom själva att upptäcka sitt fel.
Någon som har tidigare erfarenhet av den eller ljud-kompressorer i övrigt?
Tanken är att även personer som är ovana att prata i mikrofon ska låta bra.
Då menar jag att många pratar för långt ifrån mikrofonen.
Så man knappt hör dom, sammanhanget är i en radio-studio.
Där det kan vara svårt för dom själva att upptäcka sitt fel.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jag har några sådana kretsar, men har inte provat dem än. Tecno sponsrade mig.
Tittade igenom databladet och konstaterade att den verkar helt ok.
Bra threshold-omfång, samma sak med ration och release-tiden. Enda nackdelen jag kunde se var att den är lite brusig. Den har ju noise-gate, men jag tror bruset finns generellt i kretsen och även då om man använder noise-gaten. Lyckligtvis ligger det mesta bruset så högt i frekvens att man lätt kan filtrera bort det. Antingen med en liten filterkrets eller om mixerbordet har den möjligheten. (Bör nog vara en fullparametrisk EQ i såfall, eller möjligen ett högpass-filter.)
Men för att prata lite radio:
Låt säga att personen står två meter ifrån micken och pratar jättetyst medan programledaren står 2cm från sin mick och pratar normalt. Om man komprimerar den "lågmälda micken" så kommer den även att förstärka ljudet från programledaren och diverse brus från fläktar mm. Kort sagt, det kommer inte låta bra alls.
En kompressor som används till tal bör inte komprimera som en ångvält. Den ska snarare bara dämpa de högsta topparna så att det låter som om man pratar ungefär lika högt hela tiden.
"Där det kan vara svårt för dom själva att upptäcka sitt fel."
Därför ska man lära alla som ska prata hur nära de ska vara. Om de kryper bakåt ju längre de pratar så gör programledaren/ljudteknikern ett tecken (t.ex pekar på mikrofonen) så att de går fram igen. Sånt här ska man aldrig kompensera med teknik. Istället ska man agera lite psykolog och få intervjuoffret att slappna av och glömma bort att de pratar i mikrofonen. Det ska istället kännas som om man pratar med någon som står en meter ifrån.
Kolla upp lite hur de som ska prata agerar framför en mikrofon. Vissa har en förmåga att vilja krypa in i micken. Förse då mikrofonen med ett tjockt puffskydd. Dels pga alla p och b-ljud inte ska bli störande och dels för att det inte gör något om man står med näsan i puffskyddet.
Det finns även några knep att ta till. Pratar personen på tok för högt: Låt volymen i hans/hennes lurar vara lite för hög! Pratar personen så man knappt hör: Sänk volymen i hans/hennes lurar. Detta är ett bra knep som fungerar lysande, särskillt om personens lurar är ganska tätt sittande på huvudet, så man bara hör ljudet igenom lurarna. Men jag måste ändå komma med en liten varning om lurar: De allra flesta människor som inte är vana att höra sin röst kommer akta sig från mikrofonen om de har lurar på huvudet!
Avrundar med en liten check-lista:
* Lär de som ska prata hur nära micken de ska stå. 10-20cm brukar vara ganska lagom.
* Om de inte pratar alldeles för otydligt: Ge micken ett puffskydd.
* En kompressor för tal i radiosammanhang behöver man bara ställa in en gång. Pilla inte för mycket i onödan.
* Det är bättre att lära sig kompensera låg volym på mixern. Är mixer-regeln på max, höjj gainen lite försiktigt. Hjälper inte det så får man fråga (i någon paus för musik) om de kan prata lite högre eller komma närmare micken.
* Om någon ovan ska sända själv: Låt personen lära sig några timmar om dagen i minst en vecka, utan att det går ut i sändning. Spela gärna in, lyssna och kom med förslag. Men låt det ta den tid som personen behöver! En del har lättare att komma igång om de sänder med någon som är van. En del vill hellre vara själva i studion för att det ska "lossna".
Lycka till!

Tittade igenom databladet och konstaterade att den verkar helt ok.
Bra threshold-omfång, samma sak med ration och release-tiden. Enda nackdelen jag kunde se var att den är lite brusig. Den har ju noise-gate, men jag tror bruset finns generellt i kretsen och även då om man använder noise-gaten. Lyckligtvis ligger det mesta bruset så högt i frekvens att man lätt kan filtrera bort det. Antingen med en liten filterkrets eller om mixerbordet har den möjligheten. (Bör nog vara en fullparametrisk EQ i såfall, eller möjligen ett högpass-filter.)
Men för att prata lite radio:
Låt säga att personen står två meter ifrån micken och pratar jättetyst medan programledaren står 2cm från sin mick och pratar normalt. Om man komprimerar den "lågmälda micken" så kommer den även att förstärka ljudet från programledaren och diverse brus från fläktar mm. Kort sagt, det kommer inte låta bra alls.
En kompressor som används till tal bör inte komprimera som en ångvält. Den ska snarare bara dämpa de högsta topparna så att det låter som om man pratar ungefär lika högt hela tiden.
"Där det kan vara svårt för dom själva att upptäcka sitt fel."
Därför ska man lära alla som ska prata hur nära de ska vara. Om de kryper bakåt ju längre de pratar så gör programledaren/ljudteknikern ett tecken (t.ex pekar på mikrofonen) så att de går fram igen. Sånt här ska man aldrig kompensera med teknik. Istället ska man agera lite psykolog och få intervjuoffret att slappna av och glömma bort att de pratar i mikrofonen. Det ska istället kännas som om man pratar med någon som står en meter ifrån.
Kolla upp lite hur de som ska prata agerar framför en mikrofon. Vissa har en förmåga att vilja krypa in i micken. Förse då mikrofonen med ett tjockt puffskydd. Dels pga alla p och b-ljud inte ska bli störande och dels för att det inte gör något om man står med näsan i puffskyddet.
Det finns även några knep att ta till. Pratar personen på tok för högt: Låt volymen i hans/hennes lurar vara lite för hög! Pratar personen så man knappt hör: Sänk volymen i hans/hennes lurar. Detta är ett bra knep som fungerar lysande, särskillt om personens lurar är ganska tätt sittande på huvudet, så man bara hör ljudet igenom lurarna. Men jag måste ändå komma med en liten varning om lurar: De allra flesta människor som inte är vana att höra sin röst kommer akta sig från mikrofonen om de har lurar på huvudet!
Avrundar med en liten check-lista:
* Lär de som ska prata hur nära micken de ska stå. 10-20cm brukar vara ganska lagom.
* Om de inte pratar alldeles för otydligt: Ge micken ett puffskydd.
* En kompressor för tal i radiosammanhang behöver man bara ställa in en gång. Pilla inte för mycket i onödan.
* Det är bättre att lära sig kompensera låg volym på mixern. Är mixer-regeln på max, höjj gainen lite försiktigt. Hjälper inte det så får man fråga (i någon paus för musik) om de kan prata lite högre eller komma närmare micken.
* Om någon ovan ska sända själv: Låt personen lära sig några timmar om dagen i minst en vecka, utan att det går ut i sändning. Spela gärna in, lyssna och kom med förslag. Men låt det ta den tid som personen behöver! En del har lättare att komma igång om de sänder med någon som är van. En del vill hellre vara själva i studion för att det ska "lossna".
Lycka till!

Problemet är dock att det inte finns någon studio-tekniker,
det är studenradio (mycket amatörmässigt).
Där vederbörande sköter mixerbordet själv.
Så tanken vore då att lära dom att prata nära mikrofonen.
Och som du säger låta kompressorn jämna ut topparna..
Ibland när man lyssnar så är en person exemplarisk när den pratar i mikrofonen. För att nästa vecka stå för långt ifrån mikrofonen.
Sedan är ju nästa problem att de snackar så lågt att man får vrida upp volymen på radion mycket, för att när de seplar musik så får man vrida ner
volymen. Då kanske man skulle ha en kompressor på allt utgående ljud.
Åt andra sidan kanske det blir något svårbyggt, eller dyrköpt?
det är studenradio (mycket amatörmässigt).
Där vederbörande sköter mixerbordet själv.
Så tanken vore då att lära dom att prata nära mikrofonen.
Och som du säger låta kompressorn jämna ut topparna..
Ibland när man lyssnar så är en person exemplarisk när den pratar i mikrofonen. För att nästa vecka stå för långt ifrån mikrofonen.
Sedan är ju nästa problem att de snackar så lågt att man får vrida upp volymen på radion mycket, för att när de seplar musik så får man vrida ner
volymen. Då kanske man skulle ha en kompressor på allt utgående ljud.
Åt andra sidan kanske det blir något svårbyggt, eller dyrköpt?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
"Problemet är dock att det inte finns någon studio-tekniker,"
Men hur funkar det då? En person kan ju inte stå långt ifrån micken om han/hon står själv vid mixerbordet. Det blir ju liksom lite svårt att nå utrustningen då..
Men någon ansvarig ska det ju finnas på plats. Ansvarig utgivare t.ex, annars får man inte sända överhuvudtaget.
"Ibland när man lyssnar så är en person exemplarisk när den pratar i mikrofonen. För att nästa vecka stå för långt ifrån mikrofonen."
Ovana med andra ord. Det löser sig med tiden, men tipsa gärna personen om detta. Oftast så tänker de inte på det.
"Sedan är ju nästa problem att de snackar så lågt att man får vrida upp volymen på radion mycket, för att när de seplar musik så får man vrida ner
volymen."
Detta är ett stort "DON'T". Sådär ska man absolut inte göra. Det är den vid *mixerbordet* som har ansvar för att det låter bra. Lyssnarna ska inte behöva agera ljudtekniker. En en enkel kompressor kan aldrig ordna detta. En avancerad multibandkompressor klarar att komprimera ljudet så att allt låter lika högt, men det låter illa, ungefär som NRJs komprimering gånger hundra, men så hoppas jag inte ni vill låta.
Nä, den enda lösningen är att pratarna får lite mer mikrofonvana och den som står vid mixerbordet får det att låta bra (genom att styra mikrofon-regeln *och* hålla koll så att ingen backar iväg för långt från micken.)
Så för att återgå till ursprungsfrågan: Nej, kretsen från Elfa klarar inte att fixa till detta, så länge det inte följer med en instruktionsbok om mikrofonteknik.
Som det så vackert heter: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
edit: En kompressor är förresten bara till för att sänka de högsta topparna i ljudet så att man kan höjja volymen utan att ljudet klipper/distar. Den kan därmed inte förstärka de lägsta partierna utan att allt som är högre än detta sänks i volym. Slutresultatet skulle då bli att dynamiken/upplösningen så gott som försvinner och det låter nästan fyrkantvåg om alltsammans.
Men hur funkar det då? En person kan ju inte stå långt ifrån micken om han/hon står själv vid mixerbordet. Det blir ju liksom lite svårt att nå utrustningen då..
Men någon ansvarig ska det ju finnas på plats. Ansvarig utgivare t.ex, annars får man inte sända överhuvudtaget.
"Ibland när man lyssnar så är en person exemplarisk när den pratar i mikrofonen. För att nästa vecka stå för långt ifrån mikrofonen."
Ovana med andra ord. Det löser sig med tiden, men tipsa gärna personen om detta. Oftast så tänker de inte på det.
"Sedan är ju nästa problem att de snackar så lågt att man får vrida upp volymen på radion mycket, för att när de seplar musik så får man vrida ner
volymen."
Detta är ett stort "DON'T". Sådär ska man absolut inte göra. Det är den vid *mixerbordet* som har ansvar för att det låter bra. Lyssnarna ska inte behöva agera ljudtekniker. En en enkel kompressor kan aldrig ordna detta. En avancerad multibandkompressor klarar att komprimera ljudet så att allt låter lika högt, men det låter illa, ungefär som NRJs komprimering gånger hundra, men så hoppas jag inte ni vill låta.

Nä, den enda lösningen är att pratarna får lite mer mikrofonvana och den som står vid mixerbordet får det att låta bra (genom att styra mikrofon-regeln *och* hålla koll så att ingen backar iväg för långt från micken.)
Så för att återgå till ursprungsfrågan: Nej, kretsen från Elfa klarar inte att fixa till detta, så länge det inte följer med en instruktionsbok om mikrofonteknik.
Som det så vackert heter: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

edit: En kompressor är förresten bara till för att sänka de högsta topparna i ljudet så att man kan höjja volymen utan att ljudet klipper/distar. Den kan därmed inte förstärka de lägsta partierna utan att allt som är högre än detta sänks i volym. Slutresultatet skulle då bli att dynamiken/upplösningen så gott som försvinner och det låter nästan fyrkantvåg om alltsammans.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Headset brukar funka men headset med riktigt bra ljud är overkligt dyra kan jag lova! Dessutom har de riktigt bra headseten en ganska stor kapsel som många tycker är lite störande, en golfboll i synfältet liksom... :)
Sennheisers headset är dock ganska prisvärda. Vi har bara en på mitt jobb som kör med headset, han går runt i rummet när han sänder så inget annat funkar!
bra idé i all fall!
Sennheisers headset är dock ganska prisvärda. Vi har bara en på mitt jobb som kör med headset, han går runt i rummet när han sänder så inget annat funkar!
bra idé i all fall!
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Har för mig att Shure har ett bra headset med kapsel som låter i stil med Beta58, men jag minns inte vad det heter.
Parantes: En av mina favorit-mickar ur Shure's serie är SM7B. Ganska vanlig för radiobruk. Jag har även använt den för sång. Men då är vi inne på avdelningen Stora mikrofoner.
Sedan finns det klassiker som Sennheiser MD21. Jag har en sådan. Skryt-varning.
dar303: Din arbetsplats är ju i princip ett facit för hur man ska använda kompressorer och mixerbord.
Parantes: En av mina favorit-mickar ur Shure's serie är SM7B. Ganska vanlig för radiobruk. Jag har även använt den för sång. Men då är vi inne på avdelningen Stora mikrofoner.

Sedan finns det klassiker som Sennheiser MD21. Jag har en sådan. Skryt-varning.

dar303: Din arbetsplats är ju i princip ett facit för hur man ska använda kompressorer och mixerbord.

Det med sändningstillstånd, från studentradion kan man inte styra om man ska gå ut i etern eller inte, utan signalen länkas bara över till någonstans, (vet ej vart!), de delar sändingsfrekvens med en annan radio-kanal här i stan.
Så det sitter förhoppningsvis någon ansvarig i andra "änden".
Jag tror att en bov i dramat kan vara hur medlyssningen i hörlurar fungerar.
De hörlurar de har är för övrigt riktigt kassa, sedan är hörlurarna kopplade via
en förstärkare, så de styr hörlursvolymen från förstärkaren,
Sedan är bara ena kanalen inkopplad till hörlurarna.
I varje fall så går det att slå över hörlurarna i mono..
Något jag tänkt ta tag i efter alla andra lustigheter är åtgärdade,
Kabeldragningen är för övrigt under all kritik, tejpade skarvar här och var.
kablar som lossnar bara man petar på dom, villket jag lyckades med
när jag var och rotade där i fredags. Oturligt nog hade jag glömt ta med mig lod (!)
Sedan finns det en hel drös konstiga kopplingar bakom en panel, kan ta ett
tag att reda ut dom..
Men hur anser ni att medlyssning ska fungera?
Jag tycker det är knasigt att det finns femtioelva ställen man kan styra volymen till hörlurarna på..
Precis på andra sidan om ett fönster i kontrollrummet finns det ett rum för gäster, det sitter en mikrofon där samt hörlurar, ljudet till hörlurarna tas från ett paneluttag och sedan in i en hemmabyggd hörlursförstärkare, där man själv kan ställa in volymen.
Eftersom hörlursförstärakren glappar och är allämt värdelös, så kommer den att åka ut, så då kanske det är lika bra att fixa medlyssningen på ett riktigt sätt, från början. Hur tycker ni proffs att det ska fungera?
Så det sitter förhoppningsvis någon ansvarig i andra "änden".
Jag tror att en bov i dramat kan vara hur medlyssningen i hörlurar fungerar.
De hörlurar de har är för övrigt riktigt kassa, sedan är hörlurarna kopplade via
en förstärkare, så de styr hörlursvolymen från förstärkaren,
Sedan är bara ena kanalen inkopplad till hörlurarna.
I varje fall så går det att slå över hörlurarna i mono..
Något jag tänkt ta tag i efter alla andra lustigheter är åtgärdade,
Kabeldragningen är för övrigt under all kritik, tejpade skarvar här och var.
kablar som lossnar bara man petar på dom, villket jag lyckades med
när jag var och rotade där i fredags. Oturligt nog hade jag glömt ta med mig lod (!)
Sedan finns det en hel drös konstiga kopplingar bakom en panel, kan ta ett
tag att reda ut dom..
Men hur anser ni att medlyssning ska fungera?
Jag tycker det är knasigt att det finns femtioelva ställen man kan styra volymen till hörlurarna på..
Precis på andra sidan om ett fönster i kontrollrummet finns det ett rum för gäster, det sitter en mikrofon där samt hörlurar, ljudet till hörlurarna tas från ett paneluttag och sedan in i en hemmabyggd hörlursförstärkare, där man själv kan ställa in volymen.
Eftersom hörlursförstärakren glappar och är allämt värdelös, så kommer den att åka ut, så då kanske det är lika bra att fixa medlyssningen på ett riktigt sätt, från början. Hur tycker ni proffs att det ska fungera?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Ibland kan det vara bra att samma hörlursvolym kan justeras på olika ställen, men i bland är det bara onödigt.
Jag skulle städa bort alla hörlursförstärkare, uttag och volymkontroller så att man bara har den vid mixern kvar. Sedan börja om från början och sätta upp flera hörlursförstärkare (eller en med flera separata utgångar med egna volymkontroller) på de ställen där det behövs. Men skissa och planera först. Annars är det lätt hänt att man kommer på modifieringar när det är för sent.
En detalj om det här med lyssning:
Oftast lyssnar man direkt från mixerbordet. Men det kan också vara praktiskt att lyssna på det som hörs i radion. Det är ett utmärkt sätt att veta hur det faktiskt låter för lyssnarna! På alla radiostudios jag har byggt så har jag ordnat så att man kan välja om man vill lyssna från mixern eller från radion. Både för högtalarna och lurarna.
Tyvärr är det aningen för långt till Växjö, annars hade jag gärna gjort ett studiobesök.
Har ni någon hemsida för radion? eller för radion vars frekvens ni lånar?
Jag skulle städa bort alla hörlursförstärkare, uttag och volymkontroller så att man bara har den vid mixern kvar. Sedan börja om från början och sätta upp flera hörlursförstärkare (eller en med flera separata utgångar med egna volymkontroller) på de ställen där det behövs. Men skissa och planera först. Annars är det lätt hänt att man kommer på modifieringar när det är för sent.

En detalj om det här med lyssning:
Oftast lyssnar man direkt från mixerbordet. Men det kan också vara praktiskt att lyssna på det som hörs i radion. Det är ett utmärkt sätt att veta hur det faktiskt låter för lyssnarna! På alla radiostudios jag har byggt så har jag ordnat så att man kan välja om man vill lyssna från mixern eller från radion. Både för högtalarna och lurarna.
Tyvärr är det aningen för långt till Växjö, annars hade jag gärna gjort ett studiobesök.

Har ni någon hemsida för radion? eller för radion vars frekvens ni lånar?
102,4 Mhz sänds det på. Brukar vara efter 18:00 som Studentradion sänder,
huvuddelen sänder HitFM GOLD, och sedan är kristen närradio med på ett hörn
och sänder.
Själv är jag inte speciellt involverad. Hjälper till med tekniken,
har bara gått igenom studion, och varit och kikat på strulande hörlursförstärkare.
Men tänkte ta några krafttag snart så det blir
riktig ordning på det hela, men tyvärr är det fortfarande lite frågetecken
kvar som behöver redas ut..
Har du vägarna förbi Växjö så är du såklart hjärtligt välkommen
på ett studiebesök i studio-röran
huvuddelen sänder HitFM GOLD, och sedan är kristen närradio med på ett hörn
och sänder.
Själv är jag inte speciellt involverad. Hjälper till med tekniken,
har bara gått igenom studion, och varit och kikat på strulande hörlursförstärkare.
Men tänkte ta några krafttag snart så det blir
riktig ordning på det hela, men tyvärr är det fortfarande lite frågetecken
kvar som behöver redas ut..
Har du vägarna förbi Växjö så är du såklart hjärtligt välkommen
på ett studiebesök i studio-röran

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Det vore väldigt kul.
Jag har många gånger funderat på att åka till Musikbörsen i Växjö, men istället har jag alltid hamnat i Linköping. Det måste vara dragningen Ikea... sedan finns ju havet. Det sakar Växjö.
Annars är det en ganska media-tät stad.
Jag har en liten rolig episod om Växjö:
Min sambo kände en lastbilschafför. En dag spelade hans kollega upp ett band i lastbilen och frågade killen vad han tyckte. "Nja, det lät inte så bra.." tyckte han. Kollegan tittade på honom och sa "eh, det är min släktings barn" (tror jag det var, minns inte exakt.) "Han heter Ola Salo". Det han hörde var alltså The Ark's demo!

Jag har många gånger funderat på att åka till Musikbörsen i Växjö, men istället har jag alltid hamnat i Linköping. Det måste vara dragningen Ikea... sedan finns ju havet. Det sakar Växjö.

Jag har en liten rolig episod om Växjö:
Min sambo kände en lastbilschafför. En dag spelade hans kollega upp ett band i lastbilen och frågade killen vad han tyckte. "Nja, det lät inte så bra.." tyckte han. Kollegan tittade på honom och sa "eh, det är min släktings barn" (tror jag det var, minns inte exakt.) "Han heter Ola Salo". Det han hörde var alltså The Ark's demo!
