Så då ska det dras en himla massa kabelrör, både för det som normalt ska vara i ett rum, men också för lite framtida saker, vad det nu kan vara.
Men en sak jag har jobbat fram så sakta är först en grundidé om att ha ett rör fram till varje fönster, detta för att sen montera övervakning av fönstret.
Detta spann vidare in i en idé om en liten pryl i varje rum där man ser rummets temperatur, men också en utetemperatur från en central givare.
Jag klär mig efter väder, och att lätt kunna se utetemp varje morgon när man går upp vore najs.

Så, i varje rum placeras denna pryl på lämplig vägg på lämplig höjd. Ett kabelrör går till varje fönster, och ett ner till källaren där en central för detta kommer sitta.
Varje pryl blir en Arduino nano, med ett par tre knappar och en liten OLED-display. (oklart vad knapparna ska vara till, men varför inte)
Arduinon får övervaka fönstren i rummet, mäta rummets temp och fuktighet via en DHT22.
Varje rums-arduino pratar sen ner till källarens central där en Arduino Mega sitter. Detta via seriell TTL, och förmodligen ett eget protokoll jag skriver för dom. (nano har lite minne, och adafruits bibliotek för OLEDen är stort!)
Källarens arduino tar in utetemp och fukt, läser av och skickar värde till alla rummen, och tillhandahåller sen all data tillgängligt via modbus.
Här kanske man också ger lite hårda summalarm ut för öppna fönster med mera, för inkoppling till larm typ.
I hallen kommer en panel typ Beijer iX sitta, så när man går ut får man en överblick om alla fönster och dörrar är stängda.
Detta är de lösa tankarna jag har än, vad har ni för idéer? Vad mer kan vara intressant?
Och, detta ska ju helst se snyggt ut också, det kommer sättas vanliga el-dosor för det och första tanken var att bygga in i doslock, men det borde finnas nåt snyggare än det?