Trasig HP LaserJet 2550L

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Trasig HP LaserJet 2550L

Inlägg av kricka »

Haloj!

På jobbet hade vi en HP LaserJet 2550L 3år gammal. Som fick för sig att den inte ville fungera längre.
Enklaste lösningen var att vi köpte in en ny så det fixade jag.

Och så tog jag hand om den gammla. Nu då var det dags för felsökning. Skrivaren indikerar att Gul toner
är slut. Men på jobbet har det skrivits ut 5000st svart/vita papper, och kanske 40st med gult. Men nu påstår
den att den är slut.. Kollar man så kan man konstatera att det kanske är runt 80% kvar. Men skrivaren säger
Nada, Då hittade jag att det sitter ett chip klistrat på varje ton patron. 4st patroner. Det ända som finns på
patronen är en optisk sensor för pulvernivå, Och chippet på en laminat platta med två anslutningar som går
imot en kontakt när patronen hamnar i rätt läge.

Är det någon som har en aning om om det finns nått att göra för att få liv i denna skrivare? Ny patron är ju dyrt!
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Kolla om den är datummärkt...

Har några HP A3 bläckskrivare på jobbet som inte används så ofta och ibland så kan man bara skriva ut ett papper (perfekt utskrift) i taget sen stoppar skrivaren och säger att man skall byta bläckpatronerna. Fast dom är fulla!

Efter ett antal telefonsamtal med HP kommer det fram att dom är datum märkta och fungerar bara i 24mån efter tillverkning...

Det är ju oxå ett sätt att mjölka kunderna på pengar! :oops:
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Varför ska idioterna spärra sina produkter.

Det finns ingen vanlig märkning.
Men det står insmält i plasten. 5A20ND
Så detta är säkert någon sådan märkning.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är ett stort svineri med dessa chip, själv har jag lyckligtvis en färglaser utan chip så man kan refilla patronerna för en spottstyver. Det finns cipresetters dock vet jag inte hur bra de är.

http://www.alibaba.com/productsearch/Chip_Resetter.html
Skriv svar