Lödrök vs. brandlarm ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Du skriver att det sitter "sprinkler" över allt.
Är det ett sprinklat brandlarm så löser det inte ut förrän omgivningstemperaturen är 60 grader. Alltså ofarligt vid lödning.

Men om du menar *röktedektorer* så är det en helt annan sak.
Det KAN ju vara värmedeckare som oxå drar vid 60 grader.
Men rena jonserande eller optiska rökdeckare som larmar för rök kan
mycket väl gå igång av vanlig lödning. Dom är dessutom mycket mera känsliga än en brandvarnare som man har hemma så den jämförelsen funkar inte.

Enklast är kanske att bjuda fastighetsskötaren på fika och fråga honom eller henne. Dom vet ju vad som gäller och hur känslig anläggningen är.

Men inte f-n kostar ett falsklarm 16000:- ens i storstäderna!?
3000-5000 brukar vara normal taxa iaf i resten av landet. Eller jobbar du på nått raffinaderi eller nån högsäkerhetsindustri? Isf skall du nog inte löda alls...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag brukar löda i kontorsmiljö ibland, är jag oroligt så sätter jag bara en datorfläkt vid löstället så tunnas röken snabbt ut och inget händer.

På mitt jobb i centala sthlm så kostar det 5000:- vid falsklarm och 3000:- vid väktarutryckning för t.ex öppna fönster. Vad snuten tar när dom kommer vid överfallslarm vet jag inte men förra gången kom dom med piketer och dragna vapen...jag fick gå ut med händerna i vädret och visa mitt leg och sen följde en hårding med mig in och kollade så jag inte var under hot.. Den j**eln som tryckt på knappen sprang och gömde sig... :)
Användarvisningsbild
Windman
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Jobbar i SAS-huset i Frösundavik.
Sitter lappar på toaletterna att man inte får röka där, för då koster det SAS 16.000kr när brandkåren kommer.
Men det kan ju vara lite skrämseltaktik i beloppet där... vad vet jag :)

Enklast är nog att ge fan i det hela... så slipper man trubbel.
Får löda hemma, labba och programmera på jobbet :)

Jäääsp, nu skall jag äta frukost 8)
FS

Inlägg av FS »

Skaffa en lödsug! Om det känns dyrt och tråkigt fungerar nog kontorets dammsugare =) Om du vill ha det riktigt bra kan du säkert med fördel hänga ut själva dammsugaren utanför fönstret och endast ha slangen inne. Nattväktarna lär ju få sig ett gott skratt iaf.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Eller så gör man det man ska på jobbet på jobbet och det man ska hemma hemma som du så riktigt kom fram till :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

arbetsmoral är för mesar! :)
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Onödiga larm kan kosta upp mot de summorna, jag vet de bland annat södertörns räddningstjänst har en ökande summa per utryckning till respektive objekt, man börjar på runt 5k och sen ökar det för varje onödigt larm. Man måste även som anläggningsinnehavare skriva på avtal att man ska göra sitt yttersta för att få ner antalet onödiga larm. Detta är förvisso naturligt eftersom 95% av alla larm är onödiga och många anläggningsägare missköter sin anläggning och bryr sig inte om att uppgradera till moderna teknik som kan undertrycka detta.
Sen angående brandlarm och rökning. det beror helt och hållet på vad det är för typ av detektorer. en modern detektor(t.ex. siemens interaktiva eller sinteso-serien) undertrycker onödiga larm i stor utrsträckning, de är princip helt immuna förutsatt att man ställt in detektorn rätt(har jobbat som driftsättare på siemens fire safety i 2 år).

/Staffan
Skriv svar