Diverse intressanta mikrofoner. Brummar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Diverse intressanta mikrofoner. Brummar...

Inlägg av JimmyAndersson »

Först lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Någon form av kondensatormikrofon?
(Det är förresten en kontaktmikrofon som skruvas fast på t.ex munspel, eller som i mitt fall, en kraftigt modifierad elgitarr. :))

Jag har haft mikrofonen i över 30 år, men den har legat orörd de senaste 15 åren.
Nu när jag testade så låter den betydligt svagare och den brummar enormt...

Jag har förstås mätt så att det är kontakt där det ska.
Elgitarren var inte inkopplad vid testerna.

Nån som vet mer detaljer om mikfofontypen och har några tips?

(Jag vet, bilderna var inte lysande, men det är varmt och ..och det är varmt och ..jag vill spela in! :jimmy: )

Edit:
Apropå lite udda mikrofon som brummar:
Jag har den här också:

Bild

Det står ”EM-2600” på baksidan. Hittar den nu under märket ”Yoga”. Även den har jag haft i ca 30 år.

Den brummade, men det försvann totalt efter jag nuddat det yttre mikrofonelementet. Men jag har inte lyckats få tillbaka brummet...

Kul grej som jag ska rita schema av en vacker dag.
Det är två transistorer märkta C1740 och en skog med elektrolytkondingar, några motstånd och en trimpot.
Senast redigerad av JimmyAndersson 15 juli 2021, 23:45:18, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs

Re: Intressant mikrofon. Brummar...

Inlägg av xxargs »

gitarrmicken är förmodligen av piezo-typ - dvs ingången behöver vara högimpediv då en sådan ger hög spänning men ingen ström, typ

- med lågimpediv ingång så har du förmodligen dragit på förstärkningen max och då förstärks uppfångandet av 50-Hz och framförallt dess övertoner som blivit värre med energisparlampor och LED-belysningar i fastigheten med micksladden, micken och den som håller i det och förvärras betydligt om ingången till förstärkaren är obalanserad och inte av balanserad typ.

Den andre är aktiv mick (och har förmodligen batterier eller fatom-matning) med två mick-elmement som kan kopplas i medfas (för tele-karaktär) eller motfas (för njure-karaktär) med omkopplaren. Vad brummet kommer ifrån är glapp av något slag och det behöver inte vara i kretsen utan det räcker med metalldelarna på själva micken som inte har kontakt med varandra som det skall och när man rör på dessa så bryts oxidhinnan (i tex gängan) som isolerar och delarna kanske får kontakt igen - därför återkommer inte felet (på kort tid räknat)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Min första tanke när jag ser bilden går till den omkopplar och någon elektrolyt.
Omkopplaren har inte rört på sig på så många år heller, lite isopropyl och motion
Efter så många år så torkar lytarna också
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för svaren, båda! :tumupp: :tumupp:

Innan jag startade tråden så testade jag kontaktmikrofonen med en förförstärkare som ska klara allt mellan line-signal till gitarr, men nu dubbelkollade jag med en gitarrförstärkare (Roland Cube60) och den brummar mycket där också. (Man hör inte något annat än brum..)

Upptäckte att sladden till mikrofonen är lite mikrofonisk, så jag ska testa att byta den.

Breflabb: Bra idéer! Jag ska testa.

Xxargs: Extra kul att höra om hur den aktiva mikrofonen får ut tele/njure! Det har jag alltid varit nyfiken på.

Just det ja; Jag märkte att med omkopplaren i njure-läge så låter det betydligt dovare än det borde. Som om frekvensområdet dalar kraftigt runt 500Hz och uppåt.
Om något så borde det ha dalat vid 500Hz och *nedåt*.
Så Breflabbs tips låter väldigt rimliga.

-Edit:
Att byta sladd på kontaktmikrofonen fick inte bort brummet. Signal/brum blev bättre: Nu hör man gitarren. Men brummet är fortfarande dominerande.
Det är även fortfarande så att brummet minskar kraftigt om jag tar på mikrofon/gitarr/förstärkare.

Nästa spår med den mikrofonen är just förstärkaren.
Min Fluke 175 kan mäta upp till (tror det är) 60 MOhm och mikrofonens resistans var högre än det.
(Nu när jag tänkt efter så är det ju väldigt logiskt. :oops: )

Så jag verkar behöva en annan förstärkare.
Det lutar lite åt att bygga en. :)
(Har lite idéer, men tar gärna emot tips på konstruktion/schema.)

Tyvärr minns jag inte vad jag använde förr. Det är ju ändå över 30 år sedan. Troligen en ombyggd bandspelare eller egenbyggd förstärkare. (Jag var inte så tokig på elektronik när jag var ca 12-17 år.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag kanske skulle ha delat upp mikrofonerna i varsin tråd, men jag visste inte riktigt vart det här skulle ta vägen. :)

Kontaktmikrofonen:
Jag funderade som sagt på att bygga en piezo-preamp.
Har funderat och letat liknande schema som den designen jag funderar på. (Alltid nyttigt att jämföra och fundera. Speciellt eftersom jag är lite rostig på sånt här.)

Den här är inte så tokig:

Bild
Källa:
https://www.semanticscholar.org/paper/T ... 488c22b2d9

Hittade även en annan som jag tyvärr tappade bort länken till, men jag sparade bilden:
(Jag vet att det går att söka med en bild, men inte på mobilen utan Google-appen.)

Bild

Ungefär sådär tänker jag kring designen.
Till det här kommer det nog bli NE5532, även om jag annars föredrar TL07x.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Titta efter Instrumentation amplifiers - det finns färdiga chip/OP-amp med lasertrimmade motstånd för att maximera common mode rejection som tex uppfångad nätbrum på inkommande micksladd.

Man kan givetvis bygga med önskad OP-amp men det svåra är att på enstaka Ohm när matcha de relativt högvärdiga motstånd då att balansera ut för 80 dB och mer i common mode dämpning - därav att det finns färdiga chip för detta med redan i tillverkningen lasertrimmade motstånd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

>söka med en bild, men inte på mobilen

Jodå det går att bildsöka på mobilen om man via webbläsaren surfar till google.se och väljer att ladda webbversionen av google. Då kan man klicka på "bilder" så dyker den lilla kameran upp i sökrutan. :)
Men jag fick ingen träff alls. "Bilden hittades inte i några andra storlekar" står det.
Mer korrekt så hittades ingen storlek alls.
Dock finns den på samma sida som den länk du angivit till första bilden, i rutan det står "Figure 3" under. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, där var den ja! :lol:

Tack för tipset om webbversionen. :tumupp:
Det hade jag totalt missat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Xxargs:
Missade ditt inlägg.
Mjo.. jag har funderat på det. Frågan är hur pass stor skillnad det blir, jämfört med att bygga med vanliga op-ampar.
Tror nästan att jag gör ett försök ändå, med syfte att friska upp minnet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ångrar mig. Det blir en instrumentförstärkare. Lika bra att göra det bra från början. För varmt för att krångla. :)
Ska bara hitta någon sida med parametersökning så jag vet vad jag har att välja på.. Eller om någon rakt av kan ge tips på en instrumentförstärkare? :)

Sen hittade jag ytterligare ett mikrofonprojekt:
Ett högtalar-element från en gammal telefon (med snurrskiva.) Det vore kul att fixa någon omvandling till modern balanserad mikrofon-nivå (XLR) för den. :humm:
Kan lägga upp bild och mäta sen.

(Passade på att ändra rubriken.)
Skriv svar