Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?
Re: Värma vatten till pool i eld eller grill, lite hjälp?
Kanske enklaste lösningen duger?
Lägg stenar i grillen/eldkorgen. Flytta stenarna till poolen. Går att räkna på...
Nackdelen är väl att stenarna kan släppa en del sot i vattnet, men det kanske går att finna en lösning på?
Lägg stenar i grillen/eldkorgen. Flytta stenarna till poolen. Går att räkna på...
Nackdelen är väl att stenarna kan släppa en del sot i vattnet, men det kanske går att finna en lösning på?
-
Om du värmer ca 200 kg granitsten till ca 400C och släpper ner i vattnet så höjer du temperaturen i poolen med i runda slängar 10C.
Jag tror det är enklare att elda under en tunna med vatten som du häller i poolen.
Jag tror det är enklare att elda under en tunna med vatten som du häller i poolen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Eller ha en stor tunna, gärna svart, som fylld med vatten får stå fullt exponerad i solen.
-
Det behövs ett lock för att reducera avdunstningen som kyler ner vattnet , annars hjälper det inte.
Släng i en dränkbar länspump på 2kW, utan slangar inkopplade, all pumpenergi blir värme. Det borde ta 5-6 timmar att värma upp vattnet 10 grader. Lägg ett täcke på så att värmen inte försvinner över natten.
Men den pumpen kommer väl inte dra några 2kW om den inte behöver lyfta något vatten?
Jag har aldrig mätt på någon dränkbar pump, men det är ganska vanligt bland centrifugalpumpar att dom drar som mest ström när dom inte har något mottryck, utan ligger på maxflöde. Skulle detta inte stämma för den dränkbara pumpen kan man strypa med en plugg i utloppet ganska enkelt.
Här är en pumpkurva där effekten är med, i förhållande till flödet. Förr i tiden, innan frekvensomformare var vanligt i industrin, så var det vanligt att pumpar skulle startas mot stängd ventil, för att minska strömmarna.

Här är en pumpkurva där effekten är med, i förhållande till flödet. Förr i tiden, innan frekvensomformare var vanligt i industrin, så var det vanligt att pumpar skulle startas mot stängd ventil, för att minska strömmarna.

den här får du nog för femhundra (det är nog billigare än en 2kW dränkbar länspump
)
https://www.blocket.se/annons/skane/var ... e/95909629
ställ den i ett hörn på gräsmattan
koppla den till trädgårdsslangen och låt den stå på i sommar , kostar någon krona per dag i el när den inte används.

https://www.blocket.se/annons/skane/var ... e/95909629
ställ den i ett hörn på gräsmattan

-
Centrifugalpumpar fungerar så att de flesta typer drar mest effekt vid max flöde på pumpkurvan såsom i bilden. Man får bara vara observant på att mottrycket inte är så lågt att de ramlar utanför kurvan map flödet, vilket kan vara skadligt för pumpen. Ofta har de öppna pumphjul för att kunna hantera partiklar eller tom bitar, vilket ger sämre verkningsgrad.
De flesta dränkbara pumpar ger dock lite tryckhöjd, som därför behöver strypas bort i utloppet. Och en 2,2kW dränkbar pump är en rejäl pjäs.
De flesta dränkbara pumpar ger dock lite tryckhöjd, som därför behöver strypas bort i utloppet. Och en 2,2kW dränkbar pump är en rejäl pjäs.
Jag har en pool på ca 3000 liter till ungarna. Jag gav upp alla försöka att värma billigt. Jag köpte till slut en värmepump. En sådan här https://www.jula.se/catalog/fritid/pool ... mp-007125/
Köpte inte den på Jula utan på nätet och gav 3995 spänn för den. Den är inställd på att hålla poolen på 28 grader. En solig dag kommer poolen då upp över 30 grader och pumpen startar inte förrän på kvällen när ingen sol lyser på poolen.
Nackdelen med den är ljudet. Den låter mycket, liten högvarvig fläkt samt tydligt kompressorljud. Så man får tänka lite på hur man placerar den.
Nu menar jag inte att TS skall köpa en sådan, utan det var mer som en upplysning till andra som funderar på att värma poolen. I längden blir det billigt, och när poolen väl är uppe i temp. så går den inte så mycket.
Hade jag köpt den från början istället för att klabba med en massa andra lösningar så hade jag sparat mycket pengar och framförallt tid.
Köpte inte den på Jula utan på nätet och gav 3995 spänn för den. Den är inställd på att hålla poolen på 28 grader. En solig dag kommer poolen då upp över 30 grader och pumpen startar inte förrän på kvällen när ingen sol lyser på poolen.
Nackdelen med den är ljudet. Den låter mycket, liten högvarvig fläkt samt tydligt kompressorljud. Så man får tänka lite på hur man placerar den.
Nu menar jag inte att TS skall köpa en sådan, utan det var mer som en upplysning till andra som funderar på att värma poolen. I längden blir det billigt, och när poolen väl är uppe i temp. så går den inte så mycket.
Hade jag köpt den från början istället för att klabba med en massa andra lösningar så hade jag sparat mycket pengar och framförallt tid.