Danny skrev: ↑25 juni 2021, 14:54:53
Jag försöker lära mig detta så min kunskap är som ni märker lite klen. Men jag tänkte att jag skulle försöka lösa detta utan att ge upp.
Denna attityd gillar vi

Det får oss att vilja lägga tid och energi på att hjälpa dig.
Vad är det för pwm controller som sitter där?
Tack

Ja, det underlättar med folk som kan svara på ens dumma frågor, då de dummaste frågorna oftast inte tas upp i videorna jag kollat igenom.
På controllern ser jag:
H32553
0B2201CP
Jag har googlat på dessa nummer och hittat en bild på en rysk sida, men det är också allt

. Hittar inte ens ett datasheet så jag har ingen aning om vad pinsen gör.
breflabb skrev: ↑25 juni 2021, 14:10:02
Om du är säker att det inte är kortis någonstans på sekundär sidan så kan du börja med
lite enklare försök. Som Danny nämnde så finns det några små elektrolytar som har tappat kapacitansen
och då kan man ta en hårtork och värma på kretskortet med aggen avslagen, sedan försöka o starta.
Att den skall vara avslagen beror på att vissa pwm startar inte får en start cick
Det enda jag är säker på är att det inte är kortis på utgången, alltså det absolut sista på sekundärsidan. Men jag förstår att det kan vara kortis lite överallt på sekundärsidan utan att det syns när man mäter utgången.
Danny skrev: ↑25 juni 2021, 12:14:22
också sitta ett par högohmiga motstånd i serie för spänningsmatningen till pwm controllern,
som kan bli avbrott i.
Jag måste erkänna att jag gjorde bort mig här, jag tänkte att jag skulle mäta alla resistorer och ganska omgående trodde jag att jag hittat felet. Det stod 105 på resistorn så jag tänkte dumt nog att det var 105 Ohm. Mätte 1Mohm så jag tänkte att där har vi ju ett fel. När jag försökte avlöda den så gick det åt helvete. Lödda med varmluftsstation och den tog onormalt mycket värme för att släppa. Till slut bubbla kretskortet upp när jag tog i lite hårdare och försökte få loss resistorn. Det visade sig att den var både lödd och limmad, liksom alla resistorer på kortet verkar vara. Varför limmar man komponenterna och vad är ett bra sätt att få loss dom?
Sen lärde jag mig att 105 inte betyder 105 ohm utan 10 + 5 nollor till = 1000 000...