dator nätagg--12V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

dator nätagg--12V

Inlägg av squiz3r »

hej,

jag hadde tänkt bygga en dator som man kan köra med ström från bilen,
då är min fråga: fins det något nätagregat för 12volt? (til ett ATX moderkort) efter somm man måste ha 3,3v o allt va de nu e....

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här (högst upp på sidan) finns någon som ordnat en dator i bilen.

sök på mini atx (eller micro atx) i google så kommer se fler liknande projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack för länken!

dem nätaggen verkar vara rätt dyra och dessutom hittar jag inte dom i sverige... skulle man inte kunna bygga ett själv? det är väll bara:

+12v
+5v
+3,3v

eller är det fler? hur många ampere behöver man på respektive volttal? man kan väll slänga ihop ett av nåra voltreg. o nårra kondingar eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, det går att bygga själv. Jag har inte provat med ATX kort, men däremot körde jag ett gammalt AT-kort i bilen för ca 10 år sedan. Bara man blir av med störningar och får ganska stabil spänning så går det bra.

Hur mycket ström som går åt beror på hur snabbt datorn kör, hur mycket minne man har och hur många enheter som är inkopplade. Men det rör sig max om 3-4A på +12V och 5V. Mitt gamla AT-kort drog knappt 1A per matning.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>dessutom hittar jag inte dom i sverige...

http://www.icd.se/default.aspx?Sa=N%C3% ... Hem/&Si=22
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ska du köra en "vanlig" dator blir det rejält med ström och det är nog inget roligt projekt. Det finns nätdelar på bl.a. komplett för bil men alla dessa brukar vara dyra pga. att de inte massproduceras som vanliga nätdelar.

Enklast och billigast tycker jag blir nog ändå en inverter som konverterar från 12V till 220V även om det blir tårta på tårta.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror att 3.3 voltsutgången är en av de mest belastad på nyare datorer eftersom minnena och PCI-bussen går på 3.3 och processorn går på 1,5 V.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Glömde en grejj:

Det som behövs är, förutom de vanliga spänningarna, även lite koll på signalerna PS_ON, 5VSB och PWR_OK som används för att moderkortet ska kunna startas ordentligt. Det går att "fuska bort" alla dem egentligen, beroende på hur datorn ska startas. Billigare moderkort kan förresten vara lite petiga med spänningen när man startar och stänger av datorn. Därför ska +3,3V-matningen hållas på en lägre potential än +5V. Då blir datorn mycket stabilare.

Sedan en fråga som brukar komma i såna här sammanhang: Vad heter spännings-kontakten på nätdelen?
Rätt svar är "24 pin Molex*44206-0007".
Skriv svar