Renovering av Inverter Tesla P85
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Mrfrenzy: Aha, det var så du menade.
Nödbroms tänket är nog från tiden innan tvåkrets bromsarna.
Nödbroms tänket är nog från tiden innan tvåkrets bromsarna.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Jag har också funderat på detta men står lite i valet och kvalet hur man skulle lösa det rent praktiskt, typ om man skulle behöva handbroms i en nödsituation.mrfrenzy skrev: ↑22 juni 2021, 21:03:28 Jag hade nog byggt så att strömmen till motorerna är bruten när bilen rullar. Inte så kul om en utgång på arduinon får spel, mjukvaran buggar ur, det blir överbryggning av fukt eller liknande och handbromsen nyper på motorvägen.
(Säg ifrån om det är OT)
Hur är reglerna vid ett sånt här amatörbygge vad gäller mjukvara och hårdvara? Om jag skulle bygga något liknande för en skogsmaskin exempelvis så skulle hårdvaran klara Functional Safety SIL 2 eller SIL 3, operativsystemet skulle vara godkänt med watchdog etc.
Första idén var en brytare/switch till spänning sen en microbrytare under original handbroms så att man har lite mer koll sen fastnade jag för idén med strömövervakning.
Finns inte så mycket regler än då det är så nytt, men jag håller helt med om SIL 2/3
Japp en 12v elmotor med 3 planetväxlar och en Gängstång i princip.
Det är ju ett av problemet när man som "amatör" blandar in elektronik utan säkerhetstänkande.
Jag vill helst ha den funktionen även om den egentligen inte behövs av sfro.
På en modern bil kan man ju "dutta" på handbromsen under färd
Idén till min lilla dosa fick jag ifrån:
https://www.pantera-electronics.com/epbcontroller.htm
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
>På en modern bil kan man ju "dutta" på handbromsen under färd
Kan man? På min gamla 2013 med elektrisk handbroms är det bara på eller av som gäller... har de återgått till en mer analog lösning?
Kan man? På min gamla 2013 med elektrisk handbroms är det bara på eller av som gäller... har de återgått till en mer analog lösning?
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Volvo och Bmw har så kallad "E" Brake och den aktiveras mha parkeringsknapp, bromsar väldigt hårt men utan att låsa hjulen. Tills du släpper knapp. Testade själv en gång i ca 50km/h och har man inte bälte så lär man flyga rakt ut genom framrutan
Senast redigerad av fidde_modboy 22 juni 2021, 23:15:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
På min bil (Citroen från 2011) går det inte dutta under färd. Håller man inne handbromsknappen i tre sekunder tvärnitar bilen.
Att konstruera SIL 2 hårdvara som amatör är ju närmast omöjligt.
Om det nu inte är krav utan du bara vill ha det rimligt säkert för egen skull hade jag gjort något liknande:
Knappen för handbroms har 2st kontakter. Kontakt 1 styr ett relä som ger ström till Arduino med självhållning, när det finns ström där så blinkar/lyser också P-bromslampan (för att användaren ska märka om reläet bränt fast).
Kontakt 2 ger signal till Arduinon som kan köra motorn.
När motorn har kört färdigt ger Arduino signal till ett annat relä som bryter självhållningen och lampan slocknar.
Att konstruera SIL 2 hårdvara som amatör är ju närmast omöjligt.
Om det nu inte är krav utan du bara vill ha det rimligt säkert för egen skull hade jag gjort något liknande:
Knappen för handbroms har 2st kontakter. Kontakt 1 styr ett relä som ger ström till Arduino med självhållning, när det finns ström där så blinkar/lyser också P-bromslampan (för att användaren ska märka om reläet bränt fast).
Kontakt 2 ger signal till Arduinon som kan köra motorn.
När motorn har kört färdigt ger Arduino signal till ett annat relä som bryter självhållningen och lampan slocknar.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Borde ju gå att lösa snyggt på det sätt du beskriver, men det kommer funka åt ena hållet, men när motorn ska släppa så är kontakt bruten,mrfrenzy skrev: ↑22 juni 2021, 23:14:15 På min bil (Citroen från 2011) går det inte dutta under färd. Håller man inne handbromsknappen i tre sekunder tvärnitar bilen.
Att konstruera SIL 2 hårdvara som amatör är ju närmast omöjligt.
Om det nu inte är krav utan du bara vill ha det rimligt säkert för egen skull hade jag gjort något liknande:
Knappen för handbroms har 2st kontakter. Kontakt 1 styr ett relä som ger ström till Arduino med självhållning, när det finns ström där så blinkar/lyser också P-bromslampan (för att användaren ska märka om reläet bränt fast).
Kontakt 2 ger signal till Arduinon som kan köra motorn.
När motorn har kört färdigt ger Arduino signal till ett annat relä som bryter självhållningen och lampan slocknar.
Jag har kopplat så att när knapp är "sluten" då matar jag 5v ut till DI3 och motor låser hjul. När knappen släpps så hjälper ett motstånd på 470ohm till att dra DI3 mot Gnd.
Tack för bra diskussion man märker tydligt att man inte tänkt på allt när man sitter i sitt lilla meckhörn
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Vi använder oss av ZeroEV för styrning och en del kringutrustning, dom har bra koll på Tesla-hårdvaran.
https://zero-ev.co.uk/shop/
https://zero-ev.co.uk/shop/
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Något såhär tänkte jag
När man trycker på knappen aktiveras R1 och fastnar i draget läge.
12V kommer nu till MCU.
MCU startar upp och känner att det finns signal på ingången "Activate"
Motorn börjar köras, och fortsätter köras till ändläge även om användaren släpper knappen.
Så fort motorn nått ändläge och användaren släppt knappen aktiveras R2.
Detta bryter strömmen till R1 och hela kretsen avaktiveras.
Sedan behövs givetvis lite ändlägesgivare, indikeringslampor etc.
När man trycker på knappen aktiveras R1 och fastnar i draget läge.
12V kommer nu till MCU.
MCU startar upp och känner att det finns signal på ingången "Activate"
Motorn börjar köras, och fortsätter köras till ändläge även om användaren släpper knappen.
Så fort motorn nått ändläge och användaren släppt knappen aktiveras R2.
Detta bryter strömmen till R1 och hela kretsen avaktiveras.
Sedan behövs givetvis lite ändlägesgivare, indikeringslampor etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Har kollat där men de hade faktiskt inget till att styra parkeringsbromspetercab skrev: ↑23 juni 2021, 10:58:43 Vi använder oss av ZeroEV för styrning och en del kringutrustning, dom har bra koll på Tesla-hårdvaran.
https://zero-ev.co.uk/shop/
Tack för elschema. Detta kan ju funka riktigt bra faktisktmrfrenzy skrev: ↑23 juni 2021, 14:41:55 Något såhär tänkte jag
När man trycker på knappen aktiveras R1 och fastnar i draget läge.
12V kommer nu till MCU.
MCU startar upp och känner att det finns signal på ingången "Activate"
Motorn börjar köras, och fortsätter köras till ändläge även om användaren släpper knappen.
Så fort motorn nått ändläge och användaren släppt knappen aktiveras R2.
Detta bryter strömmen till R1 och hela kretsen avaktiveras.
Sedan behövs givetvis lite ändlägesgivare, indikeringslampor etc.
Inprogrammerat i arduino finns delay för release av broms så behövs ingen ändlägesgivare,
Men indikator lampa ska ju helt klart monteras,
får göra ett test till helgen när jag har lite mer tid
Nu när jag funderat blir det nog en tryckknapp för att aktivera hållkrets sen original microswitch
Som titter på handbroms, då blir det ju väldigt tydligt att handbroms är dragen, så blir nästan enligt schema
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Volvo tex använder ABS enheten vid aktivering av "handbroms" under färd.
När den elektriska parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska funktionskontroller av parkeringsbromsen.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms
Sen kalibreras elektriska handbromsen vid byte av belägg och även periodiskt av systemet. Gissar starkt på att dom mäter strömförbrukningen för att veta när den ligger ann och hur många varv som behövs för att släppa på beläggen. Om du jämt backar motorn hela vägen får du en rätt långsam handbroms när beläggen blir lite slitna.
När den elektriska parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska funktionskontroller av parkeringsbromsen.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms
Sen kalibreras elektriska handbromsen vid byte av belägg och även periodiskt av systemet. Gissar starkt på att dom mäter strömförbrukningen för att veta när den ligger ann och hur många varv som behövs för att släppa på beläggen. Om du jämt backar motorn hela vägen får du en rätt långsam handbroms när beläggen blir lite slitna.
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Tänkte först "vad ska han med en trasig Tesla-inverter till" - visst faktiskt inte att folk lyckats reverse-engineera dem.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Ja det var intressant Har haft mina misstankar om att abs pump använts, däremot så uppmärksammade jag att den var väldigt rapp/responsive så hade svårt att tro att handbroms användes.Palle500 skrev: ↑23 juni 2021, 19:32:32 Volvo tex använder ABS enheten vid aktivering av "handbroms" under färd.
När den elektriska parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska funktionskontroller av parkeringsbromsen.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms
Sen kalibreras elektriska handbromsen vid byte av belägg och även periodiskt av systemet. Gissar starkt på att dom mäter strömförbrukningen för att veta när den ligger ann och hur många varv som behövs för att släppa på beläggen. Om du jämt backar motorn hela vägen får du en rätt långsam handbroms när beläggen blir lite slitna.
Min konstruktion kommer dra åt handbroms till uppmätt ström, sidorna är individuella. Sen när man släpper handbroms går den 1.5sekund bakåt.
Kommer ju att funka som en primitiv "kalibrering"
Ja det är galet vad långt Damien Maguire från Irland har kommit
Kollat gärna på openinverter.org
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57
Re: Renovering av Inverter Tesla P85
Lite update
Parkeringsbroms har fått sig en ombyggnation,
Motorstyrning och tidigare bygge har inte ändrats men jag har monterat ytterligare en 1 - 0 brytare som styr ett relä innan motorstyrning och det funkar över förväntan
Känns mycket säkrare att den är spänningslös när man inte använder den, även bilprovningen tyckte det var en bra ide
Den andra stora uppdateringen är att motorn är monterad och bilen går för egen maskin
Har börjat rätt snällt och lagt strömbegränsning på ~600A men det skjuter på något helt galet trots att bil väger 1800kg och jag endast kör med 600 av 1250Amp.
Nu ska laddare/dc-dc converter kopplas in och bindas samman med den nya styrenheten via canbus.
Sen är det slutbesiktning hos bosse bildoktorn I början av Augusti
Parkeringsbroms har fått sig en ombyggnation,
Motorstyrning och tidigare bygge har inte ändrats men jag har monterat ytterligare en 1 - 0 brytare som styr ett relä innan motorstyrning och det funkar över förväntan
Känns mycket säkrare att den är spänningslös när man inte använder den, även bilprovningen tyckte det var en bra ide
Den andra stora uppdateringen är att motorn är monterad och bilen går för egen maskin
Har börjat rätt snällt och lagt strömbegränsning på ~600A men det skjuter på något helt galet trots att bil väger 1800kg och jag endast kör med 600 av 1250Amp.
Nu ska laddare/dc-dc converter kopplas in och bindas samman med den nya styrenheten via canbus.
Sen är det slutbesiktning hos bosse bildoktorn I början av Augusti
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.