VPN, Virutella Privata Nät

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mistr

VPN, Virutella Privata Nät

Inlägg av mistr »

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp att hitta ett program för att kunna demonstrera hur VPN fungerar. Är det någon som har en idé eller ett tips på hur jag ska visa detta på lektionen imorgon?

Tack på förhand

MVH
Mikael
tgr

Inlägg av tgr »

Program för att demonstrera?
Du borde börjat med uppgiften när du fick den å inte dagen innan ;)

Jag har nog aldrig sett något program för att demonstrera något sådant iaf.
Lättast är att måla upp på svarta tavlan eller en whiteboard och förklara hur det fungerar. För du vet väl hur det fungerar nu när du skall berätta om det?

Vet du inte så finns google. Du har ju hela natten på dig!!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag skulle behöva lite hjälp att hitta ett program för att kunna demonstrera hur VPN fungerar.

Powerpoint.
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan Tgr!

Uppgiften var att skriva ihop en sida om VPN och (demonstrera om det går), men jag har letat efter ett program i två veckor utan att hitta något som jag kan visa med. Jag vet redan hur det fungerar, men finns det inget annat sätt än tavlan?
mistr

Inlägg av mistr »

sodjan skrev:> Jag skulle behöva lite hjälp att hitta ett program för att kunna demonstrera hur VPN fungerar.

Powerpoint.
Hejsan Sodjan!

Tack för svaret, men tyvärr finns det inte powerpoint där vi skall demonstrera, men det finns jättemånga datorer med Windows XP på som är kopplade i ett nätverk. Någon annan idé?
tgr

Inlägg av tgr »

Som sodjan säger. Powerpoint.
Behöver du bilder och inte orkar rita så prova att söka på google images.
Sökord som VPN, PPTP, SSL, osv...

Vill du demonstrera så kan du alltid köra igång en vmware server som är gratis och installera upp några maskiner å köra skarpt imellan. Dock är det väldigt svårt att visa skillnaden för folk som inte är så initierade i det hela.

Skulle jag gjort ett mindre föredrag om vpn hade jag ritat rutor skrivit vad det olika sakerna var och dragit streck i olika färger imellan där de olika färgerna betyder typ krypterat å okrypterat osv...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

mistr: Ni har alltså inte Office-paketet? Lite ovanligt, men inget att göra något åt.

Däremot har WinXP en ganska ok bildvisare inbyggt. Du kan t.ex göra alla sidor i Powerpoint eller vad du nu har tillgängligt hemma och spara alla bilder i en mapp. Sedan bränner du den på en cd och lägger in på någon dator där du ska demonstrera. Klicka på första bilden för att starta. Sedan är det bara att byta bild med "Höger pil"-knappen på tangentbordet. Funkar nästan lika bra som Powerpoint. Om du behöver animationer så behöver du bara spara dem i t.ex GIF-format. Resten ordnar sig självt.

Synd att du skapade en tråd först kvällen innan demonstrationen. Det kunde du ju har gjort för två veckor sedan. :)

Nåväl, hoppas du har det mesta av materialet klart. Annars blir det en sen kväll. :)
tgr

Inlägg av tgr »

Installera openoffice på datorn annars. Den har en powerpoint.
Det är ju gratis så ingen kan klaga på licensen iaf.
Får du leka med vpngrejer på dom så borde det va ok att installera sådant med.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Någon annan idé?

Powerpoint *eller* en whiteboard tavla och ett gäng pennor...

Om du *KAN* det du ska tala om så har du inget behov av Powerpoint... :-)

Sen har jag för mig att det finns en "PTT-viewer" av något slag...

Men *personligen* anser jag att en väl genomförd genomgång
på en vanlig tavla är mer proffsigt...
mistr

Inlägg av mistr »

Tack för alla svar!

Läraren sa att man gärna skulle visa på datorerna med ett program, men om det absolut inte gick kunde jag prata om hur det fungerar istället. Jag tror att jag ska förklara lite hur det fungerar. Men om jag får hjälp av läraren kanske vi kan göra en server innan lektionen och sedan visa medan jag pratar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jo men det är väl bara att installera en server, antingen Widows 2003 server eller någon Linux-dialekt. Sedan så laddar du ner och konfigurerar någon fri VPN mjukvara och ser till att få det att fungera.
För att åskådliggöra bör du väl oxå ha några olika klienter i olika när så du får skaffa några routrar och sätta upp några simulerade WAN förbindelser med olika IP-nät i respektive LAN. Klienterna får du ju sedan konfigurera med rätt mjukvara så att dom kan accessa ditt VPN. För att kunna visa att trafiken verkligen är säker så borde du väl sätta upp en till maskin som sniffer med nån form av nätverksanalysator. Och då behöver du ju en switch med SPAN-port oxå. Eller kanske det räcker med ARP-poisoning.

Så låt mig sammanfatta. 4-5 PC, några routrar och switchar, en del mjukvara och någon veckas tid för att få det att fungera.

Eller så lär du dig powerpoint och läser på lite och gör en enkel bild.

Eller så borde du börjat lite tidigare...

Jag har en lab på högskolenivå som tar upp bl.a. detta i december. Jag kommer att börja med förberedelserna en dryg månad innan. Och jag jobbar med nätverksteknik dagligen...

//B1N4RY
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan B1n4ry!

Det låter jättebra, vi fick nämligen till nästa måndag på oss att visa hur våra diverse ämnen fungerar. Jag testade att installera ClarkConnect och konfigurera den till en VPN server för att sedan bara visa hur man kan ansluta till denna brandväggs server från en annan dator. Klienterna blir lätta att fixa eftersom hela klassrummet där vi ska visa är fullt med datorer som vi får göra vad vi vill med. Men jag vet inte hur man gör en simulerad WAN förbindelser med olika IP-nät i respektive LAN, kan du förklara lite mer det låter helt perfekt till demostrationen :) . Till klienterna tänkte jag bara använda Microsofts egen PPTP. Vet du något program jag kan använda för att visa om det verkligen är säkert? Kan du förklara vad en SPAN-port eller ARP-poisoning är och vad man ska ha det till.
Har du någon bra bild för att visa hur man ska koppla alla kablar? :)

Tack för svaret och lycka till med labben!

MVH
Mikael
tgr

Inlägg av tgr »

Gött mistr, det kommer inte alls bli några problem för dig att visa.
Du har iaf övertygat mig om att du vet vad du pratar om :)

Jag föreslår att du börjar läsa på lite om nätverk.
Sen kan du ju läsa lite om VPN.
Provade du ens att söka på bilder som jag föreslog? Där finns massa fina bilder med olika ipnät å sådant utritat.
Fast kanske ännu bättre. Prata med din lärare om att byta till något ämne du kanske hinner förstå dig på/kan redan.
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan Tgr!

Jag vet inte om du menar att du tycker att jag kan mycket om VPN :) (som jag ser har jag inte skrivit något fel?) eller om du tycker att jag skrev så mycket fel så att jag ska byta ämne :cry: .
När jag sa en bild menade jag på hur man ska koppla det jag prata med B1n4ry om. Varför är det bätte att byta ämne när jag redan är klar med första biten? Jag ska bara visa hur det fungerar i praktiken nu!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag förstår mistr's undran... :-)

tgr, du skrevs dels (till mistr) att "du vet vad du pratar om" men sedan
kommer det annat om att han skulle läsa på mer, byta ämne till någon
han förstår o.s.v. Saknas det något i ditt inlägg ? Jag hänger inte med alls...
Skriv svar