PC-styrd hemautomation med RF-länk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkligen smart.
Men som du säger blir det inte så säkert. Det finns en hel del störningar som är långvariga. Speciellt en svag länk är väldigt sårbar i sådana fall.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

PHermansson skrev:Har i alla fall funderat lite på hur jag ska bygga upp det hela, och kom på en lysande idé igår. Har ju ett Fox Board som för tillfället inte gör särskilt mycket nytta. Inbäddat system med Linuxkernel, en rad digitala I/O-pinnar på kortet. Perfekt att bara hänga på en RF-transmitter!
Javisst!

Jag och Mel (från den andra länken ovan) har haft lite olika filosofi ang. husstyrsystem. Jag vill ha ett inbygnadskort som själva styrcentralen och inte vara beroende av en PC. Större chans att det funkar i alla lägen. Jag kör därför med befintligt HC11-kort idag. Mel har valt att ha en Linux-PC som central. Det är enklare att programmera och få tag i delar till.

Nu har vi däremot konvergerat mot en liknande lösning som är "mittemellan" våra båda varianter. Nämligen någon form av Linux inbyggnadssystem/inbyggnadskort. Mel jobbar med ett Axis Devboard och jag jobbar med en Linksys router. Då tycker jag att man får en rätt bra kompromiss. FOX-kortet är ju ytterligare ett alternativ enligt samma koncept!

PS. Jag tror det var Ericsson som hade någon form av prototyplösning för intelligenta hus för ett antal år sedan. Det bestod av en central som var gateway mellan bredbandet och huset. D.v.s en bredbandsrouter sammanbyggd med ett styrsystem. Jag tyckte den lösningen kändes väldigt "rätt" strukturmässigt eftersom både styrsystemet och bredbandet är kommunikationssystem som ändå skall prata med varandra. Med Linksys:en skulle jag kunna göra något liknande. DS.
devlin

Inlägg av devlin »

Hej,
En snabb liten fråga. Även jag har funderat på det här med att kunna styra lite strömbrytare
eller läsa av en trådlös väderstation (båda av Clas Ohlson kvalitet).
Jag antar därmed att jag behöver en AM + FSK tranceiver för att båda skall fungera.
De tranceivers jag har hittat är en Infineon och Maxim 7032. Finns det några (enklare) alternativ ? (med synliga pinnar t.ex).

Jag har lite ont om I/O pinnar på min WRT, så jag funderade på USB (typ AT90USBKEY ) eller koppla någon mindre MCU till serie port 2 på WRT:n.

Ericssons e-box var en skojig ltten pryl. Som bonus blev den ett fint värme-element,
(tänk 25MHz 486, 32MB ram och Java körandes).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"AM + FSK"
AM = Amplitude Modulation
FSK = Frequency Shift Keying = FM

Du vill alltså ha en AM + FM tranciever????

Detta blir nog mycket svårt att åstakomma om du vill använda "färdiga" enheter, anledningen är att på FM-mottagare ser man till att förstärka MF'en till den klippar.

Du kan dock lyckas på mottagaresidan vid att ta en AM-mottagare med ganska brant frekvensfilter och centrera den kring ena frekvensen av FSK-frekvenserna, detta vill ge den önskade effekt.
Skriv svar