RFID, några frågor om standarder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

RFID, några frågor om standarder

Inlägg av hyperion »

Hej.

På mitt jobb så får vi RFID brickor av fler och fler fastighetsägare som installerat kodlås med RFID.
Därför tänkte jag att jag skulle kolla om det inte skulle funka att vi har ett RFID armband som fastighetsägarna får lägga in i sina system?

Där jag bor får vi ett sådant låssystem installerat just nu, Axema. Det står i databladet för den dörr-panelen att de stöder "EM and Mifare proximity cards and tags". Vidare har jag hittat att man kan köpa armband och där välja antingen EM 4200 eller Mifare 1k men vad är skillnaden mellan dessa två?

Finns det ytterligare system som är vanliga på marknaden som gör att min tanke med ett armband för alla dörrar inte skulle fungera i praktiken?
535430618152618WimS.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: RFID, några frågor om standarder

Inlägg av mrfrenzy »

99% av alla dörrar använder Mifare Classic eller EM.
Axema är ganska unika eftersom de stödjer båda, men många fastighetsägare har bara den ena varianten påslagen.

Om du inte vill ha två olika armband så behöver du ett "kombi" med två taggar inuti, en EM och en Mifare. Sedan behöver du läsa ut serienumret och beräkna vilka siffror det blir för Axema, RCO etc (det finns trådar om det i forumet).
Skriv svar