Cyborg - snart?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal
Inlägg: 7999
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Farao vad fräckt, hon rörde sig ju jätteverkligt!


*Ironimode av*

Allvarligt talat, det var dåligt, en industrirobot kan ju röra sig mänskligare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Joo men... Här har du några andra skönheter, som, förutom att vara snygga, antagligen också gör större praktisk nytta. :)

http://www.abb.com/product/us/9AAC10073 ... country=US


EDIT: Såvitt jag vet har man kommit rätt långt vad beträffar praktiska försök med AI för industrirobotar (Tex för att rensa gjutgods, etc, etc) (vet dock ej om detta finns representerat på någon av modellerna i länken ännu)

För övrigt, varför "nedvärdera" industrirobotar? :)


-------------------------------------------------------------------------------------

EDIT:

Fler industrirobotar, kan inte hjälpa att jag gillar dem... :)
http://www.kawasakirobotics.com/products/

Här kan man se ZD130S/250S i rörelse, om man vill jämföra...
(och... ja, den rör sig klart smidigare :D)
http://www.kawasakirobotics.com/Flash/Z ... Series.swf
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

*bump*
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av Andax »

En grymt cool film om Dean Kamens avancerade armprotes: Video 8)
Dean är uppfinnaren av segway...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är alltid lika spännande när man hittar en gammal tråd, börjar läsa från början och undrar vem som har dragit upp den till ljuset igen. :)


Faschinerande film!

"I've been able to do things I haven't done for 26 years."
-yeah? Like what?
"Pick up a banana."

Det säger en hel del om vilka enorma möjligheter dessa proteser innebär, inte bara rent tekniskt utan även psykiskt!
Många grejjer går förstås att lära sig utföra med fötterna eller munnen, men att dessutom få "tillbaka" en arm är nog en stor lättnad.

Egentligen borde man skämmas lite när man gör något komplicerat och önskar sig en tredje arm...
Det man oftast då istället behöver är att lära sig använda det man har bättre. Som någon var inne på så är det oftast det psykiska som sätter stopp.
Jag trodde länge precis som de flesta att man behöver två händer för att knyta skorna. ..tills jag för 8 år sedan hamnade med vänster arm/hand i bandage (i ett halvår) och insåg att det faktiskt går alldeles utmärkt att knyta skorna, plocka upp pengar ur plånboken, löda, klä på sig, mm med en hand. När jag var liten och skadade ena benet så upptäckte jag att det går fint att cykla genom att bara använda ett ben.


Parantes:
Jag är såndär.. vad det nu heter.. (ambivalent? :lol: ) som kan göra grejjer lika lätt med vänster och höger hand.
Blir man trött i högerhanden när man t.ex spikar så byter man till vänster.
Det finnas garanterat fler som är "såna" här, eftersom det är lite vanligare bland kreativa människor. :)


edit: Lägger till den här tråden, så allt är sparat på samma ställe. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av Walle »

Jimmy: Jag är, eller i alla fall var, som du. Angående händerna altså. Vissa saker är dock så invanda, så där funkar det inte att byta. Exempelvis har jag alltid uppfostrats till att äta med gaffeln i vänster hand och kniven i den högra, och det funkar inte alls för mig att byta plats på dem. Skriver gör jag enbart med höger arm.

Fast just nu har jag fått lite mer träning på att nyttja vänsterhanden. Kraschade med brädan för 10 dagar sen och slet sönder höger axel en liten aning. Behöver dock ingen protes, hoppas jag. Doktorn sa att det ska räcka med vila, antiinflammatoriska tabletter och salva, och eventuellt en mindre operation för att plocka ur några benbitar. Men armen verkar inte trilla av i alla fall :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av Norpan »

>"Intressant idé att protesen härmar det andra benet. Men borde man inte kommit på den idén tidigare?"

De kanske missade på tidsfördröjningen. :humm: :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av Mizzarrogh »

På 40 talet fanns koldioxid drivna proteser med ganska modernt rörelsemönster.
Iden att koppla ihop proteser med muskelaktivitet är egentligen gammal.

Appropås det ni sade om rörlighet så har jag till och från sett gamla svartvita bilder där bygg gubbarna knappast ser ut att vara märkbart hindrade av saknade händer eller fötter, såg tex en bild där en enhänt gubbe passar in takbjälkar, sågen sitter således i ett slags klämma och protesen är utformad på så vis att främre delen är ett slags universalfäste för verktygshållare och annat. Idag finns det ju även folk som tex klättrar i berg med vanliga proteser. (appropås detta, var det inte en kille i tyskland som fått nya armar transplanterade med gott resultat (however, inte första gången någon får nya armar, men mig veterligen första gången ett så omfattande ingrepp lyckats och återgivit det mesta av rörligheten).
Gimbal
Inlägg: 7999
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av Gimbal »

Det överlägset svåraste måste vara interfacet mellan människa och maskin, dvs hur man ska styra alla motorer i protesen samt feedbacken från sensorer. Den biten såg ju ut att vara på riktig amatörnivå i filmklippet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cyborg - snart?

Inlägg av grym »

ser egenteligen fram emot när man får riktiga hmi interface

varför gå över ögonen när man ska fjärrkolla på saker och ting, eller prata eller lyssna

har i och för sig en vag misstanke att det som får fart på detta är porrindustrin, som på vhs tiden :humm:
Skriv svar