Hej - ny här
Jag har behov av någon/några personer som kan stötta/hjälpa mig med tänk/idéer/praktisk hjälp.
Min bakgrund är ingenjör, (57 år) dataknutte, certad energiexpert och entreprenör, så jag har inte tummen på helt fel ställe. MEN, mina elektronikkunskaper är kass. Men jag vill lära mig mer.
Projektet i korthet är:
Vi har en vattenledning för kallvatten. Vi vill kunna styra flödet utifrån vissa parametrar. Det finns en bättre kravspec men jag nöjer mig med detta så länge.
Skall jag välja en annan tråd eller funkar denna? Jag var inne och tittade på de trådar som hanterar anställningar med mera men blev osäker.
Det finns 3 komponenter
En mekanisk "propeller" som sitter i ett 3/4" rör idag som har vissa in/ut-parametrar (jag har teknisk spec på den...någonstans).
Flödet som genererar en signal skulle jag vilja förstå bättre - det är lågvolt in. Är det ett Oscilloskop man skall använda (jag har noll kompetens på ett sådant verktyg, finns det bättre/enklare alternativ?)
Det finns en elektrisk ventil som kan stänga av flödet steglöst. Denna ventil har specen max 2W, 3-6V.
Elektroniken som inte finns skall göra vissa saker vid vissa flöden. Denna spec finns.
På sikt vill jag ha en programmerbar krets på ett mindre kretskort.
Syftet med denna tråd är att komma vidare i korrekt tråd/forum.
Jag hoppas lära mig lite under resans gång och är inte oäven att betala om någon vill ta mig under sina vingars beskydd.
Några idéer eller skall jag fortsätta i detta forum?
Skall starta ett elektronikprojekt och undrar om jag är rätt på det...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Skall starta ett elektronikprojekt och undrar om jag är rätt på det...
Välkommen till forumet!
Verkar vara ett rätt projekt för Sef.
Flödesmätare finns det gott om och vilken Arduino eller hellre ESP klara det du vill.
Men du har väl större mål?
Vad skall hända med de data som regleringen gör!
Du behöver läsa analog signal in och styra en analog signal ut.
Fast du hade väl någon input som jag inte vet.
Varför inte kolla in några videos med Rui, kan ge en väg till start.
https://www.youtube.com/c/RuiSantosdotme/videos
Verkar vara ett rätt projekt för Sef.
Flödesmätare finns det gott om och vilken Arduino eller hellre ESP klara det du vill.
Men du har väl större mål?
Vad skall hända med de data som regleringen gör!
Du behöver läsa analog signal in och styra en analog signal ut.
Fast du hade väl någon input som jag inte vet.
Varför inte kolla in några videos med Rui, kan ge en väg till start.
https://www.youtube.com/c/RuiSantosdotme/videos
Tack för svar.
Jag har tittat lite på Arduino och kodat lite för den. Verkar vara en billig, bra "CPU".
När jag pratar pengar nedan så menar jag "dyrt" i industriell skala.
När du säger flödesmätare - vad tänker du då på som kostar mindre än $10? Jag vill helst köra ultrasonic men det blir lite för dyrt. Men hade gärna hittat en som är billig.
Varför förordar du ESP framför Arduino?
Nedan enkla spec är inte tänkt för Wi-Fi/App via telefonen utan gammal hederlig hands-on. På sikt absolut men inte initialt.
Om vi har ventilen på fullt flöde så skall den stänga låt oss säga 50% vid X antal liter.
Därefter 20% ytterligare efter X antal liter och sedan stänga helt efter ytterligare X antal liter.
Efter X antal minuter utan flöde skall den reseta sig till startläge.
Det skall även finnas en "knapp" som resetar den och även en knapp som kopplar ur funktionen i X antal minuter.
Potentiometer/s bör finnas för att användaren skall kunna styra vissa funktioner utan att behöva programmera den.
Analog signal in/ut. Skall man söka på nätet och börja där eller finns någon bra tutorial eller liknande.
Jag har tittat lite på Arduino och kodat lite för den. Verkar vara en billig, bra "CPU".
När jag pratar pengar nedan så menar jag "dyrt" i industriell skala.
När du säger flödesmätare - vad tänker du då på som kostar mindre än $10? Jag vill helst köra ultrasonic men det blir lite för dyrt. Men hade gärna hittat en som är billig.
Varför förordar du ESP framför Arduino?
Nedan enkla spec är inte tänkt för Wi-Fi/App via telefonen utan gammal hederlig hands-on. På sikt absolut men inte initialt.
Om vi har ventilen på fullt flöde så skall den stänga låt oss säga 50% vid X antal liter.
Därefter 20% ytterligare efter X antal liter och sedan stänga helt efter ytterligare X antal liter.
Efter X antal minuter utan flöde skall den reseta sig till startläge.
Det skall även finnas en "knapp" som resetar den och även en knapp som kopplar ur funktionen i X antal minuter.
Potentiometer/s bör finnas för att användaren skall kunna styra vissa funktioner utan att behöva programmera den.
Analog signal in/ut. Skall man söka på nätet och börja där eller finns någon bra tutorial eller liknande.
Främst ska(/bör) hårdvaran klara av allt som projektet ska klara. Om fjärrkommunikation är det sista som ska med bör hårdvaran klara detta från en början.
Då behöver man inte bygga ny enhet när man expanderar mjukvaran.
Arduino (originsl) är en ganska begränsat gammal μC som förvisso enkelt klarar det första steget som du beskriver det men får en del problem med fjärrkommunikation.
Så notera allt du vill att projektet ska klara, även på sikt. Detta vill göra valet av hårdvara så mycket enklare.
Då behöver man inte bygga ny enhet när man expanderar mjukvaran.
Arduino (originsl) är en ganska begränsat gammal μC som förvisso enkelt klarar det första steget som du beskriver det men får en del problem med fjärrkommunikation.
Så notera allt du vill att projektet ska klara, även på sikt. Detta vill göra valet av hårdvara så mycket enklare.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag gjorde fel! Rekommenderade hårdvara när det faktisk är syfte och flöde som gäller 
Först skall man rita upp vad man vill åstadkomma, så man har allt med sig, resurser och påverkan.
Sedan gäller det språk att programmera i, och då börjar det bli svårt!
Det bästa är det man kan
Det näst bästa är det man kan snabbt få hjälp med av en kompis
Det tredje är det som det finns gott om exempel som man kan ta till sig och stuva om
Så är det alla dessa språk som Scratch, Blockly och Python3 (mini) som är otroligt goa vägar in i denna värld
Ej att förglömma vad man kan göra med Lego EV3 och micro:bit. Nu är det en del att kolla in.
Så har man Arduino där det finns massor, men som IceCap är inne på ESP lyfter med mer kommunikation! Så finns det Raspberry Pi Världen
Där kortet med extra allt som kommer från Cytron.io Det bästa är ju då att leka fram en liknande lösning som du vill ha, och sedan ta tag i det egna praktiska.
Det blev en lång harang, så ta det för vad det är. Tips och Go for it!

Först skall man rita upp vad man vill åstadkomma, så man har allt med sig, resurser och påverkan.
Sedan gäller det språk att programmera i, och då börjar det bli svårt!
Det bästa är det man kan
Det näst bästa är det man kan snabbt få hjälp med av en kompis
Det tredje är det som det finns gott om exempel som man kan ta till sig och stuva om
Så är det alla dessa språk som Scratch, Blockly och Python3 (mini) som är otroligt goa vägar in i denna värld
Ej att förglömma vad man kan göra med Lego EV3 och micro:bit. Nu är det en del att kolla in.
Så har man Arduino där det finns massor, men som IceCap är inne på ESP lyfter med mer kommunikation! Så finns det Raspberry Pi Världen
Där kortet med extra allt som kommer från Cytron.io Det bästa är ju då att leka fram en liknande lösning som du vill ha, och sedan ta tag i det egna praktiska.
Det blev en lång harang, så ta det för vad det är. Tips och Go for it!
Är det ett kommersiellt projekt, använd en liten PLC, finns sådana med display också, så slipper du alla problem med CE-märkning osv.
Är det ett hobbyprojekt, ja då kan du ta nästan vad som helst.
Är det ett hobbyprojekt, ja då kan du ta nästan vad som helst.