Pinout till 48 volts blyackumulatorladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Oortone

Pinout till 48 volts blyackumulatorladdare

Inlägg av Oortone »

Min ena Ryobi laddare till 48 volts blybatteri har lagt av och slutat säljas. Den har en mystisk kontakt med tre pinnar, se bild.
Mäter jag på den hela laddaren visar min voltmeter ingenting mellan något pinn-par.
Det sitter ju ett relä i laddarna och jag antar att de inte slår på förrän de känner av rätt spänningar.
ackkontakt.jpg
Ackumulatorsidan:
ack.jpg
Mäter jag på ackumulatorn får jag följande lite konstiga resultat:
skiss.jpg
På den andra acken för jag 0V mellan vit och röd. Båda funkar som de skall i min gräsklippare.

Jag tänkte köpa något i stil med denna laddare: https://cdon.se/leksaker/sxt-scooters-s ... -p49941582[*], den ser faktiskt ut precis som den jag har och att skarva på den gamla kontakten bör vara rätt lätt. Men den nya har en XLR-kontakt så frågan är hur jag listar ut vilken pinne som skall kopplas till vilken med tanke på att det inte går att mäta när den är urdragen. Hur aktiverar jag laddaren så det går att mäta utan att elda upp komponenter? Prova sig fram och koppla tills det funkar med ett 48 volts batteripack verkar också lite vanskligt.

Några bra tips?
Jag antar att man från laddaren skall mata plusspänningen till ackens röda, minus till den svarta men vad är vit för något och som sagt hur listar jag ut detta på den ack jag köper?

[*] Samma finns här: https://www.conrad.se/p/sxt-scooters-sp ... rt-1000193
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Pinout till 48 volts blyackumulatorladdare

Inlägg av 4kTRB »

Kontakternas färgkod verkar inte stämma om du kopplar ihop dem? Men det kanske ska vara så?
Oortone

Re: Pinout till 48 volts blyackumulatorladdare

Inlägg av Oortone »

@4kTRB:

Nej precis, färgerna är olika och jag har två ackar och två laddare och de är likadant färgkodade sinsemellan men inte mellan ack och laddare så jag antar att detta är logiskt enligt någon Ryobilogik som inte jag heller fattar. Den första laddaren kom tillsammans med första battteriet så det skall definitivt vara så.
Skriv svar