Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Daniel: Den där BGA-kapseln tror jag inte du skall välja. Jag har varit med och trimmat in pick/placemaskinen och Ir-ugnen för att få till det. Det var många misslyckanden. Och den är nästan omöjlig att inspektera efteråt. För lite värme, nån lödning blir "kall-lödad" för mycket värme, kretsen dör.
Så det bästa kanske är att köpa upp ett antal kretsar med "rätt" kapsel så du har, det råder som sagt var kiselbrist just nu...
Så det bästa kanske är att köpa upp ett antal kretsar med "rätt" kapsel så du har, det råder som sagt var kiselbrist just nu...
Okej.
Ja men då kör jag som på vanligt då. Antingen vänta, eller hitta en annan processor.

Alltså dessa styrmoduler, skickar ut en ström + dither. Skulle man endast skicka ut PWM t.ex. MOSFET + mosfetdrivare, så kan man undra varför en sådan styrmodul kostar tusentals kronor, plus att man skulle säkert kunna ersätta dessa med en liten ATTiny för 2 kr.
Jag rekommenderar Hydac's styrdon istället för Parkers styrdon.
Ja men då kör jag som på vanligt då. Antingen vänta, eller hitta en annan processor.

Det är lasten som skapar spänningen

Alltså dessa styrmoduler, skickar ut en ström + dither. Skulle man endast skicka ut PWM t.ex. MOSFET + mosfetdrivare, så kan man undra varför en sådan styrmodul kostar tusentals kronor, plus att man skulle säkert kunna ersätta dessa med en liten ATTiny för 2 kr.
- Klas-Kenny
Men snälla nån.DanielM skrev: ↑27 april 2021, 11:16:05 Jag tror du läser bara det du vill läsa. Det är TomasL som säger att jag har fel och intuitionerna har fel osv.
Det jag sade är att vill man få en mjuk styrning så rekommenderas det ström + dither och inte ren PWM.
Det finns en orsak varför propotionalventiler av dyrare kvalité kör ström + dither. Det har med att PWM är väldigt grovft och gör så huvudsliden i ventilen rent av vibrerar.
Det är ju just dither som gör att sliden vibrerar lite lätt, och det är hela poängen med dither. Sen ser man till att dither-frekvensen är så hög att den inte påverkar det förhållandevis tröga mekaniska systemet.
PWM-frekvensen är sen minst ytterligare en faktor 10 högre, och det lilla strömripplet som är mycket mindre än det ifrån dither. Det är alltså fullständigt försumbart, i jämförelse med vad man medvetet inför med dither.
Det är väl ingen i tråden som förespråkat "ren" PWM? Utan enbart PWM med dither.
PWM utan dither fungerar såklart sämre. Lika dåligt som ren DC, utan dither.
- Klas-Kenny
Styrmodulerna kostar pengar därför att även med PWM. så är det betydligt mer än en MOSFET och en ATTiny.DanielM skrev: ↑27 april 2021, 11:56:00 Alltså dessa styrmoduler, skickar ut en ström + dither. Skulle man endast skicka ut PWM t.ex. MOSFET + mosfetdrivare, så kan man undra varför en sådan styrmodul kostar tusentals kronor, plus att man skulle säkert kunna ersätta dessa med en liten ATTiny för 2 kr.
Strömmen skall mätas och regleras. Alltihopa ska tåla kortslutning till både jord och +24V. Alltihopa ska uppfylla EMC-krav osv. Det ligger utvecklings- och underhållstid bakom det hela.
Sen ska de såklart tjäna pengar också när de betalt alla sina utgifter.
En anledning till din förvirring kanske är för att man i branchen ofta pratar om "PWM" för ren 0-100% styrning. Alltså 0-100% duty cykle, ingen strömreglering. Det fungerar ganska dåligt för att styra proportionalventiler.
När man lägger till ström-mätning och reglering kallas det ofta för strömstyrning eller liknande. Men det är fortfarande PWM i grund och botten.
Kollar man tex. denna enhet ifrån Parker: https://ph.parker.com/us/17616/en/iqan- ... es/2810027
Så skriver de:
Jag kan sätta min hatt på att även "current mode" är PWM. Men de kör då med strömmätning, och reglering. Medan "PWM mode" är en heldum 0-100%.It has current mode (current closed-loop) or PWM mode (voltage open-loop) output for proportional valve control.
Detta vet jag redan. Jag sa det på föregående sida.Klas-Kenny skrev: ↑27 april 2021, 12:21:09 Men snälla nån.
Det är ju just dither som gör att sliden vibrerar lite lätt, och det är hela poängen med dither. Sen ser man till att dither-frekvensen är så hög att den inte påverkar det förhållandevis tröga mekaniska systemet.
PWM-frekvensen är sen minst ytterligare en faktor 10 högre, och det lilla strömripplet som är mycket mindre än det ifrån dither. Det är alltså fullständigt försumbart, i jämförelse med vad man medvetet inför med dither.
Det är väl ingen i tråden som förespråkat "ren" PWM? Utan enbart PWM med dither.
PWM utan dither fungerar såklart sämre. Lika dåligt som ren DC, utan dither.
Ja, det är detta jag har sagt hela tiden. Exakt hela tiden

Ja. När man pratar om PWM, så pratar man om renaste ON och OFF, utan reglering.Klas-Kenny skrev: ↑27 april 2021, 12:33:01
Styrmodulerna kostar pengar därför att även med PWM. så är det betydligt mer än en MOSFET och en ATTiny.
Strömmen skall mätas och regleras. Alltihopa ska tåla kortslutning till både jord och +24V. Alltihopa ska uppfylla EMC-krav osv. Det ligger utvecklings- och underhållstid bakom det hela.
Sen ska de såklart tjäna pengar också när de betalt alla sina utgifter.
En anledning till din förvirring kanske är för att man i branchen ofta pratar om "PWM" för ren 0-100% styrning. Alltså 0-100% duty cykle, ingen strömreglering. Det fungerar ganska dåligt för att styra proportionalventiler.
När man lägger till ström-mätning och reglering kallas det ofta för strömstyrning eller liknande. Men det är fortfarande PWM i grund och botten.
Kollar man tex. denna enhet ifrån Parker: https://ph.parker.com/us/17616/en/iqan- ... es/2810027
Så skriver de:Jag kan sätta min hatt på att även "current mode" är PWM. Men de kör då med strömmätning, och reglering. Medan "PWM mode" är en heldum 0-100%.It has current mode (current closed-loop) or PWM mode (voltage open-loop) output for proportional valve control.
Ja, självklart har dom olika alternativ hur man vill styra.
Current mode på Parker PWD och Hydac's styrmoduler är ren strömreglering.
- Klas-Kenny
Ja, om man är slutanvändare som inte behöver bry sig om hur det fungerar under huven, så är den allmänna uppfattningen så.
Men som konstruktör bör man veta att PWM lämpligen används även för strömregleringen.
Jag kan lova dig att varken Parker eller Hydac använder helt linjär reglering som du är inne på, där man eldar upp en hel massa effekt till ingenting.
Men som konstruktör bör man veta att PWM lämpligen används även för strömregleringen.
Jag kan lova dig att varken Parker eller Hydac använder helt linjär reglering som du är inne på, där man eldar upp en hel massa effekt till ingenting.
Hydac vet jag att dom skickar ut en ström.
Parker gör det också. Parkers styrningar är anpassade efter deras ventiler och magneter. Samma sak gäller Hydac's styrbox.
Notera att dessa moduler tål inte kortslutning. Dom går sönder direkt om man kopplar fel. Man ser bara en liten blå gnista och sedan så kommer det inge mera ström.
Parker gör det också. Parkers styrningar är anpassade efter deras ventiler och magneter. Samma sak gäller Hydac's styrbox.
Notera att dessa moduler tål inte kortslutning. Dom går sönder direkt om man kopplar fel. Man ser bara en liten blå gnista och sedan så kommer det inge mera ström.
För att få en ström måste du skicka på spänning.
Den är garanterat PWM på moderna grejer.
Den är garanterat PWM på moderna grejer.
- Klas-Kenny
Det är ju bara en ren definitionsfråga huruvida man skickar ut en ström eller en spänning. Strömmen kan inte finnas utan en spänning.
Oavsett är det inga problem att styra och reglera en ström, medelst PWM.
Att de inte tål en kortslutning är ju en extremt stark indikator att det är just PWM. Med en traditionell analog strömregulator kommer strömmen även vid en kortslutning att begränsas och regulatorn överlever utan problem. Men med PWM gäller det att drivtransistorn är skyddad med lite analog elektronik, för att rädda den vid kortslutning. Annars hinner den brinna upp under de första PWM-perioderna, innan regulatorn hinner stänga ner.
Oavsett är det inga problem att styra och reglera en ström, medelst PWM.
Att de inte tål en kortslutning är ju en extremt stark indikator att det är just PWM. Med en traditionell analog strömregulator kommer strömmen även vid en kortslutning att begränsas och regulatorn överlever utan problem. Men med PWM gäller det att drivtransistorn är skyddad med lite analog elektronik, för att rädda den vid kortslutning. Annars hinner den brinna upp under de första PWM-perioderna, innan regulatorn hinner stänga ner.
Åter igen till bristen på halvledare.
Tittade lite snabbt nu på DigiKey om STM32F373 serien. Nu finns det bara UBA kvar samt några små STM32F373 med 64-kb minne.
Det verkar vara kört.
Det enda jag är beroende utav är ADC på 16-bit.
Nu förstår jag varför killen på Cargotec som sade att det är billigare att köra på logikkretsar. Han menade att det är bättre att använda saker som det finns mängder utav.
Tittade lite snabbt nu på DigiKey om STM32F373 serien. Nu finns det bara UBA kvar samt några små STM32F373 med 64-kb minne.
Det verkar vara kört.
Det enda jag är beroende utav är ADC på 16-bit.
Nu förstår jag varför killen på Cargotec som sade att det är billigare att köra på logikkretsar. Han menade att det är bättre att använda saker som det finns mängder utav.
Har du försökt köpa in den mängd logikkretsar du behöver för att ersätta en STM32F373? Eller rita ett schema för det? Eller cadda kortet?
Du ska se att det löser sig när alla som hordat kretsar åt höger och vänster börjar sälja ut sina lager igen...
Du ska se att det löser sig när alla som hordat kretsar åt höger och vänster börjar sälja ut sina lager igen...
Min idé är att man kanske ska satsa på någon mera massproducerad STM32 och sedan får man köpa till DAC och ADC separat. Det kanske blir dyrare, vem vet.
Eller så väntar jag 44 veckor.
Eller så väntar jag 44 veckor.

Hur vet du vilka som är mer massproducerade?
Jag trodde DAC/ADC var rätt standard på STM32orna.. Har inget minne av att det har begränsat mig direkt i val..
Jag trodde DAC/ADC var rätt standard på STM32orna.. Har inget minne av att det har begränsat mig direkt i val..
Jag kan nog tänka med att vanlig STM32F103, F401 osv är massproducerade.
ADC 12-bit är standard.
DAC och ADC 16-bit är unikt.
ADC 12-bit är standard.
DAC och ADC 16-bit är unikt.