Jag har precis konverterat min hoj till eldrift, inget fancy utan bara genom att köpa ett kit från Amazon med navmotor. Jag har också en lampa med tillhörande strömbrytare som jag vill koppla in och att döma av schemat ska den anslutas direkt till batteriets poler. Finns det någon som sitter inne med tips på hur jag enklast ansluter lampan? Lösningar som innefattar ett minimum av lödning är att föredra och drömmen vore om det istället finns en adapter av något slag. Tacksam för all hjälp jag kan få då mina googlingar inte gett mig något.
Du bör ha någon form av avsäkring på det du ansluter direkt till batteriet. Det är ansenliga energimängder lagrade i det och man vill inte riskera en kortslutning som kan få förödande konsekvenser utan säkring.
seat skrev: ↑21 april 2021, 11:04:19
44-035_xl_1.jpg
Finns på Biltema och enkel att använda
Skitbra, den ska nog funka. Tack.
carpelux skrev: ↑21 april 2021, 12:18:49
Du bör ha någon form av avsäkring på det du ansluter direkt till batteriet. Det är ansenliga energimängder lagrade i det och man vill inte riskera en kortslutning som kan få förödande konsekvenser utan säkring.
Det finns en 40 A säkring på ena kabeln som går från batteriet. Tror du jag behöver ha en separat för lampan?
carpelux skrev: ↑21 april 2021, 12:18:49
Du bör ha någon form av avsäkring på det du ansluter direkt till batteriet. Det är ansenliga energimängder lagrade i det och man vill inte riskera en kortslutning som kan få förödande konsekvenser utan säkring.
Det finns en 40 A säkring på ena kabeln som går från batteriet. Tror du jag behöver ha en separat för lampan?
JA! 40A är väldigt högt, din kabel till lampan kommer att brinna upp innan en 40A-säkring går.
Tja, enligt effektlagen är ju 5W 12V 416mA, så 1A säkring kanske ?
Det på senaste bilden är europeiska bullet connectors, det på första bilden är japanska, dom passar "hyfsat" med varann men snyggast är ju om du använder japanska.
Japanska brukar kräva rullcrimp dock så då måste man ha en sån tång, eller så löder man.